INTRODUCERE 3 CAPITOLUL 1. PARTICULARITĂŢI DE CONŢINUT ŞI TENDINŢE DE DEZVOLTARE ALE MARKETINGULUI BANCAR 7 1.1 Geneza şi delimitarea conţinutului marketingului bancar 7 1.2 Forţe şi tendinţe în cadrul mediului de marketing bancar 22 1.3 Practici mondiale şi limite ale implementării marketingului bancar 31 CAPITOLUL II. PROBLEME ALE DEZVOLTĂRII MARKETINGULUI BANCAR ÎN REPUBLICA MOLDOVA 44 2.1 Caracteristica sistemului bancar din Republica Moldova 44 2.2 Studiul pieţei serviciilor bancare 54 2.3 Specificităţi şi probleme ale implementării marketingului în activitatea băncilor din Republica Moldova 68 CAPITOLUL III. DIRECŢII DE IMPLEMENTARE A ACTIVITĂŢII DE MARKETING ÎN CADRUL BĂNCILOR COMERCIALE 77 3.1 Sistemul informaţional şi cercetările de marketing în băncile comerciale 77 3.2 Politici de marketing şi rolul lor în asigurarea competitivităţii băncilor comerciale 101 3.3 Direcţii de eficientizare a organizării activităţii de marketing în băncile comerciale 120 CONCLUZII ŞI RECOMANDĂRI 128 BIBLIOGRAFIE 133 ANEXE 142 ADNOTARE 186 CUVINTE-CHEIE 189
INTRODUCERE Actualitatea temei investigate şi gradul de studiere a acesteia. Procesul de constituire a mecanismelor economiei de piaţă în Republica Moldova determină transformări considerabile în toate domeniile de activitate, inclusiv în sfera bancară. Restructurarea şi dezvoltarea sistemului bancar este puternic influenţată de posibilităţile oferite de marketing. Necesitatea obiectivă de implementare a marketingului bancar este determinată şi de faptul că acesta constituie mecanismul principal de menţinere a unui caracter adecvat al întregii activităţi a băncii, în concordanţă cu procesele care decurg pe piaţă. Actualitatea temei de cercetare este determinată şi de cerinţele băncilor comerciale privind majorarea continuă a indicatorilor de performanţă. Acest rezultat poate fi obţinut printr-o cunoaştere profundă a instrumentelor de marketing şi a practicii avansate în domeniul respectiv. Studierea şi segmentarea pieţei financiare, evaluarea calitativă şi cantitativă a cererii de servicii bancare, optimizarea politicii de preţ şi de produs a băncii, poziţionarea produselor bancare pe piaţă, determinarea nişei de piaţă şi a segmentelor-ţintă, utilizarea mijloacelor de comunicare şi stimulare a vînzărilor sunt probleme ce ţin de marketingul bancar. Soluţionarea acestora depinde de combinaţia de resurse, de posibilităţile şi capacităţile fiecărei bănci în parte. Studierea şi utilizarea experienţei mondiale în domeniul marketingului bancar poate simplifica procesul de eficientizare a businessului bancar autohton. De asemenea, aceasta va permite de evitat unele erori şi dificultăţi. În condiţiile unei concurenţe acerbe, precum şi a unui număr redus de pieţe de desfacere, studierea practicilor bancare mondiale şi analiza direcţiilor de implementare a acestora, par a fi soluţiile optime pentru bancherii din Republica Moldova. Totodată specificul situaţiei economice face dificilă aplicarea pe scară largă a experienţei occidentale de marketing în cadrul băncilor comerciale autohtone şi necesită adaptarea judicioasă a acesteia la mediul bancar, prin sintezarea unor forme şi metode de marketing, ţinîndu-se seama de specificul Republicii Moldova, de cultura şi mentalitatea formată. Scopul cercetării constă în delimitarea conţinutului marketingului bancar prin studierea practicilor mondiale de marketing. Acest lucru e necesar de înfăptuit în vederea scoaterii în evidenţă a posibilităţilor de implementare a practicilor respective în activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova, precum şi în scopul identificării unor soluţii de organizare eficientă a sistemului de marketing bancar. Sarcinile care au fundamentat atingerea scopului propus sunt: - delimitarea conţinutului marketingului bancar de cel al bunurilor şi al serviciilor în general; - studiul genezei marketingului bancar şi identificarea particularităţilor evoluţiei lui în diferite perioade de dezvoltare a pieţei bancare; - identificarea forţelor şi tendinţelor în cadrul mediului de marketing bancar internaţional; - analiza practicilor moderne de marketing bancar şi stabilirea limitelor implementării lor; - definirea rolului marketingului în eficientizarea businessului bancar; - fundamentarea bazei metodologice pentru evaluarea stării actuale a sistemului bancar din Republica Moldova conform cerinţelor de marketing; - realizarea studiului de marketing al pieţei autohtone a serviciilor bancare în vederea identificării dimensiunilor şi specificităţilor ei; - identificarea problemelor şi a deficienţelor privind implementarea practică a marketingului în activitatea băncilor comerciale din Republica Moldova; - selectarea practicilor avansate de marketing bancar şi examinarea posibilităţilor de adaptare a acestora la condiţiile specifice de pe piaţa Moldovei; - elaborarea unui model de organizare a sistemului informaţional de marketing capabil să asigure eficienţa procesului de marketing în cadrul unei bănci comerciale; - fundamentarea demersului metodologic al procesului de organizare a cercetărilor de marketing în băncile comerciale autohtone; - concretizarea coordonatelor politicilor de marketing bancar şi principiile de asamblare a lor în procesul de organizare a activităţii băncii comerciale; Tema şi obiectul de studiu. Tema cercetării ţine de studierea marketingului aplicat în domeniul bancar, a practicilor bancare internaţionale, precum şi a condiţiilor de implementare a acestor practici în republică în vederea dezvoltării industriei bancare autohtone. Obiectul studiului la constituit activitatea de marketing a băncilor comerciale din Republica Moldova. Metodologia şi metodele de cercetare. În lucrare a fost aplicată o abordare metodologică complexă, care a permis efectuarea unui studiu al elementelor specifice de marketing bancar şi al condiţiilor ce influenţează dezvoltarea businessului bancar în Republica Moldova. Temelia teoretică a metodologiei de cercetare are la bază studiile şi lucrările fundamentale în domeniul marketingului bunurilor, marketingului serviciilor şi a marketingului bancar – Ph. Kotler, P. Rose, J. Rathmell, C. Gronroos, M. Bitner, K. Tyler, Ed. Stanley, P. Turnbull, P. Knight, T. Pascault, precum şi unele lucrări şi publicaţii la problematica cercetată a autorilor E. Гареев, A. Иванов, O. Лаврушин, Г. Макарова, Т. Рыжикова, В. Севрук, Э. Уткин, Е. Егоров, S. Petrovici, Gr. Belostecinic, Em. Odobescu, C. Florescu, I. Galiceanu, V. Dedu etc. Baza informaţională a tezei o constituie datele Departamentului de Statistică şi Sociologie al Republicii Moldova; rapoartele Băncii Naţionale a Moldovei privind activitatea băncilor comerciale; informaţiile statistice ale organizaţiilor internaţionale şi autohtone, publicate în presa economică; datele operative ale băncilor comerciale din Moldova, informaţiile centrelor de cercetări; informaţiile plasate pe paginile web ale băncilor comerciale; datele şi informaţiile rezultate din cercetările de teren, realizate de autor.
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.