Abstract: E-guvernarea este o modalitate prin care guvernele pot utiliza cele mai inovatoare tehnologii ale informatiei si comunicatiilor (TIC), de a oferi publicului si intreprinderilor acces convenabil la informatii si servicii guvernamentale, de a imbunatati calitatea serviciilor si de a oferi oportunitati mai mari de participare la activitati guvernamentale. E-guvernarea ofera o miscare uriasa pentru a merge mai departe cu servicii guvernamentale de calitate superioara, rentabile, si o relatie mai buna intre oameni si guvern. Aceasta lucrare investigheaza modul in care participantii publici la e-guvernare pot fi imbunatati cu implementarea etica a e- guvernarii. Daca este aplicata eficient in tari in curs de dezvoltare, strategia de guvernare electronica poate avansa productivitatea in sectorul public. Etica guvernarii electronice poate acoperi drepturile si obligatiile organismelor implicate in dezvoltarea sistemelor de informatii pentru administratia publica.1 I. Introducere Tehnologiile informatiilor si comunicarii sunt considerate a avea un rol remarcabil in transformarea unei societati intr-una bazata pe cunoastere. TIC permit schimbul de informatii si de cunostinte in societate si au un rol conducator in transformarea proceselor economice si a activitatilor in termeni "dematerializati". In acest fel se accentueaza dezvoltarea unei economii digitale.2 Asa cum Jim Melitski descria pe site-ul ASPA, sectiunea e-guvernare: In toata lumea, organizatiile publice incep o calatorie e-guvernare prin publicarea unor informatii pe Internet si stabilirea unei prezente on-line, in speranta ca vor tinde spre cresterea eficientei, eficacitatii si performantelor organizationale". Tot mai multe atractii tenteaza cercetatori si practicieni in ajungerea la un consens in ceea ce priveste diagramele si initiativele e-guvernare. E-guvernarea poate fi definita ca o forma continua de asigurare a informatiei, cand organizatiile si agentiile 1 Gajendra Sharma, Xi Bao si Li Peng, ,,Public Participation and Ethical Issues on E-governance: A Study Perspective in Nepal", School of Public Administration and Law, Dalian University of Technology, China; 2 Liliana Dobrica, ,,Utilizarea tehnologiilor informatiei si comunicatiilor in modele de guvernare electronica", Cercetari practice si teoretice in Managementul Urban , Vol. 1, No. 1 (November 2006), in format elecronic https://www.jstor.org/stable/pdf/24865842.pdf?ab_segments=0%252Fbasic_search_solr_cloud%252Fcontrol&r efreqid=excelsior%3A0621d46e4759b844ac77eb1ebb3e5fea, accesat la data de 08.02.2021; publice editeaza informatii (rapoarte) pe Internet, pe site-uri interactive de comunicare si e- tranzactii, si pentru a asigura integrarea serviciilor guvernamentale virtuale. Guvernarea electronica va trebui sa fie bazata pe cunoastere, pe utilizator, distributie si ramificatie.3 Cu atat mai mult, implementarea unei viziuni asa de ambitioasa va trebui sa contina patru puncte cheie, are deriva din patru domenii: politic, economic, social si tehnologic. Acestea sunt: cresterea importanta in ceea ce priveste cunoasterea conceptului de ,,management" atat in guvernare, cat si in procesele democratice; nevoile cetateanului si ale afaceristilor; aparitia intermediarilor, care joaca un rol important atat in oferirea de servicii publice, cat si in procesele democratice; importanta retelelor, coordonarii si colaborarii pentru a obtine o guvernare mai buna. E-guvernarea reprezinta aparitia unui nou val de inovatii tehnologice, si de asemenea reinventarea administratiei. E-guvernarea este definita ca un sistem ce permite administratiilor sa foloseasca cele mai moderne tehnologii de comunicatii si informatii, in special bazate pe aplicatii Internet, pentru a asigura cetatenilor si mediului de afaceri mijloace mai accesibile de acces la informatiile si serviciile administratie, pentru a imbunatati calitatea serviciilor si pentru a asigura o relatie mai buna intre cetateni, autoritati si procese. Aceasta include tranzactii intre guvern si mediul de afaceri, guvern si cetateni, guvern si salariati si intre diferite niveluri si unitati ale administratiei.4 Pentru a intelege e-guvernarea, trebuie sa intelegem dezvoltarea administratiei si reforma guvernamentala in general. De-a lungul ultimelor doua decenii, reforma si dezvoltarea administratiei au experimentat TOM ( Total Quality Management) in 1980 si Reingineria si Reinventarea in 1990. Reinventarea guvernarii ne face sa realizam ca aceasta este de fapt un amestec dinamic de scopuri, structuri si functii. lnitiativele e-guvernarii sunt un complex de schimbari si de eforturi in scopul de a folosi tehnologii noi si evident mult mai bune pentru a 3 Georgiana Ionela Stefan, ,,Urmatorul deceniu sub influenta guvernarii electronice", Cercetari practice si teoretice in Managementul Urban , Vol. 2, No. 3 (May 2007), in format elecronic https://www.jstor.org/stable/pdf/24865862.pdf?ab_segments=0%2Fbasic_search_solr_cloud%2Fcontrol&refreq id=fastly-default%3A31304f7ab9783b8df658b34d06a029dc, accesat la data de 08.02.2021; 4 Ibidem, https://www.jstor.org/stable/pdf/24865862.pdf?ab_segments=0%2Fbasic_search_solr_cloud%2Fcontrol&refreq id=fastly-default%3A31304f7ab9783b8df658b34d06a029dc, accesat la data de 08.02.2021; suporta o transformare a operativitatii si eficientizarii guvernarii, derivata din reinventare. Noua provocare a administratiei publice in anii 2000 sau in sec al XXl-lea este sa creeze acest sistem al e-guvernarii.5
- Meridith Levinson, "When Failure is not an Option", CIO Magazine (June 1, 2006), in format elecronic https://www.cio.com/article/2446386/project-management---when- failure-is-not-an-option.html, accesat la data de 08.02.2021; - http://article.sapub.org/10.5923.j.ijis.20190902.01.html?fbclid=IwAR0fqf7qziTfzFkj S_AvKaWYMfkrKDD2ZmQvtUl6w7FiAOUVz2lgib6Kklo#Sec2.6 accesat la data de 09.02.2021; - http://www.sapub.org/global/showpaperpdf.aspx?doi=10.5923/j.ijis.20190902.01, accesat la data de 09.02.2021; - http://www.mecs-press.org/ijitcs/ijitcs-v6-n3/v6n3-2.html, accesat la data de 09.02.2021; - https://www.hsdl.org/?view&did=759227; accesat la data de 09.02.2021; - https://issuu.com/academic-conferences.org/docs/ejeg-volume3-issue2-article46; accesat la data de 09.02.2021; - http://daneshnamehicsa.ir/userfiles/file/Resources/17)%20ICT/INTRO_Encyclopedia %20of%20Distance%20Learning.pdf; (accesata la data 9.02.2021); - https://core.ac.uk/download/pdf/48851843.pdf; accesat la data de 09.02.2021; - https://www.oupjapan.co.jp/sites/default/files/contents/pr/media/oup_pr_20150918_o ald9_E.pdf; accesat la data de 09.02.2021; - https://www.researchgate.net/publication/262365642_E- Government_Public_Participation_and_Ethical_Issues; accesat la data de 09.02.2021; - http://dinus.ac.id/repository/docs/ajar/ethics_in_information_technology2c_5th_ed._0 _.pdf, accesat la data de 09.02.2021;
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.