Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Bănci
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 49 în total
Cuvinte : 14693
Mărime: 134.12KB (arhivat)
Publicat de: Ioana D.
Puncte necesare: 8
Universitatea Transilvania din Braşov Facultatea de Ştiinţe Economice şi Administrarea Afacerilor Program de studii Economia comerțului, turismului și serviciilor

Cuprins

  1. CUPRINS
  2. CUPRINS 1
  3. INTRODUCERE 5
  4. Motivul alegerii temei 5
  5. Obiectivele urmărite 6
  6. CAP. 1: ASPECTE TEORETICE PRIVIND PROTECȚIA CONSUMATORULUI ÎN DOMENIUL SERVICIILOR BANCARE 7
  7. 1.1.: DEFINIREA ȘI DESCRIEREA PIEȚEI BANCARE 7
  8. 1.1.1.: Definire și aspecte teoretice 7
  9. 1.1.2.: Operațiunile băncilor comerciale 8
  10. 1.1.3.: Cardul bancar 12
  11. 1.1.4.: Principalii participanți pe piața bancară 15
  12. 1.2.: PROTECȚIA CONSUMATORILOR DE SERVICII BANCARE ÎN ROMÂNIA ȘI PE PLAN INTERNAȚIONAL 19
  13. 1.2.1.: Libera circulație a produselor și serviciilor bancare 19
  14. 1.2.2.: Armonizarea legislației bancare 20
  15. 1.2.3.: Cardurile de plată şi comisioanele invizibile: ce trebuie să ştie consumatorii 21
  16. 1.3.: REGLEMENTĂRI LEGISLATIVE PRIVIND PROTECȚIA CONSUMATORULUI DE SERVICII FINANCIARE 22
  17. 1.3.1.: Acte normative adoptate de către Guvernul României 22
  18. 1.3.2.: Principiile directoare ale ONU cu privire la protecția consumatorilor 23
  19. CAP. 2: EVOLUȚIA PROTECȚIEI CONSUMATORULUI ÎN DOMENIUL SERVICIILOR BANCARE 25
  20. CAP. 3: ANALIZA SERVQUAL 33
  21. 3.1.: ANALIZA CALITĂȚII SERVICIILOR OFERITE DE BANCA RAIFFEISEN ȘI BCR 34
  22. 3.1.1.: Analiza calităţii elementelor tangibile 34
  23. 3.1.2.: Analiza calității fiabilității 36
  24. 3.1.3.: Analiza calității receptivității 38
  25. 3.1.4.: Analiza calității serviciilor în ce privește încrederea clienților în bănci 39
  26. 3.1.5.: Analiza calității serviciilor privind empatia 41
  27. 3.2.: CALCULUL CALITĂȚII GENERALE (NEPONDERATE) A SERVICIULUI 43
  28. CONCLUZII ȘI PROPUNERI 45
  29. BIBLIOGRAFIE 46
  30. ANEXE 47

Extras din proiect

INTRODUCERE

Motivul alegerii temei

Mediul în care băncile își desfășoară activitatea este unul caracterizat prin concurență intensă. În acest context, devine esențial ca băncile să încerce să identifice acei factori care le asigură succesul pe termen lung. Dintre aceștia, calitatea serviciilor bancare și calitatea relației dintre bancă și clienți sunt recunoscuți ca reprezentând elemente fundamentale care influențează comportamentul consumatorului.

Băncile oferă servicii pure sau însoțite de produse care servesc drept suport fizic pentru serviciul de bază și, de asemeni, oferă servicii secundare. Serviciile bancare se bazează pe folosirea echipamentelor (automate de vânzare, calculatoare, bancomate) și pe utilizarea personalului calificat care le prestează. Calitatea serviciilor bancare depinde în mare măsură de interacțiunea eficientă a personalului de contact cu clienții. Aceasta la rândul ei este în strânsă corelație cu calitățile personale ale angajaților, cu nivelul lor de instruire, cu ajutorul și sprijinul pe care aceștia îl găsesc în activitatea de prestare pe care o desfășoară. Printre necesitățile care se află la baza achiziționării produselor/serviciilor bancare se înscriu: siguranța valorii depuse, care se referă la două aspecte: siguranța fizică a păstrării banilor depuși, încrederea că sumele respective nu se vor deprecia din punct de vedere monetar; accesibilitatea la plata în numerar.

