Introducere in Genetica Umana

1.1. Genetica umana in contextul actual si importanta cercetarilor de genetica umana
Genetica este stiinta care studiaza ereditatea, adica posibilitatea fiintelor vii de a transmite la descendenti, toate caracterele si insusirile lor, referitoare la morfologia, anatomia, fiziologia, biochimia si comportamentul ascendentilor si variabilitatea.
Ereditatea este procesul de realizare si transmitere a similitudinii biologice in succesiunea generatiilor.
Variabilitatea este procesul de realizare a diferentelor genetice dintre indivizi, precum si a diversitatii genetice a populatiilor.
Genetica umana, ca ramura a geneticii generale, studiaza materialul genetic (compozitia si structura lui), mecanismele si legile de baza care asigura functia genetica la om, adica realizarea caracterelor ereditare normale si anormale in ontogenie si transmiterea lor la generatiile celulare si indivi-duale, precum si cauzele si mecanismele care determina variabilitatea eredi-tara. Genetica umana permite explicarea si intelegerea modului in care se realizeaza polimorfismul biologic in populatia umana, si in acest context, individualitatea (unicitatea) genetica a fiecarui individ in parte.
Genetica umana studiaza omul ca rezultat al evolutiei, structura sa normala si patologica, variabilitatea individuala si a populatiei umane luata ca intreg. Succesele inregistrate de genetica, si de genetica umana in special, sunt folosite in etapa actuala in primul rand in medicina, care a constatat ca singura realitate biologica este individul, ca nu exista boli, ci numai bolnavi, dupa cum afirma Ambroise Parre (cf. Covic, 1981). S a precizat ca, din punct de vedere genetic, fiecare individ este un unicat. Datorita particularitatilor ereditare si conditiilor de mediu in care traieste, el se va dezvolta intr-un anumit fel, va reactiona caracteristic la jocul factorilor de mediu, va da o coloratura specifica bolilor sale.
Genetica a aratat ca o buna parte din patologia umana este de origine ereditara si, de aceea, boala isi pierde caracterul individual devenind o problema care intereseaza generatii si, uneori, populatii intregi.
Genetica umana urmareste nu numai destinul individual, ci si destinul societatii umane; aparand individul, ea apara si generatiile urmatoare. Din perspectiva geneticii umane moderne, conform afirmatiei lui Gedda (1967) nu exista boli, ci familii de bolnavi (Maximilian, 1982).
Genetica, in general, si genetica umana, in special, ne-a apropiat de intelegerea istoriei individului - nasterea, imbatranirea, moartea - care sunt marile probleme ale biologiei si filozofiei. De exemplu, geneticienii au precizat faptul ca imbatranirea se datoreaza, in esenta, inactivarii genelor din celulele somatice; dar modul in care are loc aceasta inactivare nu este inca cunoscut. Durata vietii fiecaruia dintre noi ca individ, poate si ca specie, este conditionata genetic, fiind rezultatul selectiei naturale.
Stim ca psihicul uman, viata mentala, raportul dintre sexe, fecunditatea, precum si moartea sunt conditionate ereditar, cu alte cuvinte, genetica a patruns in toate domeniile existentei umane.
Prin munca asidua de cercetare depusa in domeniul geneticii umane, s-au descoperit cateva mii de maladii ereditare, s-a standardizat cariotipul uman normal si s-au facut mari progrese in elaborarea hartii genetice la om (in luna iunie 2000 a fost anuntata finalizarea secventierii genomului uman, realizandu-se astfel Proiectul Genomul Uman).

• Introducere in Genetica Umana.doc

* La pretul afisat se adauga 19% TVA.