Extras din proiect
Data: 11.05.2012
Clasa: a X-a D
Aria curriculară: Filologie
Obiectul: Biologie
Unitatea de învăţare: Functia de reproducere. Reproducerea la plante
Subiectul: Reproducerea sexuata la plante.
Structura florii la angiosperme.
Functiile florii.
Scopul lecţiei: Cunoaşterea de către elevi a părţilor componente ale unei flori, a proceselor de polenizare, fecundaţie şi rolul pe care îl au acestea în viaţa plantelor.
Obiective operationale
La sfarsitul lectiei elevii trebuie:
O1: sa descrie partile componente ale florii la angiosperme pe baza observarii materialului didactic natural si a mulajului;
O2: sa identifice functiile florii pe baza filmuletului vizionat
O3: sa diferentieze reproducerea sexuata de cea asexuata
Competenţe specifice:
1.3 Observarea relaţiilor dintre plante şi alte vieţuitoare;
1.4 Explicarea alcătuirii generale a unei plante cu flori;
2.1 Utilizarea metodelor şi mijloacelor adecvate explorării / investigării lumii vegetale;
3.1 Reprezentarea structurii şi funcţiilor sistemelor biologice pe baza modelelor;
4.1 Utilizarea corectă a terminologiei specifice biologiei în diferite situaţii de comunicare.
Tipul lecţiei: mixta: transmitere şi însuşire a noilor cunoştinţe
Demersul didactic
- Resurse procedurale: conversaţia euristică, explicaţia, demonstraţia, observaţia, modelarea.
- Resurse materiale: planşe, atlas botanic, mulaj cu alcătuirea florii, material biologic natural, prezentare documentar.
- Forma de activitate: frontal, individual.
Evaluare: fişă de lucru, formativă prin chestionare orală, observarea sistematică.
Bibliografie:
- Ene S., Sandu Ghe., Gamaneci Ghe., Manual pentru clasa a X-a, Editura LVS crepuscul, 2005.
- MEN Programa şcolară, Bucureşti
- Viorel Lazăr, Mariana Nicolae – Lecţia formă de bază a organizării procesului de predare – învăţare – evaluare la disciplina biologie, Editura Arves 2007.
- Mariana Ciobanu Didactica ştiinţelor biologice, Editura Didactică şi Pedagogică.
Desfasurarea lectiei
ETAPELE LECŢIEI ACTIVITATEA PROFESORULUI ACTIVITATEA ELEVILOR
Moment organizatoric Pregătesc materialul didactic. Notez în catalog elevii absenţii şi verific dacă sunt condiţii optime pentru desfăşurarea lecţiei. Îşi pregătesc cărţile şi caietele.
Verificarea cunosţinţelor. Prin chestionare orala verific lecţia: ”Reproducerea asexuata la plante”
- De cate feluri este reproducerea la plante?
- Cum se realizeaza reproducerea sexuata?Dati exemple.
- Dati exemple de modalitati de realizare a reproducerii artificiale la plante si explicati in ce consta fiecare metoda.
Răspund la întrebări:
Sexuata si asexuata.
Prin structuri specializate (spori- la mucegai, muschi, ferigi), prin organe vegetative (stoloni, rizomi, tuberculi, bulbi) sau fragmente de organe vegetative (separarea radacinilor tuberizate, despartirea)
- Butasirea: un fragment desprins este inradacinat in sol. Ex: muscata, begonii, violete, trandafiri.
Marcotajul: inradacinarea unor fragmente fara a le separa deocamdata de planta mama. Ex: vita de vie, coacaz etc.
Altoirea: imbinarea a doua plante: portaltoiul si altoiul. Ex: pomi fructiferi.
Microbutasirea: utilizarea unor fragmente de meristem
Captarea atenţiei şi reactualizarea cunoştinţelor. Proiectarea unor imagini cu diferite tipuri de flori, albine care realizează polenizarea. Vizionează imaginile.
Anunţarea temei şi a competenţelor Anunţ şi scriu pe tablă tema lecţiei şi prezint competenţele pe care elevii trebuie să le cunoască la terminarea lecţiei. Notează în caiete titlul lecţiei şi urmăresc competenţele.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Proiect de Lectie - Biologie.docx