Introducere .3 Capitolul 1. Cerinte specifice pentru managementul resurselor umane in compania orientata spre proiect .3 1.1. ,,Gestionarea prin proiecte", ca strategie a companiei orientate pe proiect ..4 1.2. Caracterul temporar al proiectelor ..4 1.3. Dinamismul ...4 1.4. Resurse de proiect-portofoliu si cerinte de rol 5 1.5. Paradigma managementului specific 5 Capitolul 2. Perspective diferite si legaturi lipsa in literatura ..5 2.1. Trecerea de la managementul tehnic la cel uman 5 2.2. Concentrarea pe angajarea temporara 6 2.3. Interesul emergent pentru companiile orientate pe proiect ..6 Capitolul 3. Practici si procese ale managementului resurselor umane in compania orientata spre proiect .7 3.1. Selectia ..8 3.2. Ocuparea fortei de munca 8 3.3. Disponibilizarea 9 3.4. Alocarea proiectului .9 3.5. Ocuparea fortei de munca in proiect 9 3.6. Dispersarea din proiect ..10 Concluzii si propuneri .10 Bibliografie ...11
Introducere Managementul resurselor umane in cadrul unei organizatii reprezinta procesele de baza ale companiei orientate spre proiect, care dezvolta modul in care organizatia dobandeste si foloseste resursele umane si modul in care angajatii experimenteaza relatia de munca. Cunostintele despre managementul resurselor umane sunt produse de cercetatori si teoreticieni care creeaza astfel un cadru in care dezbaterile despre managementul resurselor umane se concretizeaza in literaturile academice si practicante. In majoritatea literaturii existente, managementul resurselor umane este incadrat in primul rand in termeni de organizatii mari si stabile, in timp ce alte tipuri de organizatii, cum ar fi cele care se bazeaza pe proiecte, sub forma principala a proiectului de lucru, sunt marginalizate in discutii despre ce reprezinta managementul resurselor umane si cum ar trebui practicat. Cercetatorii sustin ca, datorita caracteristicilor specifice ale companiei orientate spre proiect, in special natura temporara a proceselor de munca si natura dinamica a mediului de munca, exista provocari specifice atat pentru organizatii, cat si pentru angajati in companiile initiate de proiect si ca acestea nu au fost recunoscute pe scara larga si nici conceptualizate in mod adecvat in literaturile de management de proiect existent. Scopul este de a oferi o imagine de ansamblu asupra cercetarilor anterioare asupra resurselor umane in contextul proiectelor, publicate in managementul de proiect si managementul general. Dezvoltam un model din ceea ce vedem ca aspecte critice ale managementului resurselor umane ale organizarii orientate spre proiect, bazat pe cercetari anterioare si il utilizam pentru structurarea revizuirii. In cele din urma, rezumam ceea ce vedem ca fiind neajunsurile majore ale cercetarii in domeniul managementului resurselor umane, in cadrul companiei orientate spre proiect si prezentam o agenda de cercetare pentru a aborda domeniile de cercetare deosebite pe acest subiect. Managementul resurselor umane are o importanta strategica in toate organizatiile. Contribuie la succesul organizatiei si creeaza un avantaj competitiv pentru organizatie. Modul in care practicile si politicile managementului resurselor umane se concretizeaza, de asemenea, vizeaza experientele de munca ale angajatului si relatia de munca. Managementului resurselor umane este important in orice organizatie. Compania orientata pe proiect nu este diferita in aceasta privinta. Cu toate acestea, anumite caracteristici specifice ale companiei orientate spre proiect creeaza provocari specifice in acel context, care nu sunt recunoscute in mod clar in literaturile de management general sau de proiecte. Companiile orientate pe proiect au cerinte specifice in ceea ce priveste managementul resurselor umane. Am examinat literatura extinsa in managementul proiectului, managementul general si literaturile despre managementul resurselor umane, pentru a stabili presupunerile si a analiza in detaliu literatura existenta in domeniul managementului resurselor umane, in companii orientate spre proiect. In acest proiect voi prezenta pentru motivul pentru care exista cerinte specifice privind managementul resurselor umane in cadrul companiei orientate spre proiect. Informatiile generale priviesc companiile de proiecte, publicate in reviste de conducere. 