CAPITOLUL 1: GENERALITATI PRIVIND CREDITELE NEPERFORMANTE 3 CAPITOLUL 2: CAUZELE SI MODALITATILE DE PREVENIRE A CREDITELOR NEPERFORMANTE 5 2.1. Cauze 5 2.2. Posibilitati de prevenire 7 CAPITOLUL 3: ANALIZA CREDITELOR NEPERFORMANTE IN ROMANIA 8 CONCLUZII 15 BIBLIOGRAFIE 16
CAPITOLUL 1: GENERALITATI PRIVIND CREDITELE NEPERFORMANTE Un credit bancar poate fi numit neperformant din momentul in care au trecut 90 de zile de cand persoana fizica/juridica nu a mai platit ratele la credit si dobanda aferenta acestuia. De obicei, acest lucru se intampla atunci cand o persoana fizica isi pierde locul de munca si nu mai poate face dovada rambursarii imprumutului in conditiile convenite in contract sau atunci cand persoana juridica intampina dificultati financiare. Conform noilor norme propuse, institutiile de credit isi vor putea gestiona mai bine creditele neperformante ca urmare a imbunatatirii tehnicilor de vanzare a creditelor catre clienti . Creditele neperformante nu reprezinta altceva decat o realitate cotidiana in randul bancilor, precum in cazul acelor persoane care isi pierd locul de munca sau a firmelor care intampina dificultati financiare. Pentru a inregistra rezultate bune pe termen lung, bancile trebuie sa mentina un nivel minim al creditelor neperformante, astfel incat sa poata realiza in continuare venituri din acordarea creditelor. Atunci cand valoarea creditelor neperformante depaseste nivelul optim, banca va avea de suferit prin prisma profitabilitatii, deoarece veniturile din urma activitatii de creditare vor scadea. Ele vor trebui sa-si constituie provizioane, ca masura de precautie pentru acele situatii in care se va reduce sau se va anula valoarea imprumutului la un moment dat. Institutiile de credit, prin evaluarea corecta a bonitatii debitorilor, vor putea sa evite acordarea de credite riscante. De cele mai multe ori, simpla consiliere a clientilor in legatura cu situatia financiara a acestora poate fi de-ajuns pentru a evita ca acesta sa devina neperformant. Bonitatea clientului face referire la capacitatea acestuia de onorare a serviciului datoriei si de a rambursa imprumutul la scadenta cu dobanzile aferente, dar si de a face dovada detinerii garantiilor . Bancile dispun de mai multe optiuni care pot diminua nivelul creditelor neperformante din evidentele contabile. Una dintre acestea ar fi renegocierea termenilor din contractul de creditare a debitorului, acordandu-i o perioada mai mare de timp in care isi poate rambursa imprumutul. Aceasta optiune permite debitorului sa isi ramburseze imprumutul in cele din urma. De asemenea, bancile pot vinde creditele neperformante anumitor investitori, care la randul lor solicita o actualizare a valorii creditelor. O asemenea tranzactie ar insemna pentru banca inregistrarea unor pierderi, insa eliminarea in totalitate din evidenta contabila ar insemna pierderi si mai mari. In cazul in care nicio solutie nu se dovedeste a fi reusita, bancile pot actiona pe cale legala pentru a-si recupera cel putin o parte din credit. Creditele neperformante prezinta efecte negative atat asupra clientilor, cat si a bancii. Principalul risc la care sunt expusi clientii este reprezenatat de pierderea garantiei, iar intarzierea la plata sau neplata ratelor au ca rezultat raportarea informatiilor despre debitor catre Centrala Riscului de Credit sau alte institutii cu care banca colaboreaza, ceea ce poate ingreuna obtinerea unui credit de la alte institutii de credit. Pentru banca, creditele neperformante reprezinta pierderi financiare, asa cum creditele performante aduc venituri bancii si posibilitatea de a acorda altele noi. Insa, pierderea nu este numai a bancii, ci a intregii societati. O banca care inregistreaza un volum mare al creditelor neperformante va fi incapabila sa acorde in mod normal credite firmelor care au nevoie, pentru investitii si crearea de noi locuri de munca. Daca, la un moment dat, mai multe banci se confrunta cu acest lucru, atat economia in ansamblu sau, cat si populatia vor avea de suferit. Minimizarea investitiilor firmelor si implicit micsorarea numarului locurilor de munca vor avea afecte nefavorabile asupra cresterii economice . Etapele procesului de creditare nu trebuie tratate cu superficialitate deoarece se vor acorda cu usurinta imprumuturi care in final nu vor putea fi recuperate decat prin executarea garantiilor, lucru nefavorabil atat pentru institutia de credit pentru ca vor aparea imobilizari de fonduri concomitent cu obtinerea unui profit mai mic, cat si pentru debitor care poate pierde sume mari de bani poate intra in faliment. Recuperarea sumelor acordate drept credite reprezinta pentru banca o ultima solutie ce poate fi aplicata, deoarece acest lucru determina o multitudine de riscuri, costuri si timp indelungat. De aceea, o prima solutie care se aplica in cazul celor ce nu ramburseaza principalul si dobanzile aferente timp de mai multe luni, ar fi recuperarea imprumuturilor pe cale amiabila, debitorul fiind atentionat de banca prin anumite scrisori asupra sumelor restante si a eventualelor consecinte ce pot aparea daca imprumutul nu va fi rambursat in cele ce urmeaza.
Carti/Suport de curs/Reviste: 1. Capraru B., Retail Banking, Ed. C.H.Beck, Bucuresti, 2009 2. Conf.dr.Filip Bogdan, Suport de curs- Corporate banking; 3. Revista Piata Financiara nr. 07-08, iulie-august 2019; Site-uri: 1. www.bankingsupervision.europa.eu; 2. www.bnr.ro; 3. www.consilium.europa.eu; 4. www.ec.europa.eu; 5. www.kpmg.ro; 6. www.mrfinance.ro; 7. www.theglobaleconomy.com; - BNR-Raport asupra stabilitatii financiare 2018 - BNR-Raport anual 2018
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.