Capitolul 1. Notiuni introductive 3 1.1 Conceptul de sistem bugetar public .3 1.2 Principiile bugetare .4 Capitolul 2. Procesul bugetar .5 2.1 Elaborarea, aprobarea, executia si incheierea proiectului de buget 5 2.2 Controlul bugetar .6 Capitolul 3. Analiza bugetului de stat in Romania in perioada 2012-2016 7 3.1 Analiza nivelului total al resurselor si cheltuielilor financiare publice in marime absoluta si ca pondere in PIB .7 3.2 Analiza structurii generale a resurselor financiare publice pe principalele componente (venituri fiscale, nefiscale, imprumutate) in Romania din perioada 2012-2016 10 3.3 Analiza structurii economice si functionale a cheltuielilor publice in Romania din 2012-2016 14 Concluzii 19 Bibliografie 20
Capitolul 1. Notiuni introductive 1.1 Conceptul de sistem bugetar public Manifestarea proceselor si relatiilor specifice de mobilizare si utilizare a resurselor financiare publice, avand ca determinant existenta nevoilor comune ale membrilor colectivitatii, contureaza acceptia economica a notiunii de buget public, care apare in aceste conditii ca un ansamblu (grup) de relatii financiare prin care se realizeaza repartitia produsului intern brut (mobilizarea si alocarea resurselor financiare), prin intermediul autoritatii publice, pentru satisfacerea nevoilor colective. Apreciat prin prisma continutului economic specific, ,,bugetul exprima procese, tehnici si relatii de mobilizare a unei parti din produsul intern brut la dispozitia statului si de repartizare a resurselor respective pe destinatii corespunzatoare nevoilor sale". Aceasta legatura se manifesta intr-un dublu sens: pe de o parte, ca relatii prin intermediul carora se mobilizeaza resursele banesti la dispozitia statului, iar pe de alta parte, ca relatii prin care se repartizeaza aceste resurse catre utilizatorii lor. Pornind de la ideea ca bugetul public reflecta in mod esential procese de repartitie a produsului creat, remarcam ca acestea concretizeaza, dupa caz, in: - repartitia primara a produsului intern brut, in cazul veniturilor care se preleva de la intreprinderile statului sau provin din exploatarea proprietatilor acestuia. In aceasta categorie trebuie incluse si fluxurile financiare care concretizeaza acordarea de subventii de catre stat entitatilor din sectorul economic public; - repartitia secundara sau redistribuirea produsului intern brut, in cazul veniturilor prelevate de catre stat de la diferitele persoane sau entitati pe baza resurselor financiare formate la dispozitia acestorain cadrul repartitiei primare (ca profituri, salarii, dobanzi, chirii, drepturi de autor etc.), sub forma impozitelor, taxelor sau altor contributii cu caracter obligatoriu, ca si alocarea si cheltuirea lor. - repartitia (redistribuirea) resurselor in plan international, sub forma imprumuturilor acordate sau contractate, a ajutoarelor, donatiilor etc., cu o pondere mai redusa in bugetele publice. Considerat in sens juridic, bugetul (de stat) se confunda adeseori, prin forma pe care o imbraca, cu notiunea de lege bugetara. In tara noastra, reglementarea legala a bugetelor publice (legea finantelor publice) defineste generic notiunea de buget ca fiind ,,documentul prin care sunt prevazute si aprobate in fiecare an veniturile si cheltuielile sau, dupa caz, numai cheltuielile, in functie de sistemul de finantare a institutiilor publice". Bugetul public, in acceptia sa juridica, s-a impus in mod obiectiv ca un suport adecvat si indispensabil pentru consacrarea organizarii si conducerii rationale a activitatilor financiare publice, constituindu-se prin prevederile pe care le cuprindea, ca un tablou evaluativ de venituri si cheltuieli publice. 1.2 Principiile bugetare 1. Principiul anualitatii face referire la perioada de timp in care se incaseaza veniturile si se efectueaza cheltuielile inscrise in autorizatia data Guvernului de catre Parlament, iar pe de alta parte, la perioada de timp pentru care se intocmeste si se aproba bugetul. 2. Principiul universalitatii - inscrierea in buget, in sume integrale, a tuturor veniturilor si cheltuielilor statului. 3. Specializarea bugetara - inscrierea in buget, aprobarea si urmarirea executiei dupa o schema numita clasificatia bugetara. 4. Unitatea monetara - toate operatiunile bugetare se exprima in moneda nationala. Aceasta este realizata cu ajutorul sistemului conturilor nationale, unde regasim atat veniturile si cheltuielile statului, cat si ale colectivitatilor locale si bugetului asigurarilor sociale. 5. Unitatea bugetului - inscrierea intr-un singur document (buget general) a tuturor veniturilor si cheltuielilor statului. Acesta are rolul de a asigura cunoasterea si reflectarea veniturilor si cheltuielilor bugetare. 6. Realitatea bugetului - indicatorii de cheltuieli si venituri sa aiba corespondent in posibilitatile reale de realizare a lor. Acest principiu necesita ca elaborarea, aprobarea si urmarirea executiei bugetului sa se intemeieze pe date reale. 7. Publicitatea bugetului - continutul bugetului sa fie adus la cunostinta publicului, pentru ca bugetul este considerat unul dintre documentele de interes public. Astfel, sunt utilizate mijloace de informare, precum televiziunea, presa, pentru a putea dispune toti cetatenii de aceste informatii, chiar sa se afle punctele de vedere ale specialistilor. 8. Echilibrarea bugetului - egalizarea veniturilor ordinare cu cheltuielile totale pentru fiecare an bugetar, atat pentru etapa de proiectare - aprobare, cat si pentru cea de executie, ajungand pana la faza de inchidere a exercitiului bugetar. 9. Neafectarea veniturilor - nu se pot rezerva anumite venituri pentru a finanta anumite cheltuieli. Astfel, nu trebuie sa se administreze alte fonduri banesti din resursele bugetare ale statului, decat cele din fondul bugetar.
1. Oprea, F., Sisteme bugetare publice. Teorie si practica, Editura Economica, Bucuresti, 2011 2. Oprea, F., Sisteme bugetare publice, suport de curs, UAIC, 2019 3. Dascalu, Elena D., Sistemul bugetar al Romaniei, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2006 4. Filip, Gheorghe, Finante publice, Editura Junimea, Iasi, 2010 5. I. Vacarel, Finante publice, Editura Didactica si Pedagogica RA, Bucuresti, 2004 6. Tatiana Mosteanu, Buget si trezorerie publica, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2006. 7. Eurostat, http://ec.europa.eu/eurostat
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.