Obiectivele urmărite

1. Definirea și descrierea serviciilor bancare;

2. Descrierea principalelor operațiuni realizate prin intermediul băncilor;

3. Evidențierea principalilor participanți pe piața serviciilor bancare;

4. Definirea aspectului de protecția consumatorului în serviciile bancare;

5. Realizarea unei analize calitative comparative a serviciilor oferite de două bănci; distincte de pe piața bancară din România

CAP. 1: ASPECTE TEORETICE PRIVIND PROTECȚIA CONSUMATORULUI ÎN DOMENIUL SERVICIILOR BANCARE

1.1.: DEFINIREA ȘI DESCRIEREA PIEȚEI BANCARE

1.1.1.: Definire și aspecte teoretice

Piaţa bancară este formată din totalitatea băncilor şi a altor instituţii financiare intermediare care îşi procură resursele în special pe seama atragerii disponibilităţilor băneşti temporar libere în economie sub forma depunerilor în conturi şi pe seama emisiunilor monetare. Resursele astfel mobilizate sunt folosite pentru acordarea împrumuturilor celor cu nevoi temporare de capital.

Resursa de bază pe care se întemeiază activitatea pieţei monetare o constituie depunerile băneşti în conturi la bănci și alte instituţii financiare. Depunerile pot fi realizate pe termene diferite, băncile stimulând, de regulă, depozitele pe termene mai lungi, prin atribuirea de dobânzi mai mari.

Împrumuturile acordate pe seama lor au însă scadenţe care sunt ferme, deci trebuie respectate de debitor şi de creditor.

Piaţa bancară se caracterizează prin tranzacţii cu active bancare nonnegociabile, a căror lichiditate este maximă. Societăţile bancare au rol de intermediere între posesorii de disponibilităţi băneşti şi utilizatorii de fonduri, pe baza relaţiilor de credit. Rolul acestor pieţe este de absorţie a excedentului de active monetare ale celor care economisesc şi care doresc să dispună de posibilitatea retragerii lor în orice moment.

Cele mai bine cunoscute instituţii financiare sunt băncile: ele primesc depozite, se împrumută de fapt de la clienţi, oferă credite şi oferă adesea asistenţă pentru gestionarea portofoliilor. În context cu aceste bănci universale, băncile de investiţii se specializează în managementului portofoliilor; ele pot chiar să nu accepte depozite şi uneori se îngrijesc doar de clienţii bogaţi. Multe firme de management al fondurilor chiar nu lucrează cu indivizi, ele ofera servicii „en gros” către bănci şi companii de asigurări.

Industria bancară este specială din trei puncte de vedere. În primul rând, băncile sunt în mod natural fragile iar crahul bancar poate fi simetric. Ca o consecinţă, băncile sunt extrem de reglementate şi supervizate. În al doilea rând, problema asimetriei informaţionale este acută, întrucât băncile, în mod principal, îşi câştigă profiturile din activitatea de acordare de credite. Acesta este un alt motiv pentru care băncile nu se conformează unui model de piaţă perfectă.

Una dintre implicaţii este aceea că unii clienţi nu pot să se împrumute şi sunt excluşi de pe piaţa creditului. Într-o asemenea situaţie, relaţiile pe termen lung sunt importante deoarece permit băncilor să-şi cunoască clienţii si le ajută să-şi edifice încrederea, diminuând oarecum din asimetria informaţională. Dezavantajul este că clienţii stabili au puţine stimulente pentru a-şi părăsi băncile. În timp ce acest ataşament diminuează problema asimetriei informaţionale, el reduce de asemenea concurenţa.

O consecinţă este aceea că unii clienţi nu se pot împrumuta deloc şi sunt excluşi de pe piaţa creditului. Într-o asemenea situaţie, relaţiile pe termen lung sunt importante întrucât informează băncile despre traiectoria clienţilor şi sporeşte încrederea, reducând într-o oarecare măsură, asimetria de informaţie. Dezavantajul este că aceşti clienţi statornici au o mică intenţie de a schimba banca. Deşi acest ataşament micşorează asimetria informaţională, el reduce, totodată, concurenţa.

