Tehnologii Multimedia Utilizate in Predarea Diciplinelor Tehnice

Extras din proiect Cum descarc?

1. Introducere
Utilizarea tehnologiilor moderne (ICT) reprezinta cea mai complexa forma de integrare a educatiei informale in educatia formala. Utilizarea calculatorului si a Internetului permit o intelegere mai buna a materiei intr-un timp mai scurt. Se reduce timpul necesar prelucrarii datelor experimentale in favoarea unor activitati de invatare care sa implice procese cognitive de rang superior. 
Caracteristicile mediului in care traim pot fi exprimate prin termenii: complexitate, diversitate, dinamism, ceea ce impune viitorului absolvent sa corespunda exigentelor societatii, care reclama flexibilitate, creativitate, puterea de a gestiona eficient raporturile dintre continuitate si schimbare. ,,Societatea viitorului este societatea informationala (Information Society), care va aparea datorita vastei raspandiri a noilor tehnologii privind informatia si comunicarea".
Calculatorul este foarte util atat elevului cat si profesorului insa folosirea acestuia trebuie realizata astfel incat sa imbunatateasca calitativ procesul instructiv-educativ, nu sa il ingreuneze. Calculatorul trebuie folosit astfel incat sa urmareasca achizitionarea unor cunostinte si formarea unor deprinderi care sa permita elevului sa se adapteze cerintelor unei societati aflata intr-o permanenta evolutie. Impactul tehnologiilor informationale in procesul de invatamant in scoli si licee este masiv si in crestere rapida. Implementarea de noi modalitati de predare prin utilizarea resurselor oferite de tehnicile multimedia si retelele de calculatoare aduce in discutie numeroase aspecte. In unele situatii, se constata o inertie din partea unor cadre didactice, inertie care uneori este dominanta. Punctul de vedere al filozofiei elitiste privind metodele clasice de predare in invatamantul preuniversitar este depasit deoarece nu se poate face abstractie de evolutia societatii spre informatizare, de schimbarea de atitudine si mentalitate a tinerilor elevi. In acest context, evolutia spre un invatamant flexibil si adaptat specificului meseriei devine o tinta precisa si de atins cat mai repede. 
Aplicarea tehnologiilor informationale in sistemul de invatamant este impusa de exigentele societatii actuale. Necesitatea utilizarii calculatorului in institutiile de invatamant a fost deja acceptata, astfel incat sunt cunoscute notiunile: cultura informationala, educatie electronica (eeducation sau e-learning), sistem inteligent de invatare (Intelligent Tutoring System), mediu inteligent de invatare (Intelligent Learning Evironment), clase electronice (Electronic Classes), invatamant la distanta, in timp real (IDD), clase virtuale, etc., notiuni rezultate din utilizarea cotidiana a calculatorului in mod profesional, la serviciu, acasa sau in orice alt context in procesul de autoinstruire. ,,Cultura informationala este capacitatea omului de a percepe si a insusi tabloul informational al lumii ca un sistem de caractere, semne si legaturi informationale directe si inverse si abilitatea de a se orienta in societatea informationala, adaptandu-se la ea".
Posibilitatile colosale oferite de Internet, mai ales din punct de vedere al cautarii si schimbul de informatii, ofera caile de rezolvare a multor probleme pedagogice.
In aceasta ordine de idei formarea noii generatii trebuie sa vizeze adaptarea la un astfel de mediu si presupune o capacitate bine consolidata de operare eficienta cu diverse coduri si informatii vizuale, auditive, conceptuale, etc.
Introducerea in scoala a Internetului si a tehnologiilor moderne duce la schimbari importante in procesul de invatamant.
Astfel actul invatarii nu mai este considerat a fi efectul demersurilor si muncii profesorului, ci rodul interactiunii elevilor cu calculatorul si al colaborarii cu profesorul. Aceasta schimbare in sistemul de invatamant vizeaza urmatoarele obiective :
1. Cresterea eficientei activitatilor de invatare
2. Dezvoltarea competentelor de comunicare si studiu individual.
Desi avantajele utilizarii TIC in educatie sunt numeroase, elevul nu trebuie transformat intr-un "robot" care sa stie doar sa foloseasca calculatorul. El trebuie sa realizeze atunci cand este posibil experimentele reale, deoarece ii dezvolta spiritul de observatie, capacitatea de concentrare, rabdarea, atentia, abilitatile practice.
Extensiile aduse de mediul tehnologic, insuficient explorate si utilizate, se refera la: (a) orientarea spre student, prin personalizarea parcursului de formare - compunerea diferita a obiectelor educationale in functie de cerintele fiecarui beneficiar -, prin individualizarea formarii - structurarea non-lineara a informatiilor, cu posibilitatea revenirii la continuturi mai dificile in urma identificarii automate a lacunelor -, autonomie prin eludarea unui ritm impus, independenta spatiala si seminarii asincrone (b) resurse distribuite, prin utilizarea/ integrarea/ accesarea bibliotecilor electronice si materialelor multimedia, prin antrenarea specialistilor in discutiile studentilor, (c) fluiditatea rolurilor, prin balansul continuu al rolului educat-educator in grupul de invatare ("symmetric knowledge advancement" - Scardamalia, 1995), prin re-structurarea continua a echipelor de invatare in functie de interese sau pe criterii de eficienta in sarcina.
Lucrarea isi propune sa prezinte experienta castigata de autori in ultimii ani la imbogatirea metodelor clasice de predare la disciplina Masurari Tehnice cu diferite instrumente educationale oferite de tehnologiile informationale si de comunicatii. In acest mod, tehnici si strategii noi de predare si invatare pun in evidenta aspecte pe care invatamantul nu are cum sa le ofere daca este desfasurat numai sub forma traditionala.
Lectia pe care am ales-o pentru realizarea acestui proiect este ,,Masurarea densitatii", disciplina Masurari tehnice, clasa aX-a.
In predarea acestei lectiei propunem imbinarea metodelor clasice cu cele moderne - in prima parte am folosit videoproiectorul impreuna cu un calculator care sa redea fisiere video si audio, iar in a doua parte am realizat un experiment, utilizand aparatura de laborator . 
Materialul multimedia utilizat prezinta instrumentele utilizate pentru masurarea densitatii, precum si doua metode folosite pentru masurarea densitatii. 
Filmarile au fost facute la Grupul Scolar ,,Costin Nenitescu", Buzau, in laboratorul de masurari fizico-chimice. Au participat elevii clasei a XI-a C. 
Se poate spune ca integrarea resurselor TIC in educatie este benefica si duce la o crestere a performatelor scolare, cu conditia ca elevii sa posede cunostinte de utilizare a calculatorului.
In concluzie putem spune ca pentru a realiza un invatamant de calitate si pentru a obtine cele mai bune rezultate trebuie sa folosim atat metodele clasice de predare, invatare, evaluare cat si metodele moderne!


Fisiere in arhiva (1):

  • Tehnologii Multimedia Utilizate in Predarea Diciplinelor Tehnice.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!