Politica de Curs de Schimb in Romania in Contextul Liberalizarii Contului de Capital

Cuprins proiect Cum descarc?

Capitolul 1. Reglementari privind liberalizarea circulatiei capitalurilor in Romania 3
Capitolul 2. Adaptarea cursului de schimb in perioada de tranzitie 8
Capitolul 3. Politica cursului de scimb in Romania inaintea procesului de liberalizare a circulatiei contului de capital (1990-2006) 10
Capitolul 4. Politica cursului de schimb in Romania in contextul liberalizarii contului de capital - efecte si masuri. 13
Concluzii 20
Bibliografie 21


Extras din proiect Cum descarc?

Capitolul 1. Reglementari privind liberalizarea circulatiei capitalurilor in Romania
Liberalizarea circulatiei fluxurilor de capital s-a efectuat ca urmare a etapei de preaderare la Uniunea Europeana. Astfel, acest proces s-a efectuat in baza unor articole de legistatie. Cel mai important fiind Tratatul privind infiintarea Comunitatii Europene(1986), articolul 56 in care este interzisa orice restrictie privind circulatia capitalului intre statele membre sau intre statele membre si terte tari. Cu toate acestea, statele membre pot mentine unele restrictii in relatiile cu tarile din afara UE.
Liberalizarea totala a circulatiei capitalurilor s-a realizat pe baza Tratatului de la Maastrich(1992), aceasta fiind o conditie obligatorie a statelor membre ce vor adopta moneda unica a Uniunii Europene. Procesul de liberalizare a fluxurilor de capital au inceput in 1991 pe baza Legii investitiilor straine (nr.35/1991) prin care erau avizate investitiile straine in Romania si asigurarea garantiilor si facilitatilor pentru investitorii straini. 
Principalul obiectiv al Tratatului de la Maastrich este crearea Uniunii Economice si Monetare in trei etape. Conform tratatului moneda unica europeana urma sa fie introdusa cel mai devreme la 1 ianuarie 1997 si cel mai tarziu la 1 ianuarie 1999. Pentru ca o tara sa participe la Uniunea monetara trebuie sa indeplineasca anumite criterii economice (criteriile de convergenta), prin care trebuie asigurata stabilitatea monezii unice. Criteriile de convergenta sunt urmatoarele: politica financiara, nivelul preturilor, al dobanzilor si al cursului de schimb. In timp ce criteriul de politica financiara (deficit bugetar < 3% si gradul de indatorare < 60% din PIB) este un criteriu permanent, celelalte doua au fost valabile numai pentru anul de referinta 1997.
Odata cu semnarea tratatului s-a pus in miscare un automatism, conform caruia tarile care indeplinesc criteriile de convergenta in urma constatarilor facute de Consiliul de Ministri pot participa si la uniunea monetara. Numai Marea Britanie si Danemarca si-au rezervat dreptul de a decide singure daca vor introduce moneda unica europeana 
In Romania, liberalizarea contului de capital si adoptarea strategiei de tintire a inflatiei au fost realizate cu o relativa intarziere fata de alte tari din Europa Centrala si de Est. Amanarea liberalizarii contului de capital a fost justificata de mai multe motive. In primul rand, abordarea graduala in ceea ce priveste reformele structurale si programele de macrostabilizare din anii '90 s-a reflectat in cresterea inflatiei si a ratelor dobanzilor in comparatie cu alte tari din zona si cu statele membre UE. In al doilea rand, s-a impus amanarea liberalizarii contului de capital pana in momentul in care, in urma restructurarii sistemului bancar, sectorul financiar devenea suficient de solid pentru a face fata fluxurilor de capital cu potential sporit de reversibilitate. In al treilea rand, era necesar ca banca centrala sa atinga un nivel satisfacator de acoperire a importurilor cu rezervele internationale, acest obiectiv fiind indeplinit in prima jumatate a deceniului actual 
Romania a acceptat integral acquis-ul comunitar privind capitolul 4 - Libera circulatie a capitalurilor, in vigoare la data de 31 decembrie 2001 si s-a angajat fata de Uniunea Europeana ca pana la data aderarii (1 ianuarie 2007) sa elimine toate restrictiile asupra fluxurilor de capital. Ulterior, a fost agreat acquis-ul comunitar pana la 30 iunie 2002. In negocierile de aderare referitoare la capitolul 4 - Libera circulatie a capitalurilor din acquis-ul comunitar, Romania a solicitat o perioada de tranzitie de 7 ani de la data aderarii sale la Uniunea Europeana (UE) pentru achizitionarea de teren agricol, paduri si teren forestier si a altor terenuri aflate in extravilan de catre cetatenii UE si SEE (Spatiul Economic European) si de 5 ani perioada de tranzitie pentru dreptul de achizitie asupra terenului pentru resedinta secundara 
Inaintea demararii procesului de liberalizare a contului de capital, obiectivele fundamentale pe care si le-a propus Guvernul se numara si politica monetara, care ar trebui sa conduca la sustinerea cersterii economice, pe fondul reducerii inflatiei la 9,3% in anul 2004. Xcursul de schimb al monedei nationale a continuat sa fie determinat de raportul cerere-oferta de pe piata valutara, pe baza unui cos valutar care cuprindea 60% euro si 40% dolari SUA si apoi 75% euro si 25% dolari SUA. In dinamica acestuia s-a inregistrat o depreciere care s-a situat sub nivelul ratei anuale a inflatiei (9,3% fata de 14,1%, cat a fost rata inflatiei in 2003).
Cresterea credibilitatii externe s-a realizat prin sporirea rezervei valutare a statului.


Fisiere in arhiva (1):

  • Politica de Curs de Schimb in Romania in Contextul Liberalizarii Contului d Capital.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 6 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!