Asigurari Maritime - Conceptul de Avarie

Cuprins proiect Cum descarc?

1. Consideratii generale privind asigurarea riscurilor in transportul maritim
2. Efectele riscurilor in transportul maritim. Conceptul de avarie
2.1 Definirea si clasificarea avariilor in transportul maritim
2.1.1 Avaria totala
2.1.2 Avaria partiala sau particulara
2.1.3 Avaria comuna
2.2 Principalele cauze generatoare de avarii la marfuri si nava
2.2.1 Avarii la marfuri generate de avarierea navei
2.2.2 Avarii datorate naturii marfurilor si vecinatatilor cu alte marfuri
2.2.3 Avarii produse inainte de incarcarea marfurilor pe nava si cele cauzate de manipulare si transport
2.2.4 Avarii produse prin distrugerea voluntara a marfurilor
3. Studiu de caz


Extras din proiect Cum descarc?

Conceptul de avarie
1. Consideratii generale privind asigurarea riscurilor in transportul maritim
Asigurarea maritima, ca ramura a asigurarilor de bunuri, protejeaza navele maritime si fluviale, celelalte ambarcatiuni si instalatii folosite in porturi, precum si incarcatura acestora impotriva unui complex de riscuri.
Conceptul de asigurare maritima a aparut ca o consecinta a faptului ca navele, marfurile transportate, navlul si vietile omenesti, in timpul transportului, sunt expuse riscurilor marii. Astfel, s-a ajuns la o diferentiere a proprietatii, asupra marfurilor si navelor, situatie care conduce la existenta a doua forme principale de asigurare:
- asigurarea CASCO, avand ca obiect nava (corp al navei, masinile si instalatiile);
- asigurarea CARGO, avand ca obiect marfurile transportate.
Asigurarile maritime ofera compensatie financiara pentru avarierea, distrugerea sau pierderile survenite ca urmare a transportului pe mare. Ca obiect general al contractului de asigurare maritima, in literatura de specialitate termenul de aventura maritima, care semnifica:
- marfuri expuse pericolelor marii;
- venituri din navlu, taxe etc., care pot fi afectate ca urmare a expunerii marfurilor asigurate la pericolele marii;
- orice raspundere a proprietarului fata de o terta parte responsabila pentru proprietatea asigurata, ca urmare a pericolelor marii.
Contractul de asigurare maritima reprezinta intelegerea dintre asigurat si asigurator, prin care acesta din urma se obliga sa il despagubeasca pe asigurat pentru pierderile suferite ca urmare a unei aventuri maritime.
Principalele interese in asigurarea maritima sunt legate de nava, marfuri, navlu, chirie, plata calatoriei efectuate in baza contractului de transport maritim de pasageri, profitul preconizat din realizarea marfii, contributii la avaria comuna. Dintre acestea, marfurile transportate in baza unui contract de transport maritim constituie cel mai frecvent obiect al asigurarilor maritime.
Orice persoana care ar urma sa suporte pierderi ca urmare a avariei totale sau partiale a marfurilor transportate pe cale maritima si care are drept scop ca marfurile sa ajunga in stare buna la destinatie, pentru a nu suporta un prejudiciu financiar reprezentand contra valoarea marfurilor avariate, este interesata in asigurarea marfurilor.
Urmatoarele categorii de persoane sunt interesate de asigurarea marfurilor transportate:
- proprietarul, care preia riscul de avarie totala sau partiala (odata cu transferul dreptului de proprietate asupra marfii, de la vanzator la cumparator, avand loc si transferul interesului asigurarii);
- depozitarul care, in conformitate cu contractul de depozitare, preia si riscul pierderii sau deteriorarii marfii;
- transportatorul, pe perioada transportului marfii.
Riscurile asigurate
Expeditia maritima este inevitabil supusa variatelor pericole ce se ivesc pe mare. 
Riscurile sunt acele evenimente viitoare posibile, dar incerte, care se pot produce in cursul transportului si care pot cauza pierderi sau avarii totale sau partiale bunurilor transportate si/sau mijlocului de transport si/sau oricarui interes pecuniar legat de expeditia de transport. Situatiile sau intamplarile care pun in pericol nava, incarcatura sau orice alt interes pecuniar legat de expeditia maritima sunt determinate de:
a) actele naturii (inscrise in afara cazurilor de forta majora - Act of God) adica prin actiunea violenta a vantului si a valurilor. Pentru ca un accident sa fie considerat ca fiind datorat fortei majore, fortelor naturii, el trebuie sa se produca in afara mersului normal al lucrurilor, sa fie imprevizibil, sa nu poata fi inlaturat prin depunerea unei diligente ordinare.
b) pericolele marii (Sea Perils) - adica toate accidentele ce se pot intampla pe mare: esuari, coliziuni, abordaje, deplasarea stivuirii, incendii sau explozii la bord, luarea de catre valuri a marfurilor aflate pe puntea navelor, patrunderea apei in hambarele navei, etc.
Enumerarea si clasificarea riscurilor comporta dificultati din cauza numarului lor mare, varietatii lor si a cauzelor lor determinante diferite. Totusi, se poate face o impartire a riscurilor (din punct de vedere al asigurarilor de transport) dupa cum urmeaza:
- riscuri obisnuite (maritime)
- riscuri speciale
- riscuri excluse
Principalele riscuri ale marii sunt: furtuna, naufragiul, exploziile la bord, coliziuni cu un corp mare sau intre nave, esuarea, abordajul, aruncarea marfurilor peste bord, incendiul, furtul, manevrarea gresita:
- furtuna este tulburarea atmosferei care pricinuieste o agitatie puternica a valurilor insotita de vanturi violente. Ea poate provoca daune marfurilor prin scufundarea navei, prin patrunderea apei de mare in hambarele navei;
- naufragiul este scufundarea navei ca urmare a actiunii vantului, furtunii sau trasnetului. O nava se considera naufragiata atunci cand se pierde in intregime in adancul marii sau cand pe apa mai plutesc niste ramasite ale ei;
- abordajul este ciocnirea dintre doua nave sau a unei nave cu un obiect (maluri, diguri, epave plutitoare, ghetari);
- aruncarea marfurilor peste bord este actul prin care, in caz de necesitate, o parte din incarcatura este aruncata peste bord in scopul usurarii navei in vederea salvarii intregii expeditii maritime;
- incendiul este aprinderea navei sau a incarcaturii datorita neglijentei sau unui viciu inerent al marfii.
- explozia este o deflagratie de forta la bordul navei, aflata in stare de plutire;
- furtul este sustragerea bunurilor de catre terti in dauna proprietarilor lor. 
In trecut, in riscurile marii erau incluse si pirateria si corsarii. Piratii erau hotii marilor, care atacau si jefuiau navele comerciale cu navele proprii. Corsarii (,,rovers") erau persoanele care atacau si jefuiau navele comerciale in virtutea unei permisiuni din partea unui print sau suveran acordata in schimbul unor daruri sub forma de bani sau obiecte pretioase.


Fisiere in arhiva (4):

  • Asigurari Maritime - Conceptul de Avarie
    • Asigurari prezentare.ppt
    • Asigurari.doc
    • Thumbs.db
    • ~$igurariinitial.doc

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!