1. Conceptul de audit intern 2 1.1. Rolul auditului intern 4 1.2. Importanta auditului intern 5 1.3. Functiile auditului intern 6 1.4. Clasificarea auditului intern 7 1.5. Caracteristicile auditului intern 8 2. Cadrul normativ al auditului intern in Romania 10 Concluzii 16 Bibliografie 17
1. Conceptul de audit intern In definitie, auditul intern este o activitate independenta, de asigurare si consultanta obiectiva, conceputa pentru a adauga valoare si a imbunatati operatiunile unei organizatii. Acesta ajuta o organizatie sa isi indeplineasca obiectivele, aducand o abordare sistematica si disciplinata pentru a evalua si imbunatati eficacitatea proceselor de gestionare, control si guvernare a riscurilor. Literatura de specialitate prezinta auditul intern ca fiind o activitate care are rolul de a ajuta la atingerea obiectivelor organizatiilor prin gestionarea riscurilor si imbunatatirea controlului intern. Auditul intern presupune utilizarea unei metodologii sistematice care evalueaza procesele sau problemele organizationale si recomanda solutii. Domeniul de audit intern in cadrul unei organizatii este larg si poate include diverse activitati legate de controlul intern, precum revizuirea eficacitatii si eficientei operatiunilor, raportare financiara, frauda de investigare, evaluare a riscurilor si respectarea legilor si reglementarilor. In trecut, activitatea de audit intern era vazut ca o simpla procedura administrativa care avea rolul de a verifica acuratetea tranzactiilor financiare, de a controla platile efectuate, de a verifica actiunile si de a face rapoarte cu privire la unele activitati de management. Insa, in ziua de azi, activitatea de audit a capatat un sens mai complex, iar auditorului i se atribuie un numar mai mare de responsabilitati. Specialistul in domeniu, Thomas Asare, precizeaza in articolul sau, Internal Auditing in the Public Sector: Promoting Good Governance and Performance Improvement, faptul ca din punct de vedere istoric auditul intern a fost perceput ca fiind limitat doar la asigurarea contabilitatii si inregistrarilor tranzactiilor unei organizatii, verificarea gestionarii corecte a sistemului de active si implementarea politicilor si procedurilor in vigoare. Odata cu schimbarea timpului, conceptul de audit intern a suferit modificari semnificative in ceea ce priveste definitia, sfera de acoperire si abordarea sa. In unele organizatii, sfera auditului intern modern a fost extinsa din emisii financiare pentru a include valoarea pentru bani, evaluarea riscului, eficacitatea manageriala si procesele de guvernare . Cadrul normativ din Romania, prin Legea nr. 191 din 2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 672 din 2002 privind auditul public intern, art. 2, lit. (a), defineste auditul intern ca fiind o activitate functional independenta si obiectiva, de asigurare si consiliere, conceputa sa adauge valoare si sa imbunatateasca activitatile entitatii publice; ajuta entitatea publica sa isi indeplineasca obiectivele, printr-o abordare sistematica si metodica, evalueaza si imbunatateste eficienta si eficacitatea managementului riscului, controlului si proceselor de guvernanta. 1.1. Rolul auditului intern In sens larg, auditul intern are rolul de a ,,da asigurari si consiliere conducerii pentru buna administrare a veniturilor si cheltuielilor publice, perfectionand activitatile entitatii publice; de a ajuta entitatea publica sa-si indeplineasca obiectivele printr-o abordare sistematica si metodica, prin care se evalueaza si se imbunatatesc eficienta si eficacitatea sistemului de conducere legat de gestiunea riscului, a controlului si a proceselor de administrare; de a monitoriza sistemele manageriale de control; de a raporta managementului superior despre punctele slabe si de a propune imbunatatiri; de a contribui la buna si efectiva gestiune a fondurilor publice" . Daca ne referim la rolul auditului intern trebuie sa evidentiem faptul ca literatura