Intreprinderea si Mediul in Care isi Desfasoara Activitatea

Extras din proiect Cum descarc?

Ca agent economic, intreprinderea (firma) isi orienteaza si desfasoara activitatea sub impactul conditiilor concrete ale mediului sau ambiant.
Intreprinderea indeplineste obiectivele proprii in mod independent dar, totodata, realizeaza un schimb de activitati cu alte intreprinderi si, pe aceasta baza, contribuie la miscarea procesului de ansamblu a productiei sociale. Ansamblul conditiilor de natura eterogena care exercita influenta asupra modului in care intreprinderea isi realizeaza obiectivele proprii poarta numele de mediu ambiant . Acesta mai poate fi definit ca o retea de variabile exogene, carora intreprinderea le opune propriile sale variabile endogene (resurse materiale, umane si financiare). Mediul ambiant se poate prezenta sub forma unui mediu stabil, schimbator (instabil) si turbulent.
Mediul stabil apare ca o exceptie, este doar un moment de scurta durata si se manifesta la intervale de timp foarte mari. Nu este un tip de mediu caracteristic, iar in ultimele decenii s-a intalnit foarte rar.
Mediul schimbator prezinta permanente modificari si obliga intreprinderea sa aiba o viziune prospectiva. Este un tip de mediu obisnuit cu care se confrunta intreprinderile in etapa actuala.
Mediul turbulent este definit de schimbari foarte accentuate, frecvente, bruste, in directii imprevizibile, adesea transformatoare, ceea ce supune intreprinderea unor presiuni deosebite, punandu-i probleme dificile de adaptare, in genere greu de anticipat. Acest tip de mediu este specific, mai ales, ramurilor de varf, ceea ce inseamna ca nu are un caracter dominant. Pentru a face fata mediului turbulent, intreprinderea trebuie sa se caracterizeze prin flexibilitate
Analiza mediului ambiant al intreprinderii permite sa se constate existenta a doua componente: micromediul (mediul intern) si macromediul (mediul extern). Ansamblul relatiilor intreprinderii cu reprezentantii din cel mai apropiat mediu si influentele pe care acestia le exercita poarta numele de micromediu.
Micromediul este constituit din urmatoarele componente: gospodariile familiale; furnizorii de marfuri; prestatorii de servicii; furnizorii de personal; intermediarii; clientii; concurentii; organismele publice; conducerea si organizarea interna.
Gospodariile familiale reprezinta grupurile de persoane care realizeaza o buna administrare a treburilor casei asigurand un consum rational si civilizat de bunuri si servicii, precum si economisirea unei parti din veniturile obtinute de membrii respectivelor familii.
Furnizorii de marfuri sunt reprezentati prin diverse intreprinderi sau persoane care, pe baza relatiilor de vanzare-cumparare, pun la dispozitie echipamentul tehnic, combustibilul, materiile prime si materialele, energia si apa.
Prestatorii de servicii reprezinta tot o categorie de furnizori care executa o gama de activitati, intre care cea mai mare pondere o detin intreprinderile de transport, serviciile bancare, de birotica si de asigurare cea mai mare pondere o detin intreprinderile de transport, serviciile bancare, de birotica si de asigurare.
Furnizorii de personal sunt reprezentati prin institutiile de invatamant, oficiile de forta de munca si de persoanele aflate in cautarea unor locuri de munca.
Intermediarii sunt reprezentati de agentii economici care ajuta intreprinderea la promovarea, vanzarea si distribuirea marfurilor sau a serviciilor catre clienti. Principalii intermediari sunt: intreprinderile de comert si agentiile de publicitate.
Clientii constituie componenta cea mai importanta a micromediului, deoarece alcatuiesc piata de desfacere a oricarei intreprinderi. Clientii pot fi: consumatorii, utilizatorii industriali, angrosistii, detailistii, agentiile guvernamentale, agentiile internationale etc.
Concurentii sunt agentii economici si persoanele particulare cu care intreprinderea intra in competitie, disputandu-si clientii, furnizorii de marfuri, prestatorii de servicii, furnizorii de personal,
intermediarii si organismele publice. Concurentii pot detine o anumita pozitie pe piata, ceea ce le confera postura de: lideri, inovatori, conservatori sau timizi.
Organismele publice reprezinta orice grup care are interes actual sau potential cu impact asupra capacitatii intreprinderii de realizare a obiectivelor sale. Din grupul organismelor publice fac parte:
- ?organele financiare (financial publics);
- ?institutiile mass-media (media publics);
- ?asociatii ale cetatenilor (citezen action publics);
- ?institutii guvernamentale (guvernamental publics);
- ?institutii locale (local publics);
- ?atitudinea publica generala (general publics);
- ?atitudinea interna (internal publics).
Conducerea si organizarea interna a intreprinderii constituie un element esential al
micromediului, deoarece forta economica a intreprinderii este direct influentata de calitatea sistemului de conducere.
Relatiile dintre diferitii agenti economici se exprima prin fluxuri, care sunt de doua categorii:
??fluxuri reale sau fizice, care semnifica un schimb de bunuri sau servicii de la un agent catre alt agent.
Exemplu: furnizarea de catre intreprinderi catre gospodariile familiale a bunurilor de consum;
??fluxuri monetare sau financiare, care semnifica un transfer de bani de la un agent la altul sau nasterea unei creante (sau datorii) a unui agent fata de altul. De exemplu, cheltuielile de consum ale gospodariilor familiale sau plata salariilor de catre intreprinderi sunt fluxuri monetare.
Macromediul este format din sistemul factorilor exogeni care actioneaza indirect asupra intreprinderii, prin componentele micromediului, exercitandu-si influenta pe o arie extinsa si pe un termen lung. Macromediul reflecta interactiunea mediu-intreprindere, manifestata atat in plan national cat si in plan international.
Abordarea macromediului permite sa se constate ca factorii exogeni influenteaza prin componentele mediului: economic, politic, social-cultural, demografic, tehnico-stiintific, natural si juridic.
Mediul economic este componenta esentiala, atat la nivel national cat si international, deoarece influenteaza decisiv functionarea si dezvoltarea intreprinderii. Mediul economic se manifesta prin intermediul factorilor de management, a pietei (interne si externe) si a parghiilor economico-financiare. Un impact puternic asupra activitatii intreprinderii au factorii de management: sistemul de organizare a economiei nationale, mecanismul de planificare macroeconomica, mecanismele motivationale si mecanismele de control ale suprasistemelor din care face parte intreprinderea.
Mediul politic, care poate fi intern si international, se manifesta prin modul de implicare a statului in economie (politici antitrust, masuri protectioniste, subventii etc.) si prin conceptia de integrare in viata economica si politica mondiala (apartenenta la grupuri si comunitati economice si politice). Toate aceste elemente pot sa stimuleze sau sa franeze activitatea intreprinderii.
Mediul social-cultural este constituit din totalitatea factorilor, conditiilor, relatiilor si institutiilor care vizeaza sistemul de valori, obiceiuri, traditii, credinte si norme care modeleaza societatea si reglementeaza comportamentul indivizilor si grupurilor umane. Mediul social-cultural influenteaza activitatea intreprinderii prin modalitati specifice de corelare a intereselor individuale si sociale, prin modificarea stilului de viata - toate cu impact direct asupra activitatii constiente si a comportamentului consumatorului.


Fisiere in arhiva (1):

  • Intreprinderea si Mediul in Care isi Desfasoara Activitatea.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!