Observatia, metode calitative de cercetare

Cuprins proiect Cum descarc?

PARTEA I -  OBSERVATIA IN TEORIE 3
Observatia -  Acceptiuni cotidiene 3
Observatia -  metoda de cercetare calitativa 3
Trasaturile observatiei 4
Caracteristicile principale ale observatiei 4
Factorii care influenteaza acuratetea informatiilor 5
Avantajele observatiei 6
Clasificarea observatiei 8
1. In functie de mediul de desfasurare a cercetarii 8
2. In functie de gradul de disimulare 8
3. In functie de gradul de structurare 9
4. In functie de apelarea la gradul uman si la echipamente 10
5. In functie de coordonata temporala 10
Partea a II-a - Observatia in practica 11
Fisa de observatie -  consideratii generale 11
Etapele construirii ghidului de observatie 11
Fisa de observatie (model necompletat) 12
Fisa de observatie -  model completat 16
Bibliography 18


Extras din proiect Cum descarc?

PARTEA I -  OBSERVATIA IN TEORIE
Observatia -  Acceptiuni cotidiene
,,Am observat ca s-a incalzit vremea."
,,El a observat ceva schimbat la imbracamintea ei."
,,Tu observi primul cand tonul sefului se modifica, chiar si foarte putin." 
Aceste fraze pot aparea, sau chiar au aparut candva -  in cotidian, atunci cand posibilii autori ale acestor expresii au vrut sa transmita, in esenta, faptul ca au perceput, prin folosirea organelor de simt, anumite informatii despre realitatea inconjuratoare, experimentand direct aceasta realitate. Dupa cum se evidentiaza in expresiile de mai sus, verbul "a observa" (lat. ob servare = a fi atent la) este folosit pentru exprimarea realitatii in mod direct, indiferent de organele de simt care sunt implicate in acest proces ( in prima fraza -  organul tactil, in a doua -  ochii, iar in a treia fraza -  organul auditiv). Simplul fapt ca explorarea realitatii inconjuratoare prin observatie implica utilizarea doar a unor parti componente ale corpului uman, face ca acest proces sa fie cel mai vechi mod prin care omul, curios din fire, a evoluat, acumuland informatii de diferite feluri -  de la delimitarea timpului in functie de rotatia Pamantului in jurul Soarelui, pana la cunostiintele astronomice, cunostiinte formate in urma unei simple observatii. A se adauga, totusi, ca informarea, ca proces, presupune adunarea de cunostinte de la alte surse decat experienta proprie, prin urmare se afla la polul opus fata de observatie. (Stanciulescu, 2005)
Dar cum s-a ajuns de la simplul fapt al observatiei la cunostiinte de natura stiintifica? Pentru ca observatia colegului care a vazut ca am o noua masina este diferita de observatia folosita in scopul determinarii comportamentului tanarului de 18-35 ani intr-o biblioteca, de exemplu. In acest sens vom vorbi despre un alt inteles al termenului de ,,observatie", si anume -  observatia in calitate de metoda de cercetare stiintifica.
Observatia -  metoda de cercetare calitativa
Pentru perosanele care fac studii folosind metode de cercetare calitative, termenul de observatie capata un alt sens. Amintim ca latura calitativa a cercetarii presupune efectuarea acesteia tinand cont de constructia realitatii prin prisma interactiunii factorilor subiectivi umani -  si anume motivatie, asteptari, reprezentari atat sociale cat si de grup. (Rarita, 2019) Revenind la observatie, apreciem ca o definitie general acceptata si cu ocurenta mai crescuta este aceea care descrie observatia ca fiind ,,un procedeu stiintific care presupune examinarea metodica si intentionata a unui obiect sau proces, fara a interveni in desfasurarea sa." (Metoda observatiei, 2013). Desi am ales o singura definitie, mai concisa si mai usor de intteles, de-a lungul timpului, autorii au expus acceptiunea termenului de ,, observatie" - in scop stiintific in mod diferit. Astfel, aflam ca observatia e conceputa precum ,,concentrarea metodica a atentiei asupra unui obiect (fiinta, fapt) in scopul inregistrarii conditiilor, derularii si sensului acestuia" (Roger Muchielli in (Metoda observatiei, 2013) sau ,, metoda stiintifica de colectare a datelor cu ajutorul simturilor (...) in vederea inferentelor sociologice si psihologice, pentru a verifica ipotezele sau pentru a descrie sistematic si obiectiv mediul inconjurator, oamenii si relatiile interpersonale, comportamentele individuale si colective, actiunile si activitatile, comportamentul verbal, obiectele fizice, produsele activitatilor creative ale persoanelor si grupurilor umane. (Septimiu Chelcea in (Metoda observatiei, 2013). Indiferent de felul in care a fost prezentata de-a lungul timpului, observatia ca metoda de cercetare calitativa e inteleasa unanim ca fiind caracterizata de mai multe trasaturi specifice, pe care le vom enumera in continuare. Inainte de a realiza o descriere succinta a trasaturilor observatiei, adaugam ca realizam distinctia dintre observatia cotidiana si observatia ca metoda de cercetare foarte usor, adresand cele mai simple doua intrebari:
1. Este observatia spontana sau planificata? 
Spontan = obs. Cotidiana
Planificat = obs. Metoda de cercetare
2. Are observatia un scop bine prestabilit si se deruleaza sistematic?
Scop bine definit + proceduri = obs. Metoda de cercetare
Fara scop, fara proceduri = obs. Cotidiana
Cu scop, dar fara proceduri = obs. Cotidiana
Trasaturile observatiei
De regula, observarea nu este o actiune neutra. Situatia care urmeaza sa fie examinata, de cele mai multe ori nu este in totalitate obiectiva deoarece intervine factorul uman. Natura umana a individului influenteaza actul observational, ii da un sens, o directie, respectiv o interpretare. De asemenea, perceptia umana, personalitatea individului care se afla in pozitia de cercetator aduce in cadrul unei observatii dificultati in ceea ce priveste colectarea informatiilor. Mai jos, vom descrie succint caracteristicile principale ale observatiei.
Caracteristicile principale ale observatiei
1. Abordarea intersubiectiva face referire la faptul ca participantii angajati in studiul de cercetare (observatorul, cercetatorul si subiectul) sunt intr-o relatie activa, complexa legata de factori psihologici si factori psihosociali (Bordeleau, 1997)
2. Constiturea intr-o metoda reflexiva implica reflectarea asupra si selectarea informatiilor obtinute pentru reprezentarea descrierii starilor de lucru ori situatiilor de lucru (Grawitz in (Rarita, 2019))
3. Dispunerea de un intrument de sistematizare. Mai exact, pentru bunul demers a cercetarii si pentru sistematizarea informatilor obtinute, cercetatorul elaboreaza un ghid de desfasurare.
4. Obiectivitatea cercetarii se refera la faptul ca gradul de implicare a cercetatorului, ghidul de observatie si complexitatea subiectului/fenomenului observat, sunt factori care influenteaza/pertuba obiectivitatea lucrarii de cercetare.
5. Cercetatorul este instrumentul principal. In cazul cercetarii prin metoda observari, studiile, experienta si personalitatea, observatorului/cercetatorului determina exactitatea, analiza, si intelegerea datelor recoltate.(Dafinoiu in (Metoda Observatiei, 2003 ))
6. Existenta varietatii mai largi de modalitati de lucru. Posibilitatea infinita de a alege modul de desfasurare practica, lasand loc pentru originalitate, creativitate si spontaneitate. (Rarita, 2019)