de specialitate il identifica sub forma a trei elemente principale, si anume evaluarea si imbunatatirea proceselor de gestionare a riscurilor, control si guvernare. Aceste elemente sunt uneori denumite ,,cei trei piloni" ai auditului intern, iar acestea includ politicile si procedurile stabilite pentru a asigura atingerea obiectivelor si includ evaluarea corespunzatoare a riscului, fiabilitatea proceselor de raportare interne si externe, respectarea legilor si reglementarilor cu caracter aplicabil si respectarea standardelor comportamentale si etice stabilite pentru public . Termenul de guvernare in sectorul public se refera la mijloacele prin care obiectivele sunt stabilite si indeplinite cu accent pe activitati care asigura credibilitatea unui guvern, furnizarea de servicii stabila si adecvata si asigura un comportament adecvat al functionarilor guvernamentali, reducand riscul coruptiei publice. Oficiul national pentru audit din Australia, sustinea in anul 2003, faptul ca in ,,sectorul public, guvernarea presupune o acoperire foarte larga, inclusiv modul in care este administrata o organizatie, structurile sale corporative si de alta natura, cultura, politicile si strategiile sale si modul in care se ocupa cu diferitii sai parti interesate. Conceptul cuprinde modul in care organizatiile din sectorul public isi dobandesc responsabilitatile de administrare, fiind deschise, responsabile si prudente in luarea deciziilor, in furnizarea de consultanta politica si in gestionarea si livrarea de programe" .
1. Public sector internal audit standards, The Institute of Internal Auditors, Florida, USA, 2017, p. 10 2. Mebratu, Agumas Alamirew, Internal audit function and its challenges in public sector governance: Empirical evidence from Amhara National Regional State, AshEse Journal of Economics Vol. 1(1), pp. 001-012, 2015, accesibil pe http://www.ashese.co.uk/files/Mebratu_pdf2.pdf 3. NORME GENERALE PRIVIND EXERCITAREA AUDITULUI PUBLIC INTERN, accesibil pe http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/audit/norme_generale.pdf 4. Asare, Thomas, Internal Auditing in the Public Sector: Promoting Good Governance and Performance Improvement, International Journal on Governmental Financial, 2009, accesibil pe https://www.academia.edu/3156041/Internal_auditing_in_the_public_sector_Promoting_good _governance_and_performance_improvement 5. Danaila, Violeta, Auditul intern in Romania, UNIVERSITATEA DUNAREA DE JOS DIN GALATI, FACULTATEA DE ECONOMIE SI ADMINISTRAREA AFACERILOR, 2012 - 2013, p. 6 6. ANAO (2003), Public Sector Governance, Vols.1-2, Better Practice Guide, National Audit Office, Canberra Internal audit in the public sector, accesibil pe https://www2.deloitte.com/jo/en/pages/about-deloitte/articles/deloittemepov4/mepov4-internal-audit-in-the-public-sector.html 7. Legea nr. 191/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 672/2002 privind auditul public intern, accesibil pe https://lege5.ro/Gratuit/gi3dgmjxg4/legea-nr-191-2011-pentru-modificarea-si-completarea-legii-nr-672-2002-privind-auditul-public-intern 8. Drd. Ghita, Razvan, Caracteristicile auditulu intern, Universitatea Valahia din Targoviste, accesibil pe http://www.oeconomica.uab.ro/upload/lucrari/820061/12.pdf 9. Legea nr. 672 din 19 decembrie 2002 (**republicata**) privind auditul public intern**), accesibil pe http://legislatie.just.ro/Public/DetaliiDocument/40929 10. Drd. Cioban, Alexandra, Auditul intern in mediul guvernantei corporatiste - Auditul intern in sectorul public din Romania, Universitate ,,Stefan cel Mare" Suceava, 2014, pp. 25 - 27, accesibil pe http://perform.usv.ro/rapoarte/04/raport_cercetare_3.pdf 11. STRATEGIA dezvoltarii auditului public intern pentru 2018-2020, Ministerul Finantelor Publice, accesibil pe http://discutii.mfinante.ro/static/10/Mfp/audit/StrategiaAPI2018-2020.pdf 12. Firtescu Bogdan, Suport de curs Audit Intern I
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.