Cuprins
- Introducere 3
- Modificările sistemelor de pensii 4
- Tratamentul fiscal al pensiilor în ţările din Uniunea Europeană 7
- Bibliografie 17
Extras din proiect
Introducere
Asigurarea, în prezent şi în viitor, a unei pensii adecvate şi viabile pentru cetăţenii Uniunii Europene reprezintă o prioritate pentru aceasta. Atingerea acestor obiective într-o Europă care îmbătrâneşte constituie o provocare majoră. Majoritatea statelor membre au încercat să se pregătească pentru aceasta prin reforme ale sistemelor de pensii.
Recenta criză financiară şi economică a agravat şi amplificat impactul tendinţei puternice către îmbătrânirea populaţiei . Regresul în ceea ce priveşte creşterea economică, bugetele publice, stabilitatea financiară şi ocuparea forţei de muncă a amplificat necesitatea urgentă de a ajusta practicile în materie de pensionare şi modalităţile de constituire a drepturilor la pensie. Criza a arătat faptul că trebuie depuse mai multe eforturi pentru a îmbunătăţi eficienţa şi siguranţa schemelor de pensii, care nu doar oferă persoanelor vârstnice mijloacele pentru o viaţă decentă, ci reprezintă şi recompensa pentru munca de o viaţă.
Criza financiară şi economică a agravat mult problema imediat următoare a îmbătrânirii populaţiei. Demonstrând interdependenţa dintre diverse scheme şi dând la iveală punctele slabe în conceperea anumitor scheme, criza a acţionat ca un semnal de alarmă pentru toate schemele de pensii, atât cele prin repartiţie, cât şi cele prin capitalizare: toate sistemele de pensii se confruntă cu dificultăţi mai mari în a-şi îndeplini „promisiunile de pensii”, din cauza creşterii şomajului, a creşterii nivelurilor datoriei publice şi a volatilităţii pieţei financiare. Schemele private pot atenua o parte din presiunea care apasă asupra schemelor publice de pensii. Cu toate acestea, consolidarea rolului schemelor private are un cost fiscal, având în vedere practica larg răspândită care constă în acordarea de stimulente fiscale în timpul fazei de constituire a drepturilor. Costul reducerii taxelor poate fi considerabil, iar eficacitatea şi efectele sale redistributive sunt nesigure . Trebuind să facă faţă unor enorme constrângeri bugetare, anumite state membre reconsideră în prezent eficacitatea acestui tip de cheltuieli, un schimb de informaţii mai eficient privind costurile şi eficacitatea acestora ar putea ajuta factorii de decizie politici din toată Uniunea Europeană . De asemenea, dacă schemele private nu îşi pot îndeplini promisiunile, vor exista în mod inevitabil presiuni asupra statului pentru ca acesta să plătească o parte din sumă.
Modificările sistemelor de pensii
Deşi sistemele existente în statele membre diferă în mod semnificativ, majoritatea acestora au fost adaptate în ultimele decenii pentru asigurarea unei mai mari viabilităţi. În acelaşi timp, statele membre au încercat să menţină adecvarea pensiilor şi să răspundă mai bine schimbărilor de pe pieţele forţei de muncă şi repartiţiei rolurilor între femei şi bărbaţi. Principalele tendinţe au fost :
1. Încurajarea unei părţi mai mari a populaţiei să muncească mai mult şi mai mult timp pentru obţinerea unor drepturi similare cu cele anterioare: creşterea vârstei de pensionare; recompensarea pensionării târzii şi penalizarea pensionării anticipate (a se vedea graficul 1); trecerea de la pensii bazate pe câştigurile din cei mai buni ani la pensii bazate pe câştigurile medii pe carieră; suprimarea sau restrângerea posibilităţilor de ieşire anticipată de pe piaţa muncii; măsuri legate de piaţa forţei de muncă pentru a încuraja şi lucrătorii vârstnici să rămână pe piaţa forţei de muncă şi a le oferi mijloacele de a face acest lucru şi favorizarea egalităţii între femei şi bărbaţi pe piaţa forţei de muncă.
Fig. 1 Diferenţa în puncte procentuale în ratele nete de înlocuire teoretice pentru salariul
mediu al unui muncitor până vârsta de 63 sau 67 (de exemplu, 38 sau 42 ani contributivi),
comparativ cu până la 65 de lucru (de exemplu, 40 ani de carieră - situaţia de bază)
Sursa: INDICATORS' SUBGROUP OF THE SOCIAL PROTECTION COMMITTEE (ISG) 2009 report on Theoretical Replacement Rates (TRR), "UPDATES OF CURRENT AND PROSPECTIVE THEORETICAL PENSION REPLACEMENT RATES 2006-2046
Preview document
Conținut arhivă zip
- Tratamentul Fiscal al Pensiilor in Tari Europene.doc