Bugetul local. elaborare, aprobare si executie

Cuprins proiect Cum descarc?

Introducere 2
Capitolul I. Cadrul legal 2
Capitolul II. Bugetele locale 3
Capitolul III. Elaborarea, aprobarea si executia bugetelor locale 3
Concluzii. Recomandari 7
BIBLIOGRAFIE 9


Extras din proiect Cum descarc?

Introducere 
Una dintre temele prioritare ale actualei guvernari o constituie reforma administratiei publice, un accent important fiind pus pe componenta financiara a acesteia. 
Exista un conflict intre comunitatile care realizeaza venituri proprii suficiente si cele care nu se descurca nici pentru cheltuielile de intretinere a localitatii. Reprezentantii primelor merg pana la solutii extreme cum ar fi eliminarea procedurii echilibrarii bugetelor locale, iar cele din urma fac lobby pentru a obtine cat mai multi bani prin aceasta modalitate. Aceasta disputa are loc pe doua paliere de guvernare: de la nivel central la nivel judetean si de la nivel judetean la nivel local. Comunitatile locale ,,fruntase" detin diverse avantaje economice, sociale, demografice care le permit o dezvoltare continua si echilibrata. Ele au tendinta de a invinovati comunitatile care nu realizeaza venituri suficiente, pierzand din vedere faptul ca in Europa de astazi conceptul de baza pe care se construieste teoria dezvoltarii este coeziunea economica si sociala. Aceasta se traduce intr-un principiu fundamental, si anume, faptul ca dezvoltarea economica si sociala trebuie sa se bazeze pe o structura spatiala echilibrata. 
Din aceasta perspectiva se considera ca dezvoltarea inegala a teritoriilor reflecta slabiciuni economice ale ansamblului si sunt de neacceptat deoarece, la randul lor, devin sursa de instabilitate politica si economica. Cea mai buna alternativa este solidaritatea comunitatilor locale, o solidaritate calculata astfel incat sa se mentina un echilibru intre asteptarile ambelor tipuri de comunitati. In acest context pretentiile comunitatilor bogate par deplasate si lipsite de realism. 
Doar o dezvoltare teritoriala echilibrata va genera dezvoltarea economica sanatoasa pe ansamblu iar nu adancirea decalajelor existente. Un alt aspect al reformei administratiei asupra caruia s-a apreciat ca ar avea nevoie de imbunatatiri, se refera la descentralizarea financiara. Pe fondul acestor preocupari, exista nenumarate observatii nu numai din partea partidelor de opozitie dar si al beneficiarilor ei, primari, consilieri locali si judeteni. 
Capitolul I. Cadrul legal
In ultimii ani au fost facuti pasi importanti pentru imbunatatirea cadrului legal existent in domeniul bugetelor locale. Ultimul demers in acest sens este anuntul actualului executiv referitor la separarea discutiilor pe bugete locale de cele pe bugetul de stat, incepand cu anul 2003.
Cadrul legal care reglementeaza functionarea administratiei locale pe tema bugetelor locale include urmatoarele legi: 
-  Constitutia Romaniei 
-  Legea 215/2001 administratiei publice locale
-  Legea nr. 227/2015 privind noul Cod fiscal 
-  Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala 
-  Legea nr. 500/2002 privind finantele publice cu modificarile ulterioare 
-  Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale 
-  Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale 
Alaturi de acestea se regasesc si ordonante si hotarari ale guvernului, ordine ale ministerelor si prefecturilor, hotarari ale consiliilor judetene, hotarari ale consiliilor locale, dispozitii ale presedintelui consiliului judetean, dispozitii ale primarului.
Capitolul II. Bugetele locale
In statul nostru, regimul politic democrat parlamentar a inlaturat conducerea centralizata si organizarea socialista a finantelor locale bazata pe integrarea bugetelor locale in bugetul statului si a instituit un regim politic modern al bugetelor locale corespunzator conceptelor aplicate in statele europene occidentale.
Regimul juridic modern actual al bugetelor locale din statul nostru este consacrat prin dispozitiile referitoare la aceste bugete cuprinse atat in Legea finantelor publice cat si in Legea administratiei publice locale.
Din Legea finantelor publice, pentru regimul juridic al bugetelor locale sunt de importanta hotaratoare dispozitiile care prevad ca fiecare unitate administrativ-teritoriala cu personalitate juridica "intocmeste buget propriu in conditii de autonomie"astfel ca " sa se stimuleze initiativa in satisfacerea cerintelor sociale locale", acordand organelor locale "dreptul de a dimensiona cheltuielile in functie de nevoile proprii si corelat cu resursele bugetare posibile de realizat".
Bugetele locale sunt incluse in structura bugetului public national, elaborandu-se adoptandu-se si examinandu-se de fiecare unitate administrativ-teritoriala care are personalitate juridica: comuna, oras, municipiu, sector al municipiului Bucuresti, judet, respectiv municipiul Bucuresti. Autonomia locala -  care presupune inexistenta relatiilor de subordonare intre bugetele consiliilor locale si bugetele consiliilor judetene -  este menita sa stimuleze initiativa locala in vederea satisfacerii cerintelor sociale locale si sa intareasca controlul social asupra utilizarii eficiente a fondurilor alocate. Impozitele si taxele directe mobilizate la aceste bugete sunt cu mult mai multe in comparatie cu acelea ce se mobilizeaza la bugetul administratiei centrale de stat. De altfel, in cazul bugetelor locale, despre impozite indirecte nici nu se poate vorbi in termenii folositi pentru ,,bugetul mare", intrucat acestea includ doar: impozitul pe spectacole -  care este unul atribuit bugetelor judetene sau al municipiului Bucuresti, taxele de timbru de la persoanele juridice si majorarile de intarziere pentru veniturile nevarsate in termen. 
O alta trasatura caracteristica a acestei categorii de venituri bugetare se refera la faptul ca ele provin in proportie covarsitoare de la populatie. In legatura cu aceasta, sunt percepute mai multe taxe, care presupun si o relatie contraserviciu. In situatia actuala din Romania, cu tot numarul lor relativ mare, impozitele si taxele directe percepute la bugetele locale se afla cu mult sub nivelul necesitatilor de resurse al acestor bugete. Ca urmare, pentru realizarea echilibrului acestora, de la bugetul administratiei centrale de stat se aloca transferuri si sume defalcate din impozitul pe venituri salariale.


Fisiere in arhiva (1):

  • Bugetul local. elaborare, aprobare si executie.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. Lect. Univ. dr. Cristinel Ichim, Drept Financiar si Fiscal - Curs de invatamant la distanta
2. Ioan Gliga, Drept financiar public, Editura All, Bucuresti, 1994
3. Nelu Nita, Drept financiar si fiscal, Editura Tipo Moldova, Iasi, 2010;
-  Constitutia Romaniei 
-  Legea 215/2001 administratiei publice locale
-  Legea nr. 227/2015 privind noul Cod fiscal 
-  Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala 
-  Legea nr. 500/2002 privind finantele publice cu modificarile ulterioare 
-  Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale 
-  Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!