Abstract 1. Introducere 2. Arhitectura brandului Nike 2.1 Istoric 2.2 Misiune, viziune, valori 3. Nike - un brand responsabil 3.1 Concepte si definitii fundamentale 3.2 Implicatii metodologice in crearea noului model de business bazat pe sustenabilitate 3.3 Intrebarile de cercetare 4. Pozitionarea si expansiunea globala a brandului Nike 4.1 Piete si productie 4.3 Competitia 5. Studiu de caz Nike Better World 5.1 "Gandeste global, actioneaza local" 6. Concluzii 7. Bibliografie
Introducere Cu totii stim exact cui sa atribuim celebra sintagma ,,Just do it", dar, poate, nu sunt suficient de cunoscute politicile Nike de responsabilitate si sustenabilitate sociala, dezvoltate la nivel global conform nevoilor locale. Nike a dat curs unei adevarate provocari a globalizarii, sa dezvolte o constiinta universala bazata pe valorile umane fundamentale: drepturile omului, democratia pluralista si egalitatea tuturor oamenilor. Motiv pentru care prezentul studiu scoate in evidenta beneficiile semnificative ale brandului Nike la nivel global ca urmare a implementarii politicilor de CSR, pozitionarea brandului prin schimbarea de perspectiva, atacul agresiv al pietelor si largirea bazei de consumatori prin sport. Ideea principala a lucrarii face referire la analiza strategiei globale de dezvoltare a brandului Nike si a modului in care a reusit sa se pozitioneze ca lider pe piata de articole sportive, raportandu-se la valorile enuntate mai sus si accentuand implicarea la nivel social, cultural si ecologic a companiei in intreaga lume. Studiul de caz ,,Nike Better World'', lansat la inceputul anului 2011, prezinta perfect activitatile de responsabilitate sociala ale brandului, urmarind sa capteze atentia intregii lumi asupra protectiei mediului inconjurator si lanseaza un apel deschis pentru concentrarea eforturilor asupra reciclarii produselor si schimbarea modului in care populatia globului utilizeaza resursele. Campania ,,Nike Better World'' prezinta lista de prioritati prietenoase cu mediul inconjurator ale brandului si include modalitatile prin care aceasta isi propune sa ofere un exemplu pozitiv comunitatii in care isi desfasoara activitatea pentru a face lumea mai buna prin sport. Am ales brandul Nike intrucat consideram ca este relevant pentru problematica cursului de Globalizare, avand in vedere ca responsabilitatea sociala a devenit un subiect de masa, obtinand statutul de prioritate in randul corporatiilor globale, iar Nike, cu siguranta, nu face exceptie, avand in vedere dezvoltarea la nivel global, atacand pietele fara a lua in calcul consecintele ulterioare mediului si oamenilor din mediile locale, relationarea cu comunitatile locale si pozitionarea fata de consumatorul final. In acelasi timp, viziunea companiei este de a-si reduce impactul asupra mediului prin utilizarea durabila a resurselor, cum ar fi materialele, apa si energia. Deci, s-au unit cu vanzatorii de materiale si cu producatorii contractuali pentru a reduce impactul negativ asupra mediului si spera sa atinga un obiectiv de evacuare zero a substantelor chimice periculoase in mediu pana in 2020. Un obiectiv demn de admiratie, dar sa nu omitem parcursul si consecintele acestuia. Prima parte a lucrarii prezinta relevanta studiului in raport cu cadrul teoretic. Definirea conceptelor principale si abordarile teoretice pe care le-am folosit, dar si liniile principale de analiza. In capitolul ,,Arhitectura brandului Nike'' se regasesc accente pe cadrul istoric al brandului si cum acesta s-a dezvoltat de-a lungul timpului, raportat la politicile CSR. Inspiratie si inovatie pentru fiecare atlet - aceasta este misiunea generala dezvoltata de Nike, iar daca ne referim la politicile de sustenabilitate vom observa ca inovarea durabila se afla in centrul tuturor activitatilor Nike, fiind un adevarat catalizator pentru investitiile permanente in design si