I. ANALIZA PRELIMINARĂ LANSĂRII PRODUSULUI 4 1. Analiza externă 4 1.2. Conjunctura la nivel macro 5 1.3. Factori de micromediu 8 2. Analiza ramurii/concurenţei 12 2.1. Tipuri de concurenţă 12 2.2. Factori cheie de success 13 2.3. Diferenţierea prin ACD 14 2.4. Poziţionarea 15 3. Analiza pieţei 16 3.1. Segmente 16 3.2. Profil de consumator 17 3.3. Tipuri de pieţe 17 4. Analiza internă 18 4.1. Influenţa altor departamente 18 4.2. Surse de ACD – PT&PS 20 5. Concluzii 21 II. DEZVOLTAREA PRODUSULUI NOU 22 1. Alegerea segmentului de piaţă sau a nişei 23 1.1. Identificarea segmentului – caracterizare, poziţionare 23 1.2. Caracterizarea profilului de consumator din acest segment – demografic, psihografic şi comportamental 22 2. Modelul de produs cerut de piaţă 23 2.1. Aspecte teoretice privind cercetarea efectuată 23 2.2. Demers privind realizarea unui focus grup pe tema: Particularităţile amenajărilor interioare 24 2.3. Derularea focus grupului 26 2.4. Concluzii 37 3. Descrierea produsului propus 40 3.1. Dimensiunea corporală 40 3.2. Dimensiunea acorporală 40 3.3. Dimensiunea comunicativă 40 3.4. Dimensiunea socială 43 4. Sistem de susţinere asigurat produsului 43 4.1. Garanţii 43 4.2. Service 43 4.3. Alte servicii ce adaugă valoare produsului 43 5. Concluzii cu privire la modelul produsului ce urmează să fie lansat 44 III. LANSAREA PRPRIU-ZISĂ 47 1. Alegerea strategiei de acoperire a pieţei 47 1.1. Acoperirea geografică 47 1.2. Strategia de distribuţie 50 2. Evenimentul de lansare a produsului 52 2.1. Alegerea momentului potrivit pentru lansare 52 2.2. Locaţia 52 2.3. Invitaţi - categorii de public 54 2.4. Derulare eveniment 56 3. Lansarea in magazine 60 3.1. Obiective 60 3.2. Alegerea locaţiilor – tipul de magazin preferat pentru lansare 61 3.3. Alegerea tehnicii promotionale 63 4. Concluzii 64 IV. STRATEGIA DE COMUNICARE PENTRU BRANDUL LANSAT 68 1. Analiza strategiei de comunicare anterioare 68 1.1. Identificare insight – Calitativ vs. Cantitativ 68 1.2. Argumentaţie vis a vis de profilul consumatorului şi poziţionarea actuală a produsului 69 2. Analiza strategiei de comunicare a concurenţei 70 2.1. Analiza strategiei de comunicare a concurenţei directe 70 2.2. Analiza strategiei de comunicare a concurenţei indirecte 73 3. Descrierea strategiei de comunicare 73 3.1. Construirea/Adaptarea mesajului 74 3.2. Includerea USP-ului 78 4. Strategia media 78 4.1. Alegerea mediilor 78 4.2. Touchpoints 81 5. Concluzii 83 ANEXE 86
I. ANALIZA PRELIMINARĂ LANSĂRII PRODUSULUI 1. Analiza externă Bricolajul a pătruns abia în ultimii ani în România, dar în străinătate, şi mai cu seama în America, conceptul bricolaj, numit do it yourself, are o lungă istorie în spate. Bricolajul se referă la capacitatea oamenilor de a crea sau repara diverse obiecte fără a apela la ajutor specializat. Noţiunea de "bricolaj" are la bază conceptul francez „bricolage”. Corespondentul englez al acestui concept este "do it yourself", care, spre deosebire de "bricolage", are un înţeles mai larg. putând fi atribuit tuturor activităţilor ce în mod normal necesită o anumită pregătire, dar care pot fi făcute şi de un profan. Aşadar, prin bricolaj se înţelege un număr indefinibil de activităţi întreprinse în casă, de obicei, de proprietarul acesteia, pentru renovarea, întretinerea şi decorarea casei. 1.1. Conjunctura la nivel macro Mediul economic a) Recesiunea Oportunităţi: Aparent e un paradox, dar una dintre metodele de a economisi ţine de achiziţionarea unor produse care elimină alte costuri adiacente. Câştigători ca urmare a acestei tendinţe sunt magazinele de bricolaj aflate toate într-un amplu proces de expansiune. „Do it yourself” pare a fi unul dintre îndemnurile cele mai la modă pe timp de criză. De ce spunem asta? Pentru că un studiu realizat de Institutul de Cercetare Ipsos arată că 70% dintre români au devenit pasionaţi de bricolaj, iar femeile, par a fi la fel de pasionate de acest mod de petrecere a timpului ca şi bărbaţii. Concluzia Institutului de Cercetare a fost că situaţia economică actuală a determinat multe persoane să prefere să execute personal lucrări de bricolaj, precum reparaţiile necesare în casă sau redecorarea locuinţei. În acest moment, jucătorii de pe piaţa bricolajului susţin că s-a intensificat foarte mult concurenţa şi că tendinţa se va menţine pe următorii doi ani, perioadă pentru care mulţi retaileri locali şi internaţionali au pregătite planuri de extindere. Datorită crizei economice preţurile terenurilor s-au diminuat cu 30% în primul semestru al anului 2009 faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut ceea ce reprezintă cea mai mare oportunitate pentru jucătorii din industria bricolajului care doresc să-şi mărească lanţul de magazine. Conform studiului realizat de IBC Focus, companie specializată în monitorizarea pieţei construcţiilor din România, 29 de proiecte se află în construcţie în acest moment, iar beneficiarii lor intenţionează să le inaugureze anul acesta. Pe lângă acestea, alte şase centre sunt în stadiu de proiectare, pentru ale căror lucrări de construcţie sunt programate pentru 2010. "Cele 29 de centre ar urma să adauge circa 215.000 metri pătraţi la stocul actual de bricolaj şi mobilă din România. Dacă toate proiectele aflate în intenţie de realizare vor fi şi construite, atunci în 2010 acest stoc va depăşi 1 milion mp², a apreciat Adriana Bodron, Managing Director IBC Focus, pentru Banii Nostri. Ameninţări: Din cauza crizei populaţia este mai precaută în cheltuirea veniturilor, nu mai demarează noi proiecte de renovare. "Consumatorii nu cer produse mai ieftine, ci sunt mult mai atenţi la ceea ce cumpără. Sunt mult mai puţin dispuşi să dea bani pe un lucru despre care nu sunt convinşi că le satisface aşteptările, mai ales dacă este vorba de produsele pentru amenajări", afirma Krahn, Director General Praktiker Romania. Din cauza declinului pieţei construcţiilor, majoritatea proiectelor de extindere ale reţelelor de magazine de bricolaj de pe piaţă au fost amânate. Astfel, după ce în 2008 retailul de bricolaj ajunsese la un vârf al expansiunii datorită investiţiilor de peste 200 milioane euro realizate de marile reţele de magazine, în acest an au fost finalizate mai puţin de 10 din cele aproximativ 20 de proiecte de extindere anunţate. Creşterea nesiguranţei locurilor de muncă a dus la o contracţie a consumului populaţiei începând cu trimestrul al patrulea al anului 2008.
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.