1. Cerinte specifice pentru managementul resurselor umane in compania orientata spre proiect Gareis sugereaza ca in companiile orientate spre proiect, oamenii organizatiei: 1. definesc ,,managementul prin proiecte,, ca strategie organizationala a acestora; 2. aplica proiecte si programe pentru desfasurarea proceselor complexe; 3. gestioneaza un portofoliu de proiecte cu diferite tipuri de proiecte interne si externe; 4. au organizatii permanente specifice, cum ar fi un grup de portofoliu de proiecte sau un management de proiect care sa ofere functii de integrare; 5. vizualizeaza organizatia ca fiind orientata spre proiect. Compania ideala orientata spre proiect este adesea descrisa ca fiind o organizatie cu un puternic management al proiectului. In esenta, ceea ce defineste o companie ca fiind proiectata este faptul ca aceste companii se considera ca sunt orientate spre proiect si isi modeleaza politicile si practicile pentru lucru, cultura organizationala si strategie fata de provocarea prezentata de gestionarea proiectelor. Companiile orientate pe proiect pot fi gasite in multe domenii, inclusiv in sectorul public. Organizatiile pot varia in gradul de orientare a proiectului, in functie de marimea, numarul si tipurile de proiecte pe care le realizeaza. Acestea au impact asupra relatiei dintre organizarea liniei stabile si organizatiile temporare, realizate in cadrul companiei orientate spre proiect. Compania orientata spre proiect este o constructie. O organizatie poate alege ca orientarea proiectului sa fie forma de lucru adecvata pentru aceasta in ansamblu (ca intr-o companie de constructii) sau numai pentru unele dintre unitatile lor de organizare (ca in departamentul de dezvoltare a produsului unei companii de productie). Unii scriitori au identificat anumite specii de societati bazate pe managementul resurselor umane, care realizeaza proiecte. Aceste studii sustin presupunerea ca o companie orientata pe proiect are caracteristici specifice care, la randul lor, produc cerinte speciale in termeni de politici si practici in domeniul managementului resurselor umane. Unele specificuri ale companiilor orientate pe proiect pe care le consideram relevante pentru managementul resurselor umane sunt: - ,,Gestionarea prin proiecte" - strategie a companiei orientate spre proiect; - Caracterul temporar al proiectelor; - Dinamism; - Resurse de proiect-portofoliu si cereri multiple; - Paradigma managementului specific. 1.1. ,,Gestionarea prin proiecte", ca strategie a companiei orientate pe proiect In literatura de specialitate, in domeniul managementului resurselor umane exista o lunga directie de cercetare care sustine ca, pentru a aduce o contributie optima la performanta finala, politicile de gestionare a resurselor umane si practicile ar trebui sa fie integrate atat cu strategia de fond, asa-numita integrare strategica verticala, cat si cu celelalte, asa-numita integrare pe orizontala. Orientarea functiei de management al resurselor umane si obiectivele acesteia trebuie sa fie aliniata strategiei organizatiei. Daca luam in considerare ,,Gestionarea prin proiecte" ca si strategie a companiei orientate pe proiect, aceasta ar presupune ca politicile, procesele si practicile managementului resurselor umane sustin, intr-un fel, lucrarile orientate spre proiect si sunt diferite de procesele mai traditionale, care sunt proiectate pentru organizatia gestionata clasic, in care accentul nu este pus pe proiecte, ci in schimb pe produse si servicii de rutina, in care cerintele postului sunt bine definite si stabile.
1. Gareis R, Huemann M. Maturity-Models for the project-orientedcompany. In: Turner JR, editor. The Gower handbook of projectmanagement. fourh ed. Aldershot: Gower; forthcoming; 2. Langford D, Hancock MR, Fellows R, Gale AW. Human resourcesmanagement in construction. London: Pearson Education; 1995; 3. Loosemore M, Dainty ART, Lingard H. Human resource manage-ment in construction projects. London: Spon; 2003; 4. Alvesson M. Social Identity and the problem of loyalty in knowledge-intensive companies. J Manage Stud 2000; 5. Derlund J, Bredin K. HRM in project-intensive firms: changes andchallenges. Hum Resource Manage 2006; 6. Clark I, Colling T. The management of human resources in theproject-led organizations. Pers Rev 2005; 7. Turner JR, editor. People in Project Management. Aldershot: Gower, 2003; 8. Keegan AE, Turner JR. Managing human resources in the project-based organization. In: Turner JR, editor. People in project manage-ment. Aldershot: Gower; 2003; 9. Hauschildt J, Keim G, Medcof JW. Realistic criteria for projectmanager selection and development. Project Manage J, 2000.
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.