Oligopolul și Teoria Jocurilor

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Alte domenii
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 31 în total
Cuvinte : 9082
Mărime: 127.74KB (arhivat)
Publicat de: Sandu Oros
Puncte necesare: 9

Cuprins

  1. Introducere.3
  2. Capitolul I Oligopolul. Modele de oligopol.4
  3. Capitolul II Aplicarea teoriei jocurilor în economie.8
  4. 2.1 Jocuri cu sumă zero.9
  5. 2.2 Jocuri pozitive.11
  6. Capitolul III Studiu de caz privind telefonia mobilă din România.14
  7. 3.1 Numărul utilizatorilor şi cotele de piaţă.14
  8. 3.2 Comportamentul corporaţiilor.21
  9. Concluzii.27

Extras din proiect

Introducere

În dezvoltarea istorică a studiilor teoretice cu privire la oligopol se disting două faze. În cadrul primei faze, denumită şi traditională, analiza a fost asezată pe studiul concurenţei şi a monopolului. Deoarece problemele decizionale ale oligopolului sunt mult mai complexe decât cele ale întreprinderii monopoliste sau ale celei concurenţiale, protagoniştii acestei faze, folosind un instrumentar de lucru foarte simplificat, au sfârsit prin a reduce piaţa oligopolistă la un caz particular al pieţei monopoliste. Între aceştia la loc de frunte s-au situat Augustin Cournot (1801-1877), F.Y. Edgeworth si H. von Stackelberg căruia îi şi datorăm o primă clasificare a formelor de piaţă. Premisa de bază de la care au pornit ei a fost următoarea: fiecare întreprindere adoptă decizii de producţie presupunând că rivalii săi potenţiali nu-şi modifică nivelul lor de producţie. Dar, în acest caz, într-adevăr oligopolul este redus la o sumă de „mici” monopoluri.

A doua fază începe cu scoaterea în evidenţa a inconsistenţei ipotezelor simplificatoare proprii teoriei tradiţionale şi a cunoscut, la rândul ei, două direcţii de acţiune. Prima direcţie se distinge prin aplicarea teoriei jocurilor în studiul comportamentului oligopolului, îndeosebi după publicarea în anul 1944 a carţii „Theory of Games and Economic Behaviour” a marelui matematician J. von Neuman şi a economistului O. Morgenstern. A doua direcţie se delimitează net de aportul teoriei tradiţionale care, în bună parte, se mărginea să studieze comportamentul oligopolului mai mult pe cale deductivă, plecând, aşa cum arătam mai sus, de la unele prezumţii cu caracter general. Aceasta ultimă direcţie alege, în schimb, calea elaborării unor modele de comportament ale oligopolului cât mai apropiate de situaţia reală. Se disting, în această privinţă, contribuţiile aduse de economistul italian Sylos Labini şi a americanilor J. Bain şi F. Modigliani. După opinia acestora, în timp ce pentru libera concurenţă şi monopoluri este posibilă formularea unor legi de funcţionare bine definite şi univoce, pentru oligopol este practic imposibil de a se desprinde o serie de legi cu aplicare universală. Drept urmare, subliniază cei menţionati mai sus, sarcina cercetării teoretice este aceea de a reflecta cât mai fidel posibil asupra marii bogaţii de aspecte ale pieţei reale.

Cap I. Oligopolul.Modele de oligopol.

Oligopolul reprezintă o formă a concurenţei imperfecte.

Acesta există atunci când piața este dominată de un număr redus de firme mari ce realizează produse omogene (toate firmele produc şi vând mărfuri omogene, standardizate) sau diferențiate (se produc şi se vând mărfuri care diferă în funcţie de producător). Fiind câteva, firmele sunt reciproc independente, astfel fiecare trebuie să ia în considerare posibilele reacții ale competitorilor la modificarile pe care le face în domeniul prețutilor, publicații, dezvoltării produselor.

