Cartelurile - Studiu de Caz - Cartelul Acidului Citric

Cuprins proiect Cum descarc?

Introducere 1
Capitolul 1 Aspecte teoretice 1
Capitolul 2 Studiu de caz: Cartelul acidului citric 3
Concluzii 9
Bibliografie


Extras din proiect Cum descarc?

Introducere
De-a lungul timpului, s-a putut observa o crestere a nivelului amenzilor, dar si a numarului cartelurilor aparute care isi desfasurau activitatea atat pe continentul european cat si in SUA sau Canada. Uniunea Europeana s-a axat pe combaterea practicilor anticoncurentiale prin adopatrea si imbunatatirea Politicii de Concurenta. In ultimii ani, odata cu perfectionarea tehnicilor adoptate de catre membrii cartelurilor pentru a nu fi descoperiti, Comisia a reusit sa depisteze aceste intelegeri numai cu ajutorul membrilor acestor grupari care au recunoscut implicarea si au cooperat prin furnizarea de informatii doveditoare, astfel sperand la o reducere a amenzii primite sau chiar la eliminarea acesteia. 
Aceasta lucrare isi propune sa prezinte succint conceptele de baza legate de subiectul cartelurilor si de Politica de Concurenta adoptata de Uniunea Europeana, pentru ca mai apoi sa detalieze istoria si evolutia cartelului acidului citric, ca la final sa fie trase concluziile finale ale acestei lucrari.
Capitolul 1: Aspecte teoretice
1.1. Definirea conceptului de ,,cartel"
Pentru a putea indeplini scopul acestei lucrari de a prezenta studiul de caz asupra cartelului acidului citric, trebuie inainte de toate definit conceptul de cartel.
Astfel, un cartel reprezinta o intelegere formala intre firme competitoare cu scopul de a-si coordona nivelul preturilor, pietele de desfacere si productia, si care are ca efect final eliminarea concurentei. Prin urmare, urmarind dorinta de maximizare a profiturilor, cartelurile lucreaza in defavoarea consumatorilor prin eliminarea nevoii de inroducere de produse noi sau superioare din punct de vedere al calitatii, dar si prin mentinerea preturilor la un nivel ridicat.
Asemenea practici sunt interzise prin lege in Romania, dupa cum se specifica si in Legea Concurentei 21/1996 (republicata), art. 5, alin. 1 ,,Sunt interzise orice intelegeri exprese sau tacite intre agentii economici ori asociatiile de agenti economici, orice decizii luate de asociatiile de agenti economici si orice practici concertate, care au ca obiect sau au ca efect restrangerea, impiedicarea ori denaturarea concurentei pe piata romaneasca sau pe o parte a acesteia, in special cele care urmaresc: a)fixarea concertata, in mod direct sau indirect, a preturilor de vanzare ori de cumparare, a tarifelor, a rabaturilor, a adaosurilor, precum si a oricaror alte conditii comerciale; b)limitarea sau controlul productiei, distributiei, dezvoltarii tehnologice ori investitiilor; c)impartirea pietelor de desfacere sau a surselor de aprovizionare, pe criteriu teritorial, al volumului de vanzari si achizitii ori pe alte criterii; d)aplicarea, in privinta partenerilor comerciali, a unor conditii inegale la prestatii echivalente, provocand in acest fel, unora dintre ei, un dezavantaj in pozitia concurentiala; e)conditionarea incheierii unor contracte de acceptare de catre parteneri a unor clauze stipuland prestatii suplimentare care, nici prin natura lor si nici conform uzantelor comerciale, nu au legatura cu obiectul acestor contracte; f)participarea, in mod concertat, cu oferte trucate la licitatii sau la orice alte forme de concurs de oferte; g)eliminarea de pe piata a altor concurenti, limitarea sau impiedicarea accesului pe piata si a libertatii exercitarii concurentei de catre alti agenti economici, precum si intelegerile de a nu cumpara de la sau de a nu vinde catre anumiti agenti economici fara o justificare rezonabila." In Romania, Legea concurentei contine trei stalpi de baza prin care doreste promovarea intereselor consumatorilor: protectia, stimularea si mentinerea competitiei si a unui mediu competitional normal.
Dupa cum este prezentat pe site-ul Politicii de concurenta a UE in cadrul prezentarii cazului acidului citric, articolul 81 al Tratatului Uniunii Europene specifica: "Se poate considera existenta unei intelegeri atunci cand partile implicate adera la un plan comun care limiteaza sau este orientat catre a limita comportamentul lor comercial individual prin detrminarea directie de actiune comuna sau abtinerea de la a actiona in cadrul pietei. Aceasta intelegere nu trebuie sa fie consemnata intr-un act oficial; formalotatile nu sunt necesare, si de asemenea nu este nevoie de sanctiuni oficiale sau masuri de impunere a conditiilor. Subiectul intelegerii poate fi direct sau subinteles din comportamnetul partilor implicate" Aceasta este de fapt abordarea moderna a subiectului cartelurilor.
Este evident faptul ca aceasta forma de intelegere este strict interzisa, amenzile aplicate fiind foarte mari. Totusi, acestea nu pot depasi 10% din cifra de afaceri inregistrata in anul precedent. De asemenea, cartelurile sunt greu de depistat, initial, participantii avand numai de castigat de pe urma acestei forme de intelegere.
1.2. Politica de clementa
Datorita acestei dificultati in descoperirea si dovedirea existentei cartelurilor, ,,Politica de Clementa" a fost gandita in asa fel incat sa incurajeze companiile sa prezinte dovezi ale existentei si functionarii cartelurilor, cel mai des acest lucru intamplandu-se cu membrii cartelului care nu mai gasesc aceasta intelegere drept fiind profitabila. Prima companie ce denunta si aduce dovezi spre a dovedi existenta intelegerii este cea care poate fi scutita de amenda in totalitate sau de un procent insemnat.


Fisiere in arhiva (1):

  • Cartelurile - Studiu de Caz - Cartelul Acidului Citric.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!