Argument 4 CAPITOLUL 1. DELIMITARI CONCEPTUALE PRIVIND IMPOZITUL PE SALARII 5 1.1 Clasificarea impozitelor 9 1.2 Elementele impozitului 10 CAPITOLUL 2. CATEGORII DE CONTRIBUABILI 11 2.1 Sfera de cuprindere a impozitului pe venitul din salarii 11 2.2. Determinarea impozitului pe venitul din salarii 13 2.3. Termenul de plata al impozitului 13 2.4. Fise fiscale 13 2.5 Contributiile sociale aferente salariilor 14 CAPITOLUL 3. STUDIU DE CAZ PRIVIND IMPOZITUL PE SALARII 17 3.1. Contabilitatea impozitului pe salarii 17 3.2 Modul de calcul a impozitului pe veniturile salariale 17 CONCLUZII 20 BIBLIOGRAFIE 21
Argument Impozitul pe salarii reprezinta un alt venit bugetar intalnit adesea la agentii economici. Sunt considerate venituri din salarii toate veniturile in bani si/sau natura obtinute de o persoana care desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor sau de forma sub care se acorda, inclusiv indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca. Dupa 1989, Romania a cunoscut multiple modificari, atat ale sistemului de impunere a veniturilor persoanelor fizicecotelor de impozitare. Tinand cont de importanta aderarii Romaniei la Uniunea Europeana si de faptul ca momentul se apropie cu pasi repezi, data preconizata fiind 1 ianuarie 2007, pana atunci ramanand mai putin de 8 luni, voi incerca sa prezint atat evolutia cotelor de impozitare a veniturilor persoanelor fizice, cu accent pe cotele marginale, cat si importanta dimensiunii acestora pentru Romania, in contextul aderarii. Obiectivele acestei lucrari sunt: - Urmarirea evolutiei cotelor marginale de impozitare a veniturilor persoanelor fizice in Romania si analiza acestora; - Identificarea efectelor introducerii cotei unice de impozitare pentru Romania, in contextul globalizarii si integrarii in Uniunea Europeana. Pentru realizarea acestor obiective voi utiliza ca baza de date, legislatia fiscala privind impunerea veniturilor persoanelor fizice valabila in perioada 1990 - 2013. Odata cu trecerea la economia de piata si cu liberalizarea pretului fortei de munca, a devenit necesara adoptarea unui nou sistem de impunere a veniturilor realizate de persoanele fizice, mai flexibil si care sa tina seama de puterea contributiva a fiecarui platitor de impozit. In consecinta, a fost inlocuit sistemul de impunere a fondului total de salarii realizat la nivelul fiecarui agent economic, cu impozitul pe salarii. , Lucrarea este structurata in 3capitole necesare prezentarii informatiilor relevante cu privire la tema aleasa. In primul capitol, DELIMITARI CONCEPTUALE PRIVIND IMPOZITUL PE SALARII au fost dezvoltate informatii cu privire la rolul si importanta impozitului pe salarii, clasificarea si elementele impozitului. In cel de-al doilea intitulat CATEGORII DE CONTRIBUABILI, am evidentiat persoanele care platesc impzit pe salarii, modul de calcul precum si modalitatea de plata al acestuia. In al treilea capitol, STUDIU DE CAZ PRIVIND IMPOZITUL PE SALARII, capitol aplicativ am prezentat contabilizarea impozitului pe salariu. CAPITOLUL 1 DELIMITARI CONCEPTUALE PRIVIND IMPOZITUL PE SALARII Impozitele reprezinta preluarea unei parti din veniturile si/sau averea persoanelor fizice sau juridice la dispozitia statului in vederea constituirii resurselor financiare publice necesare pentru acoperirea cheltuielior publice. Impozitele au un caracter obligatoriu, se acorda cu titlu nerambursabil si fara o contaprestatie directa din partea statului. Impozitele sunt plati catre stat care se fac cu titlu definitiv si nerambursabil, in sensul ca odata facute in scopul formarii fondurilor generale ale societatii, ele sunt utilizate numai la finantarea unor actiuni si obiective necesare tuturor membrilor societatii, si nu la finantarea unor interese individuale sau de grup. Impozitul este o prelevare fara contaprestatie sau fara vreun echivalent, in sensul ca el se plateste in momentul si la termenele prevazute de lege, fara obligatia din partea statului de a presta platitorul un echivalent direct si imediat. Rolul impozitelor se manifesta pe plan financiar, economic si social: a) pe plan financiar- impozitul constituie principalul mijloc de asigurare a veniturilor bugetului statului si a bugetelor locale ; b) in plan economic - impozitul reprezinta un element component al mecanismului economico-financiar, actionand ca un instrument se incurajare sau de formare a unei activitati economice, de crestere sau de reducere a cantitatii sau consumului unui anumit produs, de impulsionare sau de ingradire a comertului exterior ; c) pe plan social, prin intermediul impozitelor statul procedeaza la redistribuirea unei parti importante din PIB (produsul intern brut) intre persoane fizice si juridice. Impozitarea retributiilor "persoanelor fizice romane sau straine care realizeaza pe teritoriul Romaniei venituri sub forma de salarii si alte drepturi salariale", dupa decembrie 1989, incepe cu H.G. nr. 52/1991. Aceasta hotarare de Guvern anuleaza Legea nr. 1 din 1967 a Republicii Socialiste Romania privind impozitul pe fondul total de retribuire al unitatilor de stat si reintroduce in Romania acordarea drepturilor salariale in forma bruta si impozitul individual pe salarii. Codul fiscal roman, intrat in vigoare incepand cu anul 2004 si-a propus sa faca ordine in acest domeniu, definind si clasificand activitatile generatoare de venituri si introducand reguli specifice de impozitare a diverselor categorii de activitati. Din punct de vedere fiscal "au fost considerate venituri din salarii toate veniturile in bani si/sau in natura obtinute de o persoana fizica ce desfasoara o activitate in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, indiferent de perioada la care se refera, de denumirea veniturilor ori de forma sub care se acorda, inclusiv indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca" (Codul fiscal art.55).
1) Capota, Valentina, Constantin Ghimpau Codreanu, Mirela Nicoleta Dinescu, Gabriela Uglean, Finante si Fiscalitate, manual pentru clasele a XI-a si a XII-a, Editura Akademos Art, Bucuresti, 2007 2) *** Legea Contabilitatii nr 82/1991, cu modificarile aduse de O.G. nr.70/2004 si Legea nr.420/2004, aplicabile de la data de 01.01.2005, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei Partea I, nr.48/14.01.2005 3) *** Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei Partea I, nr.1193, din 30.12.2005, Modificarile la Codul Fiscal, in vigoare de la 1 ianuarie 2008, sunt conforme cu O.U.G. nr. 106 din 18.10.2007, O.U.G. nr. 155 din 21.12.2007 prelum si Legea nr. 372 din 208.12.2007 4) *** Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I , nr. 112, din 6 februarie 2004 5) ***Legea nr. 11 din 27.01.2010 privind bugetul de stat pe anul 2010, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr.60 din 27 ianuarie 2010. 6) *** Legii nr. 12 din 27.01.2010 privind bugetul asigurarilor sociale de stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 61 din 27 ianuarie 2010.
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.