Studiu de caz comparativ privind nivelul structura si dinamica cheltuielilor publice in Romania si Spania

Cuprins proiect Cum descarc?

1. Cadrul conceptual si metodologic 3
1.1. Conceptul de cheltuieli publice si strucutura 3
1.2. Indicatori ai nivelului, dinamicii si structurii cheltuielilor publice 4
2. Analiza comparativa a nivelului si dinamicii cheltuielilor publice in Romania si Spania 6
2.1. Marimea si dinamica cheltuielilor publice in perioada 2011-2015 6
2.2.Interpretarea nivelului si dinamica cheltuielilor publice totale in Romania si Spania in perioada 2011-2015. Cauzele si implicatiile diferentelor si dinamicii constatate 8 2.3.Coeficientul de elasticitate a cheltuielilor publice in raport cu PIB 9
3. Analiza comparative a structurii cheltuielilor publice in Romania si Spania 9
3.1 Analiza structurii economice a cheltuielilor publice in Romania si Spania 9
3.1.3 Ponderea cheltuielilor curente in totalul cheltuielilor publice 11
3.2 Analiza structurii functionale a cheltuielilor publice in Romania si Spania 12
3.3. Interpretare privind comparatiile intre Romania si Spania in perioada 2011-2015 ...16
4.Concluzii ...17
Lista tabelelor si a graficelor .18
Bibliografie ..19


Extras din proiect Cum descarc?

1.1 Conceptul de cheltuieli publice si strucutura
Cheltuielile publice pot fi reprezentate ca fiind actiunile care stabilesc obligatii ce vor avea drept rezultat plati imediate sau viitoare, care au ca sursa de finantare veniturile publice si in special veniturile fiscale. Aceasta definitie pune accentul pe rolul de alocator de resurse al statului, care, folosind veniturile (impozite si taxe adunate de la contribuabili) satisfacand cererile acestora. Rezulta, faptul ca, cheltuielile publice depind de politicile publice intreprinse de puterile publice, dar si de resurse care includ veniturile fiscale si imprumutul public.
Cheltuielile publice exprima relatii economico-sociale in forma baneasca, care se manifesta intre stat, pe de o parte si persoane fizice sau juridice, pe de alta parte, cu ocazia repartizarii si utilizarii resurselor financiare ale statului, in scopul indeplinirii functiilor sale. 
Conceptul de cheltuiala publica este utilizat in mai multe sensuri penrtu satisfacerea de nevoi publice, atat in plan teoretic, cat si in cel practic, dintre care se disting cel mai adesea, sensul juridic si cel economic. 
In sens juridic cheltuiala publica semnifica o plata a unei sume de bani din fonduri publice, legata de crearea si functionarea entitatilor publice si, in general, de infaptuirea activitatilor cu caracter public, inclusiv a celor derulate prin intreprinderile cu capital de stat. 
Spre deosebire, in sens economic, conceptul de cheltuiala publica desemneaza o anumita categorie de relatii si procese economice de repartitie a PIB, realizate in mod practic in alocarea si utilizarea resurselor financiare pentru actiuni considerate de interes public, fie la nivel national sau local. Asadar, aceasta acceptiune, marcheaza procesele si relatiile economice ce se manifesta intre autoritatile publice (de stat), pe de o parte si persoane fizice sau juridice, pe de alta parte cu prilejul alocarii (pe destinatii) si utilizarii resurselor financiare administrate de catre aceste autoritati.
Cheltuielile bugetare sunt acelea inscrise in bugetele publice si finantate din fondurile banesti administrate de catre autoritatile publice (centrale sau locale). La randul lor, cheltuielile bugetare, care reprezinta principalul subsistem al cheltuielilor publice, se structureaza in functie de componentele sistemului bugetar public si de autoritatile publice la nivelul carora se administreaza resursele destinate finantarii acestora. 
Asadar, cheltuielile bugetare reprezinta acele cheltuieli publice care se achita din resursele prevazute in bugetul de stat, si anume: bugetele locale; bugetul asigurarilor sociale de stat; bugetele institutiilor publice autonome.
Sfera de cuprindere a cheltuielilor publice:
- Cheltuieli efectuate din fondurile constituite la nivelul bugetelor administratiilor publice centrale (buget de stat; bugetul asigurarilor sociale de stat; bugetele institutiilor publice autonome);
- Cheltuieli efectuate din fondurile constituite la nivelul bugetelor administratiei locale;
- Cheltuieli acoperite din fonduri cu destinatie speciala
- Cheltuieli acoperite exclusiv din resurse financiare publice constituite in afara bugetului, prevazute in bugetele de venituri si cheltuieli ale institutiilor publice autonome;
- Cheltuieli efectuate din bugetul trezoreriei statului
- Cheltuieli finantate din alte surse decat cele bugetare (cheltuieli efectuate din intrarile anuale de credite externe, cheltuieli efectuate din fonduri externe nerambursabile).
Sfera de cuprindere a cheltuielilor bugetare:
- Cheltuieli efectuate din resurse financiare constituite la nivelul bugetului de stat
- Cheltuieli efectuate din resurse financiare constituite la nivelul bugetului asigurarilor sociale de stat;
- Cheltuieli efectuate din resurse financiare constituite la nivelul bugetelor administratiei publice locale;
- Cheltuieli efectuate din resurse financiare constituite la nivelul institutiilor publice autonome. 
Modul de efectuare, la cheltuielile publice sunt efectuate pe baza fondurilor constituite in 
afara bugetului, iar la cele bugetare modul de efectuare este supus de prevederea expresa in buget si este determinat de realizarea conditiilor legale, nu numai in existenta fondurilor banesti.
Cheltuielile publice sunt aprobate de catre ordonatorii de credite, iar cheltuielile bugetare 
sunt aprobate de catre Parlament sau consiliile locale.
Clasificatia bugetara este de mai multe tipuri, cum ar fi:
a) Administativa
b) Economica
c) Functionala
d) Financiara
e) Folosita in organismele ONU s.a.
Clasificatia administrativa/departamentala are la baza institutiile care se efectueaza cheltuielile publice; ministere, institutii publice aautonome, unitati administrativ-teritoriale, fiind utila deoarece alocatiile bugetare se stabilesc pe acesti beneficiari. Aceasta clasificatie arata, insa dezavantajul ca un minister, agentie guvernamentala, judet, municipiu, oras, comuna reuneste cheltuieli cu destinatii variate. De regula, aces criteriu este utilizat pentru repartizarea cheltuielilor publice pe ordonatorii de credite bugetare.
Clasificatia economica se bazeaza pe folosirea a doua criterii de grupare, si anume: primul are in vedere continutul proceselor de consum exprimate, conform caruia cheltuielile se impart in: cheltuieli curente si cheltuieli de capital; al doilea are in vedere natura actiunilor finantate si imparte cheltuielile in cheltuieli pentru prestarea serviciilor publice si cheltuieli de transfer.


Fisiere in arhiva (1):

  • Studiu de caz comparativ privind nivelul structura si dinamica cheltuielilor publice in Romania si Spania.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

-  Wikipedia
-  Finante publice - Iulian Vacarel; 
-  Eurostat - http://ec.europa.eu/eurostat;
-  Ministerul Finantelor Publice - http://www.mfinante.gov.ro/ .


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 6 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!