Cercetarea in Organizatiile Culturale

Extras din proiect Cum descarc?

Capitolul I Importanta cercetarii strategice
1.1. Fundamente ale cercetarii de Relatii Publice
O prima constatare legata de cercetare este aceea ca toate deciziile sau planurile unui specialist in Relatii Publice trebuie sa se bazeze pe fapte identificabile, demonstrabile. Altfel, atitudinea sa va fi sau aceea de permanenta sondare intuitiva a realitatii sociale, cu consecinte extrem de nefavorabile asupra activitatii ulterioar, sau una extrem de oscilanta. Fara un efort de cercetare fundamentat pe segmente de public reprezentative este dificil de elaborat un program cu efecte pozitive asupra problemei puse in discutie, iar evaluarea eficientei programului si a problemei care trebuie rezolvata este practic imposibila. Intr-un cuvant, cercetarea este etapa care ajuta in trecerea de la initiative apartinand simtului comun la actiuni planificate.
Realizarea cercetarii duce la adoptarea unei posturi active, in care se poate interveni cu promptitudine in situatii neasteptate sau se pot descoperi anumite probleme intr-un stadiu incipient. In al doilea rand, cercetarea bine realizata contribuie la coordonarea mai eficienta a departamentului de Relatii Publice.
In urma parcurgerii acestei etape de cercetare specialistul in Relatii Publice va avea ca punct de plecare in actiunile intreprinse ulterior, fapte si nu pareri. 
Cercetarea este cheia succesului pentru orice tip de activitati din domeniul Relatiilor Publice, atat in mediul cultural, cat si in zona organizatiilor non-profit si a sectorului guvernamental. Fara cercetare, cei care se ocupa de Relatii Publice, programe promotionale ar fi complet lipsiti de repere in activitatea lor.
Asa cum sugereaza denumirea, cercetarea de Relatii Publice analizeaza relatiile de comunicare dintre institutii, pe de o parte si dintre institutii si grupurile lor tinta, pe de alta parte. ,,Prin definitie, acest tip de cercetare reprezinta un instrument esential pentru colectarea opiniilor si a faptelor, o preocupare sistematica de a descoperi, de a verifica si de a intelege in mod obiectiv faptele sau opiniile referitoare la o anumita problema, situatie, oportunitate" .
Pasii necesari intr-o cercetare sunt: 
-colectarea de informatii;
-obtinerea datelor cu privire la punctele de vedere grupului tinta;
-planificarea, desfasurarea si perfectionarea programului de Relatii Publice;
-monitorizarea unor programe sau evenimente ce sunt sau pot fi importante pentru organizatie;
-masurararea eficacitatii programelor de Relatii Publice prin evaluarea rezultatelor in comparatie cu obiectivele propuse;
-monitorizarea factorilor de risc si gestionarea situatiilor de criza;
-atunci cand este posibil, sponsorizarea unor activitati, programe sau evenimente.
Pastrarea si acumularea datelor obtinute in urma cercetarii presupune existenta unui sistem de acumulare si accesare a informatiilor, sistem de care, de cele mai multe ori, se ocupa fie un information system officers fie bibliotecari, ce arhiveaza fisierele si documentele adunate pe parcursul cercetarii, referitoare la organizatie.
Datele arhivate se pot clasifica in mai multe categorii. Exista date despre organizatie, despre personalul care activeaza in cadrul organizatiei sau informatii despre activitatiile efectuate de organizatie pana in prezent. Marea problema o constituie modul de organizare a informatiilor colectate deoarece acestea isi pierd valoarea daca nu pot fi accesate rapid.
,,Exista doua mari categorii de surse de cercetare: academice si comerciale. Institutiile universitare si cadrele didactice efectueaza cercetarii academice, cateodata finantate de la guvern, prin fundatii sau de catre asociatiile profesionale.(...) Cercetarea comerciala este realizata de firmele sau agentiile de cercetare, de publicitate si Relatii Publice si de catre alte companii legate in vreun fel de marketing. Rezultatele cercetarilor realizate de catre institutiile academice sau de asociatiile profesionale sunt publicate de obicei in revistele de specialitate academice sau profesionale, fiind facute publice astfel. Rezultatele cercetarilor comerciale sunt proprietatea firmelor care le-au realizat/comandat, nefiind disponibile altora." 
Specialistii in Relatii Publice au nevoie, adesea, sa utilizeze baze de date generale, dar si specializate. Ambele categorii pot fi accesate fie pe baza unui abonament fie sunt disponibile pe site-uri web, insa datorita facilitatiilor oferite principala sursa de date din cercetari este in prezent Internetul. Totusi acestor informatii, culese de pe Internet, le trebuie acordata o atentie sporita deoarece de multe ori validitatea lor poate fi pusa la indoiala. Daca site-urile unor organizatii recunoscute sunt de incredere nu putem spune acelasi lucruri despre forumuri de discutie, pagini personale sau listserv-uri . 
Alte categorii de informatii foarte utile practicenilor de Relatii Publice provin din periodice, rezultate ale anchetelor efectuate la nivel national, din institute de cercetare, variabile demografice si psihografice .Bazele de date constituie pentru relationisti un prilej de a obtine informatii legate de opinia publica. 
Alte lucruri importante, de care trebuie sa tina seama ofiterii de Relatii Publice intr-o cercetare, sunt evaluarea credibilitatii surselor de informare, relevanta si importanta mesajului transmis, cunoasterea temeinica a opiniilor, atitudinilor si a tiparelor comportamentale ale celor care compun grupul tinta, masura in care audienta raspunde la mesajul transmis si alegerea celor mai adecvate canale de comunicare. 
Cercetarea are un rol determinant si in procesul de adaptare a mesajului transmis de catre emitator in functie de categoriile de public ale organizatiei. Trebuie sa intelegem ce face ca mesajul sa fie receptat de public, care sunt caracteristicile care ajuta informatia sa fie perceputa si asimilata de public. Conform conceptiei lui Michelle Jouve pentru ca un mesaj sa aiba impact el trebuie sa atraga atentia, sa genereze interesul, reflectia, evaluarea si sa declanseze o reactie, o actiune. Pentru ca toate acestea sa se produca etapa de cercetare trebuie sa fie indeplinita satisfacator, conferind informatiile necesare.
O cercetare completa va implica o perioada de timp indelungata si un buget generos, iar de-a lungul anilor va fi reluata , cel putin in anumite aspecte pentru a se obtine date conforme cu noi momente si conditii. Nici o cercetare nu trebuie sa epuizeze problemele - trebuie sa studieze atent cateva dintre ele, sa prezinte informatii despre acestea din cat mai multe surse posibile si apoi sa treaca la analiza altora. Fiecare element cercetat trebuie sa fie cat mai bine acoperit.


Fisiere in arhiva (1):

  • Cercetarea in Organizatiile Culturale.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!