Preview document

Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 1
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 2
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 3
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 4
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 5
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 6
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 7
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 8
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 9
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 10
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 11
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 12
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 13
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 14
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 15
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 16
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 17
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 18
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 19
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 20
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 21
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 22
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 23
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 24
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 25
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 26
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 27
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 28
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 29
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 30
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 31
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 32
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 33
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 34
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 35
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 36
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 37
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 38
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 39
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 40
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 41
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 42
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 43
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 44
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 45
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 46
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 47
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 48
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 49
Protecția consumatorilor în domeniul serviciilor bancare - Pagina 50

Conținut arhivă zip

  • Protectia Consumatorilor in Domeniul Serviciilor Bancare.docx

Alții au mai descărcat și

Proiecte Sapard Dezvoltate în România

1.SAPARD – prezentare generala, conditii de implemantare a programului Programul SAPARD (Special Accession Programme for Agriculture and Rural...

BCR practică

Mesajul Presedintelui Banca Comerciala Romana încheie anul 2003 cu rezultate financiare pozitive, care ne multumesc si care confirma strategia si...

Băncile comerciale - de depozit - și rolul lor în sistemul bancar

BANCILE COMERCIALE (DE DEPOZIT) SI ROLUL LOR ÎN SISTEMUL BANCAR Aparitia bancilor moderne este strâns legata de dezvoltarea comertului cu...

Proiect economie bancară

1.1. Prezentarea capitolului din acquis-ul comunitar care priveste activitatea financiar bancara: Pentru aderarea la Uniunea Economica si...

Creditare Bancară

OBIECTIVE: Scopul disciplinei consta în asigurarea cunostintelor si informatiilor teoretice, metodologice si operationale în domeniul creditarii...

Produse și Servicii Bancare

1. CADRUL LEGAL DE DERULARE A ACTIVITATII BANCARE 1.1. Funcţiile tradiţionale ale băncilor comerciale In cadrul rolului fundamental de...

Grilă cu răspunsuri informatică de gestiune (baze) 2008-2009 aranjate alfabetic

Accesul la o locatie de memorie se realizeaza prin: a. unitatea aritmetico-logica; b. adresele de memorie; c. adresare de memorie; d. locatii de...

HVB țiriac

Bancile sunt entitati economice specializate, menite sa infaptuiasca in economie creditarea bancara. In acest fel, ele asigura functionarea deplina...

Te-ar putea interesa și

Aspecte legislative, instituționale și practice cu privire la producerea, comercializarea și siguranța produselor alimentare

Înainte de toate ar trebui să răspund la o serie de întrebări: “Pentru ce o analiză a unei activităţi de producţie industrială din perspectiva...

Marketingul Serviciilor Financiar-Bancare

INTRODUCERE Această lucrare are la bază analiza marketingul serviciilor bancare Marketingul serviciilor, ca domeniu distinct al marketingului...

Mixul de Marketing Bancar - Studiu de Caz BRD

INTRODUCERE Un număr foarte mare de oameni se ocupă de manipularea banilor în beneficiul şi contul altora, în lumea economico-socială în care...

Piața Bancară Europeană în Condițiile Monedei Unice

I. Moneda euro şi impactul implementãrii sale 1.5. Actul Unic şi Tratatul de la Maastricht – instrumente premergãtoare uniunii economice şi...

Sistemul european al băncilor centrale și Banca Centrală Europeană - misiunea, funcțiile și operațiunile

Întroducere Ca intermediari financiari, băncile joacă un rol esenţial în economie prin redistribuirea capitalurilor, transformarea activelor,...

Zona unică de plăți în euro - SEPA

Introducere La nivel mondial, sistemele de plăţi şi sistemele de decontare au dobândit o importanţă deosebită în special în ultimele decenii,...

Marketingul Serviciilor Financiar-Bancare - Mixul de Marketing în Sectorul Bancar

Capitolul 1. Marketingul Financiar Bancar .Delimitări Conceptuale Civilizaţia financiară a ultimelor doua decenii ne-a pus in fata unei avalanşe...

Protecția consumatorilor de servicii bancare în dreptul bancar european - creditul ipotecar

I. INTRDODUCERE Pentru majoritatea cetățenilor UE, angajarea unui credit ipotecar pentru achiziționarea unei locuințe reprezintă investiția...

Ai nevoie de altceva?