Banca Centrala Europeana

Cuprins proiect Cum descarc?

CAPITOLUL 1 - CREAREA UNIUNII ECONOMICE SI MONETARE 1
1.1. FUNDAMENTE ALE UNIUNII ECONOMICE SI MONETARE 1
1.2. ZONA EURO CA UNIUNE ECONOMICA SI MONETARA 6
CAPITOLUL 2 - BANCA CENTRALA EUROPEANA, INSTITUTIE FINANCIARA FUNDAMENTALA A UNIUNII EUROPENE 10
2.1. SEBC SI EUROSISTEMUL - LEGATURA ORGANICA DINTRE BCE SI BCN 10
2.2. INFIINTAREA SI MISIUNEA BANCII CENTRALE EUROPENE 14
2.3. STRUCTURA ORGANIZATORICA A BCE 16
2.4. RESPONSABILITATILE BCE 20
2.5. STRATEGIA MONETARA A BCE 21
2. 6. PRINCIPII DE FUNCTIONARE ALE BANCII CENTRALE EUROPENE 24
CAPITOLUL 3- PRINCIPII, INSTRUMENTE SI IMPLEMENTAREA EFECTIVA A POLITICII MONETARE UNICE 28
3. 1. PRINCIPII DE BAZA IN IMPLEMENTAREA POLITICII MONETARE 28
3. 2. INSTRUMENTELE POLITICII MONETARE 33
3.3. EFICIENTA POLITICII MONETARE UNICE 46
CAPITOLUL 4 - ADAPTAREA POLITICII MONETARE A BNR LA POLITICA MONETARA UNICA 61
CONCLUZII 73
BIBLIOGRAFIE 77


Extras din proiect Cum descarc?

