Puterea în viziunea lui Foucault și analiza instituțiilor totale

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Antropologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 14 în total
Cuvinte : 5463
Mărime: 27.64KB (arhivat)
Publicat de: Eftimia Crețu
Puncte necesare: 7

Extras din proiect

Michel Foucault ( 15 octombrie 1926 – 26 iunie 1984 ), a fost filosof și istoric francez a cărui operă, catalogată drept postmodernistă sau poststructuralistă, a avut puternice ecouri în filosofia și istoria științei, psihanaliză, sociologie. Michel Foucault pentru mulţi dintre cititorii săi admirativi, a fost intotdeauna mai mult decât autorul cărţilor sale. Pentru generaţia care a atins vârsta majoratului in anii ’60 şi ’70, el a servit şi ca exemplu a ceea ce înseamna să duci o viaţa intelectuala şi o politica serioasa. Foucault este un fel de clasic al noii gandiri franceze. M. Foucault aduce o nuanta de noutate prin ideile lui paradoxale definite ca fiind polemice si controversate in ideea regândirii fundamentelor metafizice, etice, ideologice dar si politice ale modernitătii occidentale. Având o bibliografie impresionanta în spate prin lucrări precum “Istoria nebuniei în epoca clasică, nebunie și nesăbuință”, “Cuvintele și Lucrurile, o arheologie a științelor umane”, “Arheologia științei”, în anul 1975, când Foucault a publicat lucrarea “A supraveghea și a pedepsi. Naşterea închisorii” , el era deja un nume. Opera lui se refera la un subiect similar celui analizat de Weber în studiile sale despre birocraţie: dezvoltarea închisorilor, spitalelor, şcolilor si altor organizaţii cu o larga răspândire. Cercetările ulterioare ale lui Foucault, legate de sexualitate si ego, au exercitat şi ele o influenţă marcantă, în special asupra autoarelor feministe. Dupa Foucault, "sexualitatea" nu a existat dintotdeauna, ci a fost creata în procesul dezvoltării socia1e. În societatea modernă, sexualitatea devine ceva ce "avem" o proprietate a sinelui. Studierea puterii - felul în care indivizii şi grupurile îsi ating scopurile în detrimentul celorlalti - este de o importanţa fundamentala în sociologie. Marx si Weber, dintre gânditorii clasici, au acordat o importanta deosebita puterii. Foucault a continuat câteva dintre liniile de gândire trasate de aceştia. De exemplu, sexualitatea, în opinia sa, este totdeauna legata de puterea sociala. El a lansat ideea ca acumularea de cunoştinţe duce la o mai mare libertate. Însa el concepea cunoasterea ca un mijloc de "a pastra repere" în privinta oamenilor si de a-i controla.

La o primş privire titlurile carţilor sunt adevarate curse, ducând cititorul în eroare “A supraveghea și a pedepsi. Naşterea închisorii” nu este tocmai o istorie a apariţiei închisorii, deşi asta ar indica subtitlul, cuprinsul si referinţele. Temele scrierilor sale sunt oarecum insolite şi desfaşoara o temă de o acuitate aparte: caracterul raţionalităţii moderne. Tema centrala a cărtii menţionata este puterea, până la acest punct nimic impresionant, numai că dupa cum bine observă Deleuze, el “ inventează o noua concepţie asupra puterii.”

Michel Foucault consideră că puterea nu este un fenomen de dominatţe masiv şi omogen; ea este ceva care circulă, care nu functionează decît în lant, în circuit. Puterea nu este localizată, nu se află în mâinile cuiva, nu este însusită ca un bun sau ca o bogătie, ci functionează, se exercită în reţea, asupra reţelei, indivizii exercită si îndură puterea. Indivizii nu sunt ţinta inertă a puterii, ea nu li se aplică lor. Puterea tranzită prin indivizi, se modifică, se intensifică, îsi schimba directia prin ei; individul este un efect de putere, puterea tranzită prin individul pe care ea l-a constituit. Puterea nu este „lucrul cel mai bine împărtit din lume”; nu există distribuţie democratică sau anarhică a puterii. Totodata puterea se constituie în mecanisme ascendente, discrete si discretionare.

