Studiu benchmarking - piața carburanților

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Alte domenii
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 14 în total
Cuvinte : 2797
Mărime: 49.84KB (arhivat)
Publicat de: Benone Vereș
Puncte necesare: 9
Academia de Studii Economice Facultatea de Contabilitate şi Informatică de Gestiune

Cuprins

  1. 1. Analiza pieţei carburanţilor şi a principalilor concurenţi 3
  2. 2. Informaţii financiare şi indicatori calculaţi în baza lor 8
  3. 3. Interpretarea indicatorilor 12
  4. 4. Bibliografie 14

Extras din proiect

1. Analiza pieţei carburanţilor şi a principalilor concurenţi

Piaţa carburanţilor din România este estimată la 9 miliarde de Euro în anul 2010, consumul de benzină pe cap de locuitor în România ridicându-se la 79 litri şi cel de motorină - 140 litri, prin comparație cu piața carburanţilor din Ungaria, aceasta a ajuns la 5 miliarde euro, iar consumul de benzină a fost de 147 litri pe cap de locuitor, și cel de motorină - 164 litri.

Deşi consumul României în 2007 era de circa 3 milioane tone de benzină pe an și circa 4 milioane tone de motorină preconizându-se o creștere puternică al consumului în următorii ani datorită dezvoltării parcului auto, acest lucru nu s-a concretizat întrucât scaderea pietei auto din 2009 s-a reflectat negativ si in piata de retail cu carburanti. Companiile de distributie au raportat cu o singura exceptie in primele noua luni diminuari cu 5%-8% ale vanzarilor de benzina si motorina, iar liderul pietei, Petrom, a inregistrat o crestere cu 19% pe fondul modernizarii si extinderii retelei. Companiile care activeaza pe piata romaneasca de retail cu carburanti au consemnat scaderi de pana la 8% ale vanzarilor in primele noua luni, in conditiile unei diminuari drastice a industriei auto, ca efect al crizei economice. Singura companie care a iesit in castig este Petrom, care a inregistrat o crestere cu 19% in primele trei trimestre ale anului, fata de perioada similara a lui 2008. Vanzarile cu amanuntul au crescut cu 19% comparativ cu 1-9/08, pana la 1.633 de milioane de litri (echivalentul a 1.321 mii de tone), datorita modernizarii retelei de benzinarii precum si imbunatatirii manage­mentului statiilor”, sustin reprezentantii Petrom. Reteaua de distributie interna a companiei a crescut in acest an cu 12 unitati, ajungand la 562 de statii, de la 550 existente la finele anului.

Concurenta în industria petroliera are un caracter aparte deoarece aceasta se confrunta cu o serie de provocari, cum ar fi:

- fluctuatiile mari la cotatiile titeiului si la produsele petroliere;

- fluctuatiile valutare pe pietele internationale;

- evenimentele geopolitice la nivel global (razboaiele, terorismul, noile structuri economice si politice sub forma uniunilor economice si altele), schimbarile structurale din sectoarele adiacente (spre ex. cresterea cererii la motorina în detrimentul benzinei), fenomenele climaterice globale, cerintele tot mai exigente cu privire la mediul înconjurator si altele.

- Petrom este cea mai mare companie româneasca de petrol si gaze, cu activitati în sectoarele Explorare si Productie, Rafinare si Produse Petrochimice, Gaze Naturale, precum si Comercializare. Petrom exploateaza rezerve de petrol si gaze estimate la 1 miliard barili echivalent petrol, are o capacitate maxima anuala de rafinare de 8 milioane tone pe langa statiile de distributie de carburanti în România, compania detine si o retea internationala de 211 benzinarii, localizate în Republica Moldova, Bulgaria si Serbia.

Pe segmentul de retail concurenta dintre Petrom si ceilalti competitori este tot mai ascutita, fiecare încercând sa câstige o cota de piata cat mai mare.

În acest moment, piata carburantilor din Romania este dominata de Petrom, care detine 550 de benzinarii, Rompetrol, cu 450 de benzinarii, LukOil Romania, cu 310 benzinarii, OMV Romania, cu 157 de benzinarii, MOL Romania, cu 126 de benzinarii, si Agip, cu 37 de benzinarii. În prezent, OMV Petrom, producătorul de petrol, gaze şi electricitate, este investigat de Consiliul Concurenţei cu privire la o încălcare a reglementărilor privind concurenţa, ca urmare a retragerii de pe piaţă a sortimentului de benzină Eco Premium, măsură pe care compania o consideră neîntemeiată. OMV Petrom a primit un raport de investigaţie de la Consiliul Concurenţei cu privire la pretinsa încălcare a reglementărilor privind concurenţa, ca urmare a retragerii de pe piatţă a Eco Premium, benzină fără plumb aditivată cu substitut de plumb. Pretinsa încălcare priveşte o serie de actori importanţi ai pieţei de carburanţi. OMV Petrom a înregistrat în primele nouă luni un profit net de 2,921 miliarde lei (694,5 milioane euro), dublu faţă de perioada similară a anului trecut şi mai mare comparatic cu câştigul din 2010, şi a avut vânzări în creştere cu 23%, la 16,224 miliarde lei (3,857 miliarde euro). Consiliul Concuretei a declansat in 2005 o analiza a pietei carburantilor auto, investigatia urmarind identificarea unui posibil cartel al distribuitorilor. In toamna anului 2009, echipa care se ocupa de ancheta a fost schimbata, fiind introduse niste controale inopinate in teren.

Ancheta este importanta pentru a se vedea exact care sunt jocurile pe aceasta piata. In cazul in care se dovedeste existenta unui cartel, Consiliul Concurentei are posibilitatea de a aplica sanctiuni financiare, dar poate sa treaca si la inchiderea unor agenti economici.

Preview document

Studiu benchmarking - piața carburanților - Pagina 1
Studiu benchmarking - piața carburanților - Pagina 2
Studiu benchmarking - piața carburanților - Pagina 3
Studiu benchmarking - piața carburanților - Pagina 4
Studiu benchmarking - piața carburanților - Pagina 5
Studiu benchmarking - piața carburanților - Pagina 6
Studiu benchmarking - piața carburanților - Pagina 7
Studiu benchmarking - piața carburanților - Pagina 8
Studiu benchmarking - piața carburanților - Pagina 9
Studiu benchmarking - piața carburanților - Pagina 10
Studiu benchmarking - piața carburanților - Pagina 11
Studiu benchmarking - piața carburanților - Pagina 12
Studiu benchmarking - piața carburanților - Pagina 13
Studiu benchmarking - piața carburanților - Pagina 14

Conținut arhivă zip

  • Studiu Benchmarking - Piata Carburantilor.doc

Alții au mai descărcat și

Metode de Prevenire și Stingere Incendii

3.1.Accesul mijloacelor si al personalului pentru interventie in caz de incendiu se asigura in permanenta la toate: a) constructia unitatii cu...

Măsurători Directe de Aceeași Precizie

Masuratorile directe de aceeasi precizie, reprezinta un volum important de lucrari, executate pe teren în cadrul activitatilor geodezice,...

Biometria

Biometria reprezinta totalitatea metodelor prin care se face identificarea sau autentificarea unei persoane pe baza datelor biometrice: amprente...

Ai nevoie de altceva?