Sisteme de asistare a deciziilor în organizarea fabricației

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Automatică
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 15 în total
Cuvinte : 3129
Mărime: 25.17KB (arhivat)
Publicat de: Laurian-Ilie Manea
Puncte necesare: 8
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Trestianu F.
AUTOMATICĂ AVANSATĂ, PRODUCTICĂ ŞI INFORMATICĂ INDUSTRIALĂ: sisteme de asistare a deciziilor in organizarea fabricatiei

Extras din proiect

Introducere

În cazul acestor decizii, managerii ştiu cu certitudine ce condiţii vor apărea mai târziu şi vor afecta rezultatele deciziei. Întrucât nu există decât o singură stare a naturii, a cărei manifestare viitoare este cunoscută cu certitudine de către decident, fiecare acţiune posibilă va genera un singur rezultat (probabilitatea de realizare este egală cu 1). Aceste decizii privesc situaţiile când, în urma unei acţiuni manageriale, se va produce o singură consecinţă. Ca urmare, decidenţii ştiu cu certitudine care va fi rezultatul pentru fiecare curs alternativ de acţiune. Într-o asemenea situaţie, un decident raţional va selecta dintre alternativele posibile pe aceea care generează cel mai bun rezultat.

Modelul MADM

Procesul decizional este un ansamblu de activităţi umane care, în esenţă, constă în conştientizarea mai multor posibilităţi de a acţiona într-un context dat, analizarea consecinţelor acestora în raport cu un scop propus, alegerea şi implementarea acelei acţiuni considerată optimă într-o viziune axiologică adoptată.

Principalele etape ale acestui proces sunt următoarele:

1. Declanşarea, caracterizată de sesizarea necesităţii de a acţiona ca răspuns la apariţia unor evenimente purtătoare de perturbaţii / agresiuni / schimbări / câştiguri / pierderi / oportunităţi / etc.;

2. Tensiunea decizională, definită prin preocuparea colectivă, de cele mai multe ori instinctivă şi neconcertată, de a percepe, chiar imprecis sau incomplet, problema decizională generată de evenimentele declanşatoare;

3. Formularea iniţială a problemei decizionale, pusă în evidenţă în variante informale, relativ diferite, în funcţie de viziunile diferiţilor actori angrenaţi în decizie între care pot apărea primele conflicte de opinii;

4. Enunţarea problemei decizionale formale, construită prin efort organizat de către mulţimea actorilor care se structurează armonios prin asignarea de roluri oficiale (decidenţi, experţi, consultanţi, executanţi etc.);

5. Rezolvarea problemei decizionale formale, presupunând aplicarea uneia sau mai multor metode capabile să furnizeze soluţii alternative pentru care se determină, prin simulare, consecinţele implementării lor, în final alegându-se cea considerată optimă;

6. Implementarea deciziei optime, subsumând totalitatea acţiunilor întreprinse în vederea obţinerii rezultatului scontat;

7. Verificarea corectitudinii / completitudinii / optimalitătii deciziei, putându-se conchide că procesul decizional s-a încheiat sau se poate reveni la una din etapele anterioare.

În procesul de definire şi rezolvare a problemei îmbunătăţirii calităţii şi productivităţii activităţii dintr-un centru de calcul, analistul a parcurs, în mod esenţial, două etape definite de metodologia de modelare:

- Definirea contextului MADM;

- Modelarea MADM propriu-zisă.

- Contextul MADM al unei probleme de alegere optimă este alcătuit din:

a) numele problemei (N);

b) mulţimea decidenţilor (D);

c) mulţimea stărilor naturii (S);

d) mulţimea atributelor impreuna cu sistemul de scale fuzzy pentru definirea şi descrierea a cuantilelor vagi (F);

e) setul de metode de normalizare adecvate problemei;(R1)

f) setul de metode de rezolvare adecvate şi recomandate rezolvării problemei (R2).

Informatizarea proceselor decizionale este o activitate foarte complexă şi dificil de realizat, fiind strâns legată de un context decizional dat. Totuşi etapele patru şi cinci din enumerarea de mai sus pot beneficia de un suport software standard, fiind îndeobşte cunoscut că, în majoritatea cazurilor, în aceste etape se poate apela la domeniul deciziei multi-atribut (Multi-Attribute Decision Making – MADM) care este capabila sa rezolve de maniera naturala problema alegerii optime (Optimal Choice Problem – OCP). MADM este un câmp în cadrul cercetărilor operaţionale deschis, în principal, prin lucrările şcolilor americane şi franceze şi dezvoltat spectaculos până în prezent, lucrările mai recente dovedind această afirmaţie.