identificarea celor mai sustenabile materiale. Totodata, capitolul ofera o viziune globala asupra valorilor etice ale brandului - valori ecologice: reducerea energiei si a apei, transformarea productiei prin reducerea deseurilor; valori umane: dezvoltarea angajatilor, cultivarea diversitatii; valori de brand: performanta, calitate, inovatie. Pozitionarea brandului Nike determina cum este privit brandul in viziunea clientilor si modul in care acesta se distinge de produsele concurentilor. Vom analiza cum s-a pozitionat brandul la nivel global drept un brand responsabil. Pentru a analiza expansiunea globala vom identifica principala piata globala de incaltaminte sportiva. Competitivitatea acestui brand va fi analizata din prisma campaniilor de CSR. Consideram ca acest caz merita investigat pentru ca din ce in ce mai multe branduri, nu doar din lumea sportului, pun accent pe politicile de CSR in vederea intaririi imaginii companiei la nivel global, iar acest aspect va fi dezvoltat in capitolul care prezinta conceptele fundamentale. Totodata, cazul va prezenta evolutia unui brand, aflat in pragul unei crize, fiindu-i afectata imaginea, pana la cresterea acestuia si recunoasterea pe plan mondial drept o companie de incredere care a inteles ca politicile de CSR vor aduce plus valoare viitoarei evolutii Nike. In raport cu cadrul teoretic, prezentul studiu va identifica principalele tipuri de responsabilitati atunci cand vine vorba de evolutia unui brand la nivel global. Unul dintre cele mai populare concepte, pe care nu ne-am ferit sa-l utilizam, considerand ca se potriveste problematicii studiului, este Piramida Responsabilitatii Sociale. Ierarhizarea realizata de Carrol nu face altceva decat sa pozitioneze pe patru niveluri responsabilitatea unei afaceri, de la obligatia de a aduce profit, urmata de angajamentul de a respecta legea si de a convinge consumatorii sa respecte normele morale, pana la recomandari cu privire la comportamentul cetateanului in comunitate. Cadrul teoretic va opera cu urmatoarele concepte: responsabilitate sociala, valori etice, strategie globala durabila, instrumente de CSR, care functioneaza la nivel global.
Carti: 1. Beech J., Chadwich, S., 2004, The Business of Sport Management; 2. Carrol B. Archie. 1999. Corporate Social Responsability: Evolution of a Definitional Construct, in ,,Business Society", Vol. 38, No. 3, SAGE; 3. Doorey, D. J., 2011, The transparent supply chain: From resistance to implementation at Nike and Levi-Strauss. Journal of Business Ethics, 103(4), 587-603; 4. Kotler Philip, Lee Nancy. (2005), Corporate Social Responsibility. Doing the Most Good for your Company and your Cause, Published by John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey; 5. Economie teoretica si aplicata Volumul XX (2013), No. 9(586), pp. 4-24; 6. Sage, G.H., 2010, Globalizing Sport, How Organizations, Corporations, Media, and Politics are Changing Sport; 7. Valjakka, M. (2013). CSR and Company Reputation-Case study of Nike. Surse Web: 1. https://en.wikipedia.org/wiki/Nike,_Inc. 2. https://www.youtube.com/watch?v=1_-gU5B0HAw 3. https://www.brandchannel.com/2012/05/02/nikes-forrest-gump-ironman-jason-lester-crosses-america-for-nike/ 4. https://about.nike.com 5. https://www.nytimes.com/1997/11/08/business/nike-shoe-plant-in-vietnam-is-called-unsafe-for-workers.html?fbclid=IwAR1LG24_SEPa7rR8NfoTSnyX0GJMv7G7mYAGytoenIz0be3E_I1uCDy2Gaw 6. https://www.nike.com/gb/sustainability 7. https://www.youtube.com/watch?v=WMLlgDIhICo&list=PL473FF6D862A1E77F&index=3 8. https://www.youtube.com/watch?v=kmGDwm5-a80 9. https://www.brandchannel.com/2012/05/02/nikes-forrest-gump-ironman-jason-lester-crosses-america-for-nike/ 10. https://www.smashingmagazine.com/2011/07/behind-the-scenes-of-nike-better-world/ 11. https://en.wikipedia.org/wiki/Nike,_Inc.
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.