Fisiere în arhivă (1):

  • Observatia, metode calitative de cercetare.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

BALAN, C. (2005). Metode de Cercetare in Psihologie. Retrieved from Scribd: https://ro.scribd.com/document/424407511/CURS-Metode-de-Cercetare-in-Psihologie
Metoda Observatiei . (n.d.). https://prezi.com/erious3hg1mi/metoda-observatiei/.
Metoda observatiei. (2013). Retrieved from Scribd: https://ro.scribd.com/doc/230546293/Metoda-observatiei
Metoda Observatiei, 2003 . (n.d.).
Metoda Observatiei, f.a. (n.d.).
Rarita, M. (2019). Curs Metodologii de Cercetare in Stiintele Sociale. Retrieved from Scribd: https://ro.scribd.com/document/403082000/Curs-Metodologii-de-Cercetare-in-Stiintele-Sociale
Stanciulescu, E. (2005). Metode calitative, Suport de curs 1. Retrieved from https://elisabetastanciulescu.ro/wp-content/uploads/2011/03/Observatia-cantitativa-si-calitativa_Esantionarea-calitativa_.pdf
Alte surse utilizate:
1. BIRSAN, M. Metodologia cercetarii, Note de curs.
2. http://www.cse.uaic.ro/_fisiere/Documentare/Suporturi_curs/II_Metodologia_cercetarii.pdf
3. http://www.qdidactic.com/bani-cariera/marketing/cercetarea-concluziva436.php
4. .https://www.slideshare.net/guest5989655/metoda-observatiei-presentation?fbclid=IwAR3IoeCEW_jSQfBiDccIMNVUMvL2Lz-FnW8zxFQ5Etat803MDwZRZfHS2Nk
5. https://ro.wikipedia.org/wiki/IRSOP
6. https://www.google.com/search?q=fisa+de+observatie+a+lectiei+completata&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=7Uyy5Mgzvnko4M%253A%252Cy1JmCGDDZYWpHM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kQLpB9p4xJVO8GbSvgBgQejt9ZpMg&sa=X&ved=2ahUKEwjZvufT5aPoAhUs4aYKHaFvDf0Q9QEwAHoECAEQGg#imgrc=7Uyy5Mgzvnko4M:)
7. https://www.slideshare.net/guest5989655/metoda-observatiei-presentation?fbclid=IwAR0u79hYjfK4Ma0hSJpMVYVuRtGrIL20iJZeOW5sompGLWw6HD8tHTtHHpA accesat la data de 18.03.2020, ora 9:15
8. Portal FEAA
9. https://www.google.com/search?q=fisa+de+observatie+a+lectiei+completata&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=7Uyy5Mgzvnko4M%253A%252Cy1JmCGDDZYWpHM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kQLpB9p4xJVO8GbSvgBgQejt9ZpMg&sa=X&ved=2ahUKEwjZvufT5aPoAhUs4aYKHaFvDf0Q9QEwAHoECAEQGg#imgrc=7Uyy5Mgzvnko4M: accesat la data de18.03.2020, ora 12:20
10. (https://www.slideshare.net/guest5989655/metoda-observatiei-presentation?fbclid=IwAR0u79hYjfK4Ma0hSJpMVYVuRtGrIL20iJZeOW5sompGLWw6HD8tHTtHHpA)


Banii înapoi garantat!

Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.


Descarcă acest proiect cu doar 5€

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.

1. Numele și adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

* Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi email-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:



* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!