În sprijinul acestei teorii vin numeroase exemple întalnite pe diverse pieţe, în diferite culturi şi în condiţii economice diferite, dar care susţin aceleaşi trăsaturi pentru acest tip de piaţă, cum ar fi: produsele petroliere, mobila, tehnica electronică de calcul, autovehiculele, ţigaretele, produsele alimentare cu un grad ridicat de prelucrare, etc.

Se consideră oligopol dacă pe piaţă există cel puţin trei producători. Dacă avem doar doi sau unul, se consideră că există un duopol respectiv monopol.

Intrarea pe piaţă este dificilă datorită existenţei unor CF relativ mari (datorită dimensiunilor mari ale firmelor existente pe piaţă);

Interdependenţa dintre acţiunile firmelor este considerabilă şi, în consecinţă, comportamentul oligopolist este strategic. Prin aceasta înţelegem faptul că fiecare acţiune a unei firme este gândită în raport de consecinţele presupuse asupra altor firme şi în raport de reacţiile acestor firme.

Comportamentul strategic al unei firme oligopoliste se caracterizeză prin două trăsături:

• deciziile maximizatoare de profit nu se bazează pe reguli bine definite, ci pe modul în care firma oligopolistă crede că vor reacţiona celelalte firme în replică la acţiunile sale;

• rezultatele deciziilor firmei oligopoliste depind de modul în care celelalte firme îşi vor structura efectiv acţiunile, ca răspuns la acţiunea firmei în cauză.

Preview document

Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 1
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 2
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 3
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 4
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 5
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 6
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 7
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 8
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 9
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 10
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 11
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 12
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 13
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 14
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 15
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 16
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 17
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 18
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 19
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 20
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 21
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 22
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 23
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 24
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 25
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 26
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 27
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 28
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 29
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 30
Oligopolul și Teoria Jocurilor - Pagina 31

Conținut arhivă zip

  • Oligopolul si Teoria Jocurilor.docx

Alții au mai descărcat și

Metode de Prevenire și Stingere Incendii

3.1.Accesul mijloacelor si al personalului pentru interventie in caz de incendiu se asigura in permanenta la toate: a) constructia unitatii cu...

Măsurători Directe de Aceeași Precizie

Masuratorile directe de aceeasi precizie, reprezinta un volum important de lucrari, executate pe teren în cadrul activitatilor geodezice,...

Biometria

Biometria reprezinta totalitatea metodelor prin care se face identificarea sau autentificarea unei persoane pe baza datelor biometrice: amprente...

Te-ar putea interesa și

Piața cu Concurență de Oligopol

INTRODUCERE Monopolul şi concurenţa perfectă sunt două forme extreme de piaţă, în analiza tradiţională. Între aceste două forme se găsesc alte...

Concurența de oligopol

1. INTRODUCERE Relatiile dintre agentii economici pe piata, în functie de interesele lor, constituie un sistem economic de concurenta, în care...

Oligopolul

I. OLIGOPOL - DEFINITIE Piaţa cu concurenţă imperfectă se manifestă în situaţiile în care agenţii economici - vânzători şi cumpărători - pot să...

Piața și concurența

Conceptul de structura a pietei Structura unei piete se defineste in fuctie de numarul si marimea firmelor, natura produsului si usurinta intrarii...

Incertitudinea și Jocurile în Comportamentul Economic

INTRODUCERE În condiţii de certitudine, anticipaţiile unui producător privind rezultatele deciziei sale de alegere a combinării factorilor de...

Piața cu concurență de oligopol și formarea prețului pe o asemenea piață

I. Introducere De ce am ales oligopolul- Priviţi in jur! Priviţi la automobilele dumneavoastră, la echipamentele electrocasnice pe care le...

Factori ce afectează calitatea mediului concurențial și conduc la apariția feonomenului de oligopolizare

Formele concurenţei imperfecte Economiile naţionale şi economia mondială sunt dominate în perioada contemporană de firmele transnaţionale, actori...

Stabilirea prețului unui produs în cadrul a două companii ce aparțin unui oligopol

Stabilirea pretului unui produs in cadrul a doua companii ce apartin unui oligopol Oligopolul si problemele cu care se confrunta o firma aflata in...

Ai nevoie de altceva?