Practicile concertate în sectorul construcțiilor rezidențiale din București

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Comerț
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 14 în total
Cuvinte : 2818
Mărime: 106.97KB (arhivat)
Publicat de: Corneliu Șerban
Puncte necesare: 7
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Nela Popescu
ACADEMIA DE STUDII ECONOMICE FACULTATEA DE COMERT

Extras din proiect

Introducere

Majoritatea persoanelor efectueaza pe parcursul vietii foarte putine constructii, iar aceasta pe langa faptul ca reprezinta cea mai importanta activitate care antreneaza tranzactiile financiare, au si un grad ridicat de complexitate din punct de vedere legal, financiar si fiscal. Din demersurile efectuate pana in prezent in domeniul constructiilor, s-a constatat ca singurele solutii pentru eliminarea practicilor anticoncurentiale in acest domeniu sunt reprezentate de aplicarea eficienta a regulilor de concurenta.

Lucrarea de fata isi propune sa identifice principalii factori care ne conduc la prezumtia de practica concertata in domeniul constructiilor. In plus, acest studiu se axeaza pe previziunea activitatii subsectorului constructii rezidentiale.

Investigatia se concentreaza pe sectorul rezidential datorita impactului semnificativ asupra averii individuale a cetatenilor obisnuiti, asupra obiceiurilor de consum ale acestora si asupra mobilitatii fortei de munca in cadrul sistemului economic.

1. Piata relevanta

Definirea pietelor relevante este un instrument de identificare si de delimitare a cadrului in interiorul caruia se exercita concurenta intre intreprinderi. Pietele relevante sunt acelea pe care activeaza societatile in cadrul carora se poate stabili prezumtia de practica concertata.

Lucrarea implica sectorul constructiilor romanesti. Acest sector se poate imparti in doua segmente: constructii de uz comercial (birouri, magazine, hoteluri si proprietati industriale) si constructii pentru uz locativ (locuinte). In cazul nostru, segmentul vizat de practicile concertate il reprezinta constructiile de proprietati rezidentiale.

Piata geografica relevanta include amplasarea agentilor economici implicati in realizarea de constructii legate de piata produsului (rezidentiale), in conditii de concurenta similara, si care poate fi delimtata de zonele geografice invecinate. Piata geografica relevanta poate fi definita in functi de zona de interes a clientilor care doresc sa apeleze la constructii de tipul respectiv. Avand in vedere aceste aspecte, se considera ca piata relevanta geografica este reprezentata in acest caz de teritoriul municipiului Bucuresti.

In cazul pietei constructiilor putem afirma ca dimensiunea geografica influenteaza (indirect, prin pret) in mod decisiv definirea pietei produsului, determinand gradul de substituibilitate al materialelor de constructii.

Piata relevanta se defineste ca fiind piata constructiilor rezidentiale din Bucuresti.

Piata constructiilor rezidentiale

Domeniul constructiilor reprezinta unul dintre cele mai importante sectoare ale economiei romanesti, avand o pondere consistenta in produsul inten brut. In perioada 2001-2008, ponderea constructiilor la formarea PIB-ului Romaniei s-a dublat de la 5% la 10 %, datorita deschiderii accesului populatiei la creditele ipotecare (2005).

Fondul de cladiri rezidentiale din Capitala la sfarsitul anului 2008 se ridica la 790.4 mii, in crestere lenta fata de anul 2005, cand s-au inregistrat 784.1 mii locuinte. Comparativ cu anul 2005 cand au fost termiante 2165 locuinte, in anul 2008 au fost finalizate 3021 locuinte, in crestere cu aproximativ 40%.

Fig. 1. Cladiri rezidentiale terminate in Bucuresti

Sursa: Bucuresti – Anuar statisitic 2009

2. Analiza factorilor si a indicatorilor ce influenteaza piata relevanta

Piata rezidentiala este un stalp de baza al intregii piete de constructii si este determinata de mai multi factori.

Primul factor care ne poate conduce spre o prezumtie de practica concertata, in sectorul constructiilor rezidentiale, este comportamentul participantilor la piata in functie de pozitia in care se afla. Astfel, o creste a preturilor, in cadrul pietei relevante, este perceputa ca un castig de catre vanzator.

Atunci cand sunt luate in discutie potentiale castiguri, majoritatea oamenilor au un comportament care denota aversiune fata de risc, iar atunci cand sunt confruntate cu potentiale pierderi, aceleasi persoane devin cautatoare de risc avand comportamentul unui parior care mareste miza in speranta de a elimina pierderile.

Preview document

Practicile concertate în sectorul construcțiilor rezidențiale din București - Pagina 1
Practicile concertate în sectorul construcțiilor rezidențiale din București - Pagina 2
Practicile concertate în sectorul construcțiilor rezidențiale din București - Pagina 3
Practicile concertate în sectorul construcțiilor rezidențiale din București - Pagina 4
Practicile concertate în sectorul construcțiilor rezidențiale din București - Pagina 5
Practicile concertate în sectorul construcțiilor rezidențiale din București - Pagina 6
Practicile concertate în sectorul construcțiilor rezidențiale din București - Pagina 7
Practicile concertate în sectorul construcțiilor rezidențiale din București - Pagina 8
Practicile concertate în sectorul construcțiilor rezidențiale din București - Pagina 9
Practicile concertate în sectorul construcțiilor rezidențiale din București - Pagina 10
Practicile concertate în sectorul construcțiilor rezidențiale din București - Pagina 11
Practicile concertate în sectorul construcțiilor rezidențiale din București - Pagina 12
Practicile concertate în sectorul construcțiilor rezidențiale din București - Pagina 13
Practicile concertate în sectorul construcțiilor rezidențiale din București - Pagina 14

Conținut arhivă zip

  • Practicile Concertate in Sectorul Constructiilor Rezidentiale din Bucuresti.docx

Alții au mai descărcat și

Profilul Antreprenorului de Succes

Intre iunie 2005 si ianuarie 2006 in 13 state membre UE si in cele doua tari candidate – Romania si Bulgaria – s-a desfasurat o ancheta (Factorii...

Calitatea Mărfurilor Alimentare

I Obiectul de studiu al merceologiei Merceologia este o disciplina cu caracter economic al carei obiect îl constituie studierea proprietatilor...

Analiza celor patru procese de integrare a pieței bunurilor

A: Politica comerciala comuna Aceasta este denumirea generica pentru ansamblul de masuri, instrumente, politici aplicate în domeniul comercial...

Comerț Electronic

Introducere Comerţul a reprezentat, încă de la începuturile societăţii umane, o activitate importantă pentru supravieţuirea şi dezvoltarea...

Ai nevoie de altceva?