Metodele MCDM, după felul în care se combină calculul şi procesul de decizie în găsirea unei soluţii, se împart în trei clase. Prima clasă, numită cu articularea apriori a preferinţelor, conţine metodele în care decidentul se foloseşte direct de o funcţie de agregare care combină obiectivele individuale în vederea transformării problemei multi-critericale într-o problemă monocriterială. A doua clasă, numită cu articularea aposteriori a preferinţelor, conţine metodele în care decidentului i se prezintă o mulţime de soluţii, de obicei monocriteriale, pe baza cărora se selectează / construieşte o soluţie de compromis. A treia şi ultima clasă conţine metodele în care, într-un proces iterativ, etapele de optimizare şi cele de decizie se succed, provocând îmbunătăţirea soluţiei pe baza informaţiilor acumulate la fiecare pas. O altă clasificare a metodelor MCDM se poate face ţinând cont de natura informaţiilor prelucrate. Astfel, întâlnim metode ce prelucrează informaţie certă sau informaţie incertă. Informaţia incertă poate proveni din modele de tip stochastic (modele cu risc) sau modele de tip fuzzy (modele lingvistice).

Preview document

Sisteme de asistare a deciziilor în organizarea fabricației - Pagina 1
Sisteme de asistare a deciziilor în organizarea fabricației - Pagina 2
Sisteme de asistare a deciziilor în organizarea fabricației - Pagina 3
Sisteme de asistare a deciziilor în organizarea fabricației - Pagina 4
Sisteme de asistare a deciziilor în organizarea fabricației - Pagina 5
Sisteme de asistare a deciziilor în organizarea fabricației - Pagina 6
Sisteme de asistare a deciziilor în organizarea fabricației - Pagina 7
Sisteme de asistare a deciziilor în organizarea fabricației - Pagina 8
Sisteme de asistare a deciziilor în organizarea fabricației - Pagina 9
Sisteme de asistare a deciziilor în organizarea fabricației - Pagina 10
Sisteme de asistare a deciziilor în organizarea fabricației - Pagina 11
Sisteme de asistare a deciziilor în organizarea fabricației - Pagina 12
Sisteme de asistare a deciziilor în organizarea fabricației - Pagina 13
Sisteme de asistare a deciziilor în organizarea fabricației - Pagina 14
Sisteme de asistare a deciziilor în organizarea fabricației - Pagina 15

Conținut arhivă zip

  • Sisteme de Asistare a Deciziilor in Organizarea Fabricatiei.doc

Alții au mai descărcat și

Roboți industriali

INTRODUCERE Unul din cele mai importante aspecte în evoluţia fiinţei umane este folosirea uneltelor care sa-i simplifice munca fizica. În aceasta...

Modelarea Matlab-Simulink a Unei Sere

Cunoasterea duratei de timp de la semanat pâna la rasaritul plantelor mai are însemnatate si pentru obtinerea unor productii cat mai timpurii. Daca...

Tehnici avansate de diagnoză și decizie

1. DEFECTE ÎN SISTEMELE DINAMICE Răspândirea largă şi în domenii diverse a sistemelor automate de conducere se datorează, în primul rând,...

Circuite logice secvențiale

In multe aplicatii este nevoie de un element care sa prezinte 2 stari diferite, cu posibilitatea de a trece dintr-o stare in cealalta, fara sau in...

Proiectare conceptuală

Cerintele sistemului operational Odata ce a fost definita nevoia si abordarea tehnica, e necesar sa le tranlatam intr-un “scenariu...

Te-ar putea interesa și

Formularea aptitudinilor necesare fundamentării strategiei globale de resurse umane în cadrul SC Automobile Dacia SA

INTRODUCERE În contextul unei economii în plin trend ascendent, industria de automobile din Romania se caracterizează printr-o efervescenţă...

Impactul Publicității Asupra Promovării Comerțului Exterior Românesc

INTRODUCERE Cercetarea ştiinţifică în domeniul publicităţii comerciale reprezintă o provocare ce necesită o amplă analiză sistematică a...

Analiza sistemelor de organizarea procesuală a producției în condițiile automatizării la SC Artego SA

CAPITOLUL I SISTEME DE PRODUCŢIE 1.1. Scurtă prezentare a evoluţiei sistemelor de producţie Dezvoltarea producţiei de bunuri materiale a făcut...

Sistemul informațional al organizației

I. SISTEMUL INFORMATIONAL AL ORGANIZATIEI 1.1. Definirea sistemului informtional al organizatiei Sistemul informational-managerial poate fi...

Analiza Sistem

1. PREZENTAREA GENERALA SOCIETATII 1 .1 SCURT ISTORIC Lucrarile încep în 1943 având ca scop construirea halelor necesare montajului de...

Sisteme de Organizare și Automatizare a Producției

1. Scurta prezentare a evolutiei sistemelor de productie Dezvoltarea productiei de bunuri materiale a facut obiectul multor dezbateri teoretice,...

Recenzie la cartea O analiza concisă de Eugene Mckenna

CAPITOLUL I INTRODUCERE ŞI PREZENTARE GENERALĂ Scopul acestei cărţi este de a realiza o analiză a practicii MRU, teoriilor şi implicaţiilor din...

Raport practică - SC Siretul Pascani SA

RAPORT PRACTICA 1. Cunoasterea firmei si a sectorului de activitate Infiintata in anul 1973 sub denumirea de Intreprinderea de Tricotaje si...

Ai nevoie de altceva?