Capitolul 1 - Crearea Uniunii Economice si Monetare
,,Atat timp cat nu incetezi sa urci, treptele nu se vor
termina. Sub pasii tai care urca ele se vor inmulti la nesfarsit."
Franz Kafka
1.1. Fundamente ale Uniunii Economice si Monetare
UEM reprezinta cea mai evoluata forma de integrare economica pusa in practica pana in prezent. Ea presupune, pe langa o piata comuna, o armonizare si o coordonare a politicilor economice nationale, fiind concretizarea politicii monetare in cadrul pietei unice - referire stricta la zona din cadrul pietei unice a UE unde populatia, bunurile, serviciile si capitalurile circula fara restrictii, iar schimburile comerciale sunt intermediate de o moneda comuna, unica, acceptata de toate statele membre. 
Dintre toate realizarile Uniunii Europene nu exista probabil niciuna care sa fie mai prezenta in cotidian decat moneda euro. Implementarea monedei unice in statele membre reda evolutia fireasca, complementara a instrumentelor, politicilor si institutiilor pietei unice. In fapt, reprezinta etapa imediat urmatoare ce a putut fi atinsa prin concentrarea eforturilor in zona legislativului si a dezvoltarii unor institutii mai complexe.
Alaturi de piata unica europeana, de valul de extindere cu tarile din Est, moneda unica este o realizare de exceptie a anilor care au trecut de la data 25 martie 1957, cand sase state europene puneau bazele celei mai mari, mai pasnice si mai prospere asocieri voluntare intre natiuni suverane: Comunitatea Economica Europeana, devenita cu anii Uniunea Europeana. Tratatul de la Roma, 1957, "nu prevedea o Uniune Economica si Monetara in sensul strict al cuvantului, dar enunta deja principiile referitoare la coordonarea politicilor monetare, conjuncturale si macroeconomice intre statele membre." 
La vremea respectiva era in vigoare acordul de la Bretton-Woods si sistemul cursurilor fixe, iar tarile europene nu aveau inca monedele convertibile. Pentru derularea platilor externe statele din C.E.E. au trebuit sa participe la Uniunea Europeana de Plati, care a functionat pana in 1958 sub forma unei intelegeri de cliring multilateral.
Uniunea Europeana de Plati a fost urmata din anul 1958 de Acordul Monetar European care prevedea o intelegere de restrangere a oscilatiilor cursurilor monedelor pana la +- 0,75% in jurul paritatii metalice. Din anul 1961, marca germana si guldenul olandez s-au revalorizat cu 5% ceea ce a reprezentat o prima realiniere dupa semnarea Tratatului de la Roma.
Sistemul monetar international a cunoscut o puternica criza la mijlocul anilor '60 ca urmare a deteriorarii situatiei principalei monede de rezerva internationala, dolarul american.
Monedele europene, la randul lor s-au confruntat cu mari probleme care au dus la devalorizarea lirei italiene, lirei sterline si francului francez si la revalorizarea marcii vest-germane.
Pentru realizarea integrarii europene in plan monetar era nevoie de masuri mai radicale. Evocata de mai multe ori in anii '60 ai secolului trecut, in linii mari, Uniunea Economica si Monetara a fost "desenata" in 1970 in raportul Pierre Werner, la acea vreme premier al Luxemburgului. Acest raport preconiza un transfer al puterii economice de la statele membre la Comunitatea Economica Europeana, in vederea intaririi coordonarii poiticilor economice, deschizand calea inlocuirii monedelor nationale cu o moneda unica. Tarile membre trebuiau sa ia masuri pentru a armoniza politicile lor bugetare si pentru a reduce marginile fluctuatiei dintre monedele lor. Se prevedea ca unificarea instrumentelor nationale de control a activitatii economice si monetare sa fie realizata pana la inceputul anilor 80. 
Faza initiala a UEM s-a declansat in ianuarie 1971 dar, dupa 2 ani, nu se realizase nici un progres semnificativ in armonizarea politicilor economice si monetare.Franarea s-a datorat, in principal, dificultatilor economice cauzate socul petrolului din anii 70 care s-a manifestat prin inflatii severe si turbulente pe pietele internationale, moment in care statele membre decid sa lupte singure pentru domolirea efectelor decat sa se lanseze intr-o actiune concertata pe plan comunitar . 
Desi nu a fost dus pana la capat, din cauza disparitiei etalonului aur-devize pe care se baza, unele din ideile Planului Werner au fost valorificate in conturarea actualei uniuni monetare europene. 
Crearea SME in 1979 a dat o noua dimensiune cooperarii monetare in cadrul CE, al carei principal obiectiv consta in instaurarea unei zone de stabilitate monetara, care sa permita fluctuatii ale ratelor de schimb insa in contextul mentinerii unui sistem de cursuri fixe prin interventia pe piata a bancii centrale. 
SME reprezinta un pas important spre realizarea unei uniuni economice si monetare prin instituirea unor elemente de tranzitie, ce au favorizat integrarea: aparitia ECU , existenta unui indicator de divergenta care declanseaza interventia bancilor centrale pe piata, institutionalizarea si perfectionarea sprijinului destinat interventiei pe piata pentru mentinerea cursului in limitele prestabilite.
Obligatiile comunitare ce au decurs din participarea activa a celor 12 state comunitare la SME au permis cresterea gradului de cooperare la nivelul politicilor economice si monetare. Modalitatea de centrare in sistem a ECU a reprezentat o etapa fireasca inaintea trecerii la euro, institutiile supranationale create in aceasta perioada au servit drept baza aprofundarilor ulterioare si cresterii gradului de complexitate a activitatilor desfasurate.
Desi legate printr-un sistem de paritati ale monedelor nationale fata de ECU, convergenta economica si monetara a statelor participante nu a fost decat partiala in SME datorita obiectivelor individuale diferite vizate de membri - de exemplu, Germania dorea stabilitatea cursului valutar, in timp ce Franta dorea temperarea inflatiei. 
In aceeasi ordine de idei, dar accentuand asupra cooperarii monetare, trebuie subliniat faptul ca la nivelul SME nu se poate vorbi de o politica monetara, poate doar de obiective comune de politica monetara, cum ar fi mentinerea unui sistem de cursuri fixe in vederea realizarii unei zone de stabilitate monetara. Se poate insa aminti de faptul ca fiecare stat din cele 12 isi conduce politica monetara dupa propriul sistem legislativ si avand in vedere realizarea, in principal, a propriilor obiective economice cu efecte de propagare asupra obiectivelor celorlalte tari membre.
Este cazul crizei SME din anii 90 in urma reunificarii Germaniei cand la nivelul acestei tari se manifesta puternice tensiuni inflationiste care nu pot fi tolerate decat printr-o politica monetara restrictiva ce impune, in principal, cresterea nivelului ratei dobanzii. In acelasi timp, statele comunitare se gasesc in plina perioada de recesiune economica marcata prin cresterea somajului. Pentru ele solutia de relansare ar fi fost o politica monetara mai putin restrictiva in ceea ce priveste rata dobanzii.Aflate intr-un sistem de cursuri fixe, in care ponderea cea mai mare in cadrul ECU o avea marca germana, tarile Europei se vad nevoite sa o urmeze pe aceasta pe linia politicii monetare si sa mentina dobanzile ridicate. O alta atitudine din partea acestora ar fi insemnat relaxarea dobanzilor, ceea ce ar fi periclitat stabilitatea cursului de schimb - obiectiv central al SME.
Bancile centrale incearca sa faca fata presiunilor astfel create, dar unele din ele nu reusesc si parasesc SME. Pe de alta parte, pentru a nu se ajunge la aceleasi disparitati intre monedele nationale create in anii 70, in 1993 se cauta solutii pentru extinderea marjei de fluctuatie a monedelor de la 2,25% la 15 %, care va fi permanentizata si mai usor de indeplinit.
Sistemul Monetar European a constituit o etapa pe drumul integrarii economice. Trecerea la aplicarea regulilor acestui aranjament monetar a gasit tarile participante in situatii diferentiate in ce priveste rata inflatiei, balanta conturilor curente si ratele dobanzilor. Drept urmare intre anii 1979-1985, cursurile nominale si reale ale monedelor S.M.E. au cunoscut un grad de variabilitate relativ ridicat. Favorizate de un mediu economic international in relansare, tarile din S.M.E. au avut o evolutie economica favorabila caracterizata prin scaderea ratelor inflatiei si chiar o anumita apropiere a acestora. Daca in perioada 1979-1985 au avut loc 13 realinieri de paritati (devalorizari), intre anii 1986-1990 au avut loc numai trei (francul francez, lira irlandeza si lira italiana).


Fisiere in arhiva (1):

  • Banca Centrala Europeana.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 6 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!