Puterea nu trebuie studiată în intenţii sau decizii, ci în practici si efecte reale.

Cum de altfel însuşi Foucault preciza în cartea “Trebuie sa apărăm societatea”: „Suntem constrânsi să producem adevărul de către puterea care cere acest adevăr şi are nevoie de el pentru a funcţiona; trebuie să spunem adevărul, suntem condamnaţi să mărturisim adevărul sau sa-l găsim. Puterea nu încetează să chestioneze, să ne chestioneze ea instituţionalizează căutarea adevărului, o profesionalizează, o recompensează. Trebuie să producem adevărul aşa cum trebuie să producem bogăţii şi trebuie să producem adevărul pentru a putea produce bogăţii. Pe de altă parte, suntem supuşi adevărului, în sensul că adevărul face lege; discursul adevărat e cel care decide Deci: reguli de drept, mecanisme de putere, efecte de adevăr.”

Preview document

Puterea în viziunea lui Foucault și analiza instituțiilor totale - Pagina 1
Puterea în viziunea lui Foucault și analiza instituțiilor totale - Pagina 2
Puterea în viziunea lui Foucault și analiza instituțiilor totale - Pagina 3
Puterea în viziunea lui Foucault și analiza instituțiilor totale - Pagina 4
Puterea în viziunea lui Foucault și analiza instituțiilor totale - Pagina 5
Puterea în viziunea lui Foucault și analiza instituțiilor totale - Pagina 6
Puterea în viziunea lui Foucault și analiza instituțiilor totale - Pagina 7
Puterea în viziunea lui Foucault și analiza instituțiilor totale - Pagina 8
Puterea în viziunea lui Foucault și analiza instituțiilor totale - Pagina 9
Puterea în viziunea lui Foucault și analiza instituțiilor totale - Pagina 10
Puterea în viziunea lui Foucault și analiza instituțiilor totale - Pagina 11
Puterea în viziunea lui Foucault și analiza instituțiilor totale - Pagina 12
Puterea în viziunea lui Foucault și analiza instituțiilor totale - Pagina 13
Puterea în viziunea lui Foucault și analiza instituțiilor totale - Pagina 14

Conținut arhivă zip

  • Puterea in Viziunea lui Foucault si Analiza Institutiilor Totale.doc

Alții au mai descărcat și

Antropologia Teologică

Antropologia teologica cerceteaza limitele si destinul oamenilor. Autorii prezinta în acesta lucrare convingerea potrivit careia conditia umana în...

Legendă - anterioritate a mitului

Problema anterioritatii relative a povestii, a legendei sau miturilor este una din cele mai discutate în cursul secolului al XIX-lea. Mult timp,...

Tipuri de sărăcie și tipuri de zone sărace

Saracia a fost determinata fie pe baza veniturilor, fie a cheltuielilor totale de consum ale gospodariilor,prin aplicarea de variate scale de...

Imaginea evreului în tradiția românească

În decursul timpului s-au scris multe despre evrei, dar mai întotdeauna cu părtinire şi chiar cu ură. Pentru cineva care stă să judece la rece şi...

Antropologia Corpului

Corpul uman este considerat singurul oragnism funcţional şi anatomic; de asemenea este considerat în tradiţiile populare vectorul unei includeri –...

Antropologie Creștină

Religie şi cultură Religia este un fenomen de natură transcendentă, existând sub forme variate de manifestare la toate popoarele, din toate...

Antropologie și Dezvoltare

1. ANTROPOLOGUL – AGENT DE DEZVOLTARE COMUNITARĂ? Relaţia dintre antropologie (1) şi dezvoltare (2) este ambiguă. În ultimul timp se fac eforturi...

Violența și agresivitatea asupra funcționarului public

Agentia Nationala de Administrare Fiscala este un organ de specialitate al statului care are atributii in aplicarea politicilor de administrare...

Ai nevoie de altceva?