INTRODUCERE 3 CAPITOLUL 1. PARTICULARITATI DE CONTINUT SI TENDINTE DE DEZVOLTARE ALE MARKETINGULUI BANCAR 7 1.1 Geneza si delimitarea continutului marketingului bancar 7 1.2 Forte si tendinte in cadrul mediului de marketing bancar 22 1.3 Practici mondiale si limite ale implementarii marketingului bancar 31 CAPITOLUL II. PROBLEME ALE DEZVOLTARII MARKETINGULUI BANCAR IN REPUBLICA MOLDOVA 44 2.1 Caracteristica sistemului bancar din Republica Moldova 44 2.2 Studiul pietei serviciilor bancare 54 2.3 Specificitati si probleme ale implementarii marketingului in activitatea bancilor din Republica Moldova 68 CAPITOLUL III. DIRECTII DE IMPLEMENTARE A ACTIVITATII DE MARKETING IN CADRUL BANCILOR COMERCIALE 77 3.1 Sistemul informational si cercetarile de marketing in bancile comerciale 77 3.2 Politici de marketing si rolul lor in asigurarea competitivitatii bancilor comerciale 101 3.3 Directii de eficientizare a organizarii activitatii de marketing in bancile comerciale 120 CONCLUZII SI RECOMANDARI 128 BIBLIOGRAFIE 133 ANEXE 142 ADNOTARE 186 CUVINTE-CHEIE 189
INTRODUCERE Actualitatea temei investigate si gradul de studiere a acesteia. Procesul de constituire a mecanismelor economiei de piata in Republica Moldova determina transformari considerabile in toate domeniile de activitate, inclusiv in sfera bancara. Restructurarea si dezvoltarea sistemului bancar este puternic influentata de posibilitatile oferite de marketing. Necesitatea obiectiva de implementare a marketingului bancar este determinata si de faptul ca acesta constituie mecanismul principal de mentinere a unui caracter adecvat al intregii activitati a bancii, in concordanta cu procesele care decurg pe piata. Actualitatea temei de cercetare este determinata si de cerintele bancilor comerciale privind majorarea continua a indicatorilor de performanta. Acest rezultat poate fi obtinut printr-o cunoastere profunda a instrumentelor de marketing si a practicii avansate in domeniul respectiv. Studierea si segmentarea pietei financiare, evaluarea calitativa si cantitativa a cererii de servicii bancare, optimizarea politicii de pret si de produs a bancii, pozitionarea produselor bancare pe piata, determinarea nisei de piata si a segmentelor-tinta, utilizarea mijloacelor de comunicare si stimulare a vinzarilor sunt probleme ce tin de marketingul bancar. Solutionarea acestora depinde de combinatia de resurse, de posibilitatile si capacitatile fiecarei banci in parte. Studierea si utilizarea experientei mondiale in domeniul marketingului bancar poate simplifica procesul de eficientizare a businessului bancar autohton. De asemenea, aceasta va permite de evitat unele erori si dificultati. In conditiile unei concurente acerbe, precum si a unui numar redus de piete de desfacere, studierea practicilor bancare mondiale si analiza directiilor de implementare a acestora, par a fi solutiile optime pentru bancherii din Republica Moldova. Totodata specificul situatiei economice face dificila aplicarea pe scara larga a experientei occidentale de marketing in cadrul bancilor comerciale autohtone si necesita adaptarea judicioasa a acesteia la mediul bancar, prin sintezarea unor forme si metode de marketing, tinindu-se seama de specificul Republicii Moldova, de cultura si mentalitatea formata. Scopul cercetarii consta in delimitarea continutului marketingului bancar prin studierea practicilor mondiale de marketing. Acest lucru e necesar de infaptuit in vederea scoaterii in evidenta a posibilitatilor de implementare a practicilor respective in activitatea bancilor comerciale din Republica Moldova, precum si in scopul identificarii unor solutii de organizare eficienta a sistemului de marketing bancar. Sarcinile care au fundamentat atingerea scopului propus sunt: - delimitarea continutului marketingului bancar de cel al bunurilor si al serviciilor in general; - studiul genezei marketingului bancar si identificarea particularitatilor evolutiei lui in diferite perioade de dezvoltare a pietei bancare; - identificarea fortelor si tendintelor in cadrul mediului de marketing bancar international; - analiza practicilor moderne de marketing bancar si stabilirea limitelor implementarii lor; - definirea rolului marketingului in eficientizarea businessului bancar; - fundamentarea bazei metodologice pentru evaluarea starii actuale a sistemului bancar din Republica Moldova conform cerintelor de marketing; - realizarea studiului de marketing al pietei autohtone a serviciilor bancare in vederea identificarii dimensiunilor si specificitatilor ei; - identificarea problemelor si a deficientelor privind implementarea practica a marketingului in activitatea bancilor comerciale din Republica Moldova; - selectarea practicilor avansate de marketing bancar si examinarea posibilitatilor de adaptare a acestora la conditiile specifice de pe piata Moldovei; - elaborarea unui model de organizare a sistemului informational de marketing capabil sa asigure eficienta procesului de marketing in cadrul unei banci comerciale; - fundamentarea demersului metodologic al procesului de organizare a cercetarilor de marketing in bancile comerciale autohtone; - concretizarea coordonatelor politicilor de marketing bancar si principiile de asamblare a lor in procesul de organizare a activitatii bancii comerciale; Tema si obiectul de studiu. Tema cercetarii tine de studierea marketingului aplicat in domeniul bancar, a practicilor bancare internationale, precum si a conditiilor de implementare a acestor practici in republica in vederea dezvoltarii industriei bancare autohtone. Obiectul studiului la constituit activitatea de marketing a bancilor comerciale din Republica Moldova. Metodologia si metodele de cercetare. In lucrare a fost aplicata o abordare metodologica complexa, care a permis efectuarea unui studiu al elementelor specifice de marketing bancar si al conditiilor ce influenteaza dezvoltarea businessului bancar in Republica Moldova. Temelia teoretica a metodologiei de cercetare are la baza studiile si lucrarile fundamentale in domeniul marketingului bunurilor, marketingului serviciilor si a marketingului bancar - Ph. Kotler, P. Rose, J. Rathmell, C. Gronroos, M. Bitner, K. Tyler, Ed. Stanley, P. Turnbull, P. Knight, T. Pascault, precum si unele lucrari si publicatii la problematica cercetata a autorilor E. ??????, A. ??????, O. ????????, ?. ????????, ?. ????????, ?. ??????, ?. ?????, ?. ??????, S. Petrovici, Gr. Belostecinic, Em. Odobescu, C. Florescu, I. Galiceanu, V. Dedu etc. Baza informationala a tezei o constituie datele Departamentului de Statistica si Sociologie al Republicii Moldova; rapoartele Bancii Nationale a Moldovei privind activitatea bancilor comerciale; informatiile statistice ale organizatiilor internationale si autohtone, publicate in presa economica; datele operative ale bancilor comerciale din Moldova, informatiile centrelor de cercetari; informatiile plasate pe paginile web ale bancilor comerciale; datele si informatiile rezultate din cercetarile de teren, realizate de autor.
Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.