Tendinte si raporturi intre bugetele locale si bugetul central - Studiu de caz

Extras din proiect Cum descarc?

Conducerea democratica presupune ca autoritatile publice centrale sa se bazeze pe politici publice solide, orientate catre cetatean, si pe proceduri interne adecvate.
Continuarea reformei in administratia publica locala se bazeaza pe cresterea autonomiei colectivitatilor locale, atit a autonomiei decizionale, cit si a celei financiare.
Subiectul "tendinte si raporturi dintre bugetele locale si bugetul central" este unul complex si controversat care presupune in plan orizontal analiza urmatoarelor etape:
-  proiectarea bugetelor locale
-  adoptarea acestora
-  executarea bugetelor locale in comparatie cu bugetul central;
iar pe verticala, desprinderea de activitati si actiuni de la nivel central la nivel judetean, si de la nivel judetean la nivel local, atita timp cit resursele acestora din urma sunt limitate si chiar insuficiente.
Strategia de dezvoltare a administratiei publice locale are ca scop planificarea si ducerea la indeplinire a urmatoarelor functii:
-  separarea functiilor administrative centrale de cele ale administratiei locale,
-  sa faciliteze procesul de dezvoltare economica si sociala,
-  imbunatatirea managementului in administratia locala, inclusiv in ceea ce priveste activitatea de planificare si cea contabila,
-  sa imbunatateasca mecanismul de stabilire a bugetelor locale,
-  sa planifice si sa dezvolte mecanismul investitional la nivelul oraselor si judetelor,
-  sa reorganizeze mecanismul de creditare in vederea realizarii de investitii.
Scopul reformei in administratia publica locala este de a o face pe aceasta capabila sa isi indeplineasca functiile, astfel incit sa contribuie la dezvoltarea economica si sociala echilibrata si armonioasa in regiune, fara sa apara discrepante intre comunitatile locale, intre cele care dispun de venituri proprii suficiente (ma refer la municipii si orase) si cele care nu se descurca sa asigure nici intretinerea localitatii (de obicei comunele).
Prima categorie de localitati sunt influentate de factori economici, sociali si demografici de care dispun si le permit o dezvoltare continua si echilibrata, nu sunt de acord si nu le inteleg pe comunitatile "sarace" care nu realizeaza venituri suficiente, in contradictie cu conceptele europene care se bazeaza pe teoria dezvoltarii prin coeziune economica si sociala.
Astfel, rezulta faptul ca dezvoltarea economica si sociala trebuie sa se bazeze pe o structura teritoriala echilibrata, sanatoasa, dezvoltarea inegala a regiunilor determinind adincirea decalajelor existente, ducind pina la instabilitate (economica si politica).
O solutie acceptabila si eficienta, in acest caz, ar fi asocierea comunitatilor locale, solidaritatea acestora, astfel incit sa se mentina un echilibru intre necesitatile si asteptarile ambelor tipuri de comunitati.
O alta tendinta de actualitate, este problema descentralizarii financiare, care produce diverse reactii si care necesita imbunatatiri substantiale, in conditiile trecerii de catre Guvern in administrarea si finantarea autoritatilor administratiei publice locale a unor activitati care altadata erau in atributia autoritatilor centrale.
Un exemplu elocvent in acest sens a fost trecerea in sarcina autoritatilor publice locale a cheltuielilor de personal pentru invatamint, incepind cu anul 2001, si in domeniul asistentei sociale, protectia sociala, fara a se asigura fonduri suficiente si pregatire manageriala corespunzatoare.
Reactia reprezentantilor autoritatilor publice a fost una de ingrijorare, tendinta descentralizarii unor activitati de proportii in asemenea conditii necesitind adoptarea unor strategii adecvate.
Pe linga prezentarea cazului particular, cel al Consiliului local al municipiului Cimpia Turzii, voi analiza aspectele financiare ale descentralizarii si cele referitoare la echilibrarea bugetelor locale, ca factori determinanti in procesul de proiectare si adoptare a bugetelor locale.
Un alt obiectiv al prezentei lucrari este prezentarea cadrului legal care reglementeaza activitatea in domeniu, precum si noile concepte de elaborare si fundamentare a bugetelor, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
CADRUL LEGAL SI PRINCIPIILE PROCEDURII BUGETARE
COMPETENTELE ACTORILOR BUGETARI
Cadrul legal. Principiile procedurii bugetare. 
Imbunatatirea cadrului legal in domeniul bugetelor este un proces continuu, destul de greu care necesita armonizarea si simplificarea actelor normative din domeniu precum si a traseului proiectarii si adoptarii bugetelor. 
Cadrul legal care a reglementat si/sau reglementeaza tematica bugetara include urmatoare legi, in ordinea cronologica a adoptarii:
- Constitutia Romaniei (1991 revizuita in 2003);
- Legea privind taxele si impozitele locale (27/1994);
- Legea finantelor publice (72/1996);
- Legea finantelor publice locale (189/1998);
- Legea privind contenciosul administrativ (29/1990);
- Legea datoriei publice (nr.81/1999);
- Ordonanta Guvernului privind controlul intern si controlul financiar preventiv (nr.119/1999)
- Legea bugetara anuala;
- Legea administratiei publice locale( nr.215/2001);
- Ordonanta Guvernului privind achizitiile publice (nr. 60/2001);
- Legea privind auditul public intern (nr. 672/2002);
- Legea privind finantelor publice (nr. 500/2002);
- Ordonanta Guvernului privind impozitele si taxele locale, republicata (nr. 36/2002);
- Ordonanta Guvernului privind procedurile de administrare a creantelor bugetelor locale (nr.39/2003); 
- Ordonanta Guvernului privind finantele publice locale (nr.45/2003); 
- Codul fiscal Legea nr. 571/2003;
- Codul de procedura fiscala O.G. nr. 92/2003
- Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004,
Alaturi de acestea se regasesc si alte ordonante si hotarari ale guvernului, ordine ale ministerelor si prefecturilor, hotarari ale consiliilor judetene, hotarari ale consiliilor locale, dispozitii ale presedintelui consiliului judetean, dispozitii ale primarului.
Principiile procedurii bugetare


Fisiere in arhiva (1):

  • Tendinte si raporturi intre bugetele locale si bugetul central - Studiu de caz.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 6 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!