Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Construcții
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 56 în total
Cuvinte : 8487
Mărime: 2.61MB (arhivat)
Publicat de: Aristide Neagoe
Puncte necesare: 9
Universitatea “Petrol-Gaze” Ploieşti Facultatea Inginerie de Petrol si Gaze

Extras din proiect

1. Introducere în forajul offshore

În ciuda pronosticurilor asupra evoluţiei şi importanţei rezervoarelor de hidrocarburi, un lucru este cert: următorii 50 de ani vor fi dominaţi, din punct de vedere energetic, de petrol şi gaze (înaintea cărbunilor, energiei hidro, energiei nucleare ş.a.).

Rezervele sigure de petrol depăşesc, la ora actuală, 156 Gt (în figura 1.1 este prezentată repartiţia aproximativă a acestora pe glob). Se estimează că circa 50% dintre acestea sunt cantonate în câmpurile submarine. In aceste condiţii, pe viitor, fiecărui baril de ţiţei descoperit pe uscat ar trebui să-i corespundă doi barili descoperiţi pe fundul mării, dintre care unul în zone cu ape foarte adânci.

Repartiţia geografică (aproximativă) a rezervelor offshore de petrol este următoarea: Orientul Mijlociu - 49%; America de Sud - 23%; Europa Occidentală - 12%; Asia Pacifică - 7%>; Africa - 7%; America de Nord - 1,4 %; Europa de Est - 0,5%o (valoare discutabilă).

în perspectivă, direcţiile de acţiune în vederea descoperirii de noi rezerve de petrol sunt: forajul marin, forajul de mare adâncime, creşterea factorului de extracţie ce. Privitor la acest din urmă aspect, ratele de recuperare au următoarele valori aproximative:

• recuperare primară (depletare naturală): ce = 20%; costul: 0,1 - 1 $/baril;

• recuperare secundară (injecţie de apă, injecţie de gaz etc): ce = 30%; costul: 0,5 - 2 $/baril;

• recuperare terţiară (injecţii de soluţii emulsifiante sau gaze miscibile; procedee termice ş.a.): ce = 45%; costul: 5 - 15 $/baril.

Apărut în urmă cu peste şapte decenii, forajul marin a avut o arie de răspândire cu totul neînsemnată până în jurul anilor "50 din secolul trecut, când au început să se execute lucrări sistematice în ape cu adâncimi de peste 200 m. Totuşi, prima etapă - etapa de pionierat în construcţia platformelor de foraj - care s-a derulat în prima parte a secolului XX, a fost marcată de apariţia şi dezvoltarea platformelor fixe destinate forajului în apele puţin adânci, aferente unor lacuri din America de Nord şi cea de Sud, ca şi unor zone din Golful Mexic şi Oceanul Pacific. Etapa a doua - etapa de diversificare şi dezvoltare a platformelor de foraj - care a debutat după terminarea celui de-al doilea război mondial şi care continuă şi astăzi, a fost marcată de continuarea şi dezvoltarea platformelor fixe, respectiv de apariţia, diversificarea şi dezvoltarea platformelor mobile de foraj.

Primele platforme de foraj au fost construite la începutul secolului XX şi au servit, aşa cum am mai menţionat, forajului în zonele unor lacuri: Marile Lacuri şi Lacul Caddo din SUA, Lacul Maracaibo - Venezuela etc. Acestea, construite în totalitate din lemn, erau fixate prin piloni verticali pe fundul lacurilor, în ape puţin adânci, foarte aproape de mal şi asigurau, fiecare în parte, forarea unei singure sonde. Este primul tip de platformă platforma fixă.

Fig. 1 1. Repartiţia pe glob a rezervelor offshore sigure de petrol

În mod curios, momentul construirii primelor platforme de foraj nu este legat de începutul forajului marin propriu-zis pentru hidrocarburi, ci de plasarea unei instalaţii de foraj percutant în scopul unor lucrări de consolidare pe un dig din Canalul Sfânta Barbara, California, SUA.

Descoperirea, în deceniile trei şi patru din secolul trecut, de noi câmpuri petrolifere, depărtate de ţărm, a impus găsirea de soluţii constructive compatibile cu condiţiile de lucru din larg. Au apărut astfel primele platforme fixe propriu-zise din oţel, respectiv din beton. Totodată, în ultima parte a deceniului cinci şi în ultima parte a deceniului şase ale secolului XX s-au construit, pe lângă platformele fixe, şi primele tipuri de platforme mobile (submersibile, autoelevatoare, vase de foraj).

În anul 1950 a fost construită prima platformă submersibilă cu coloane verticale, capabilă să lucreze în apele cu adâncime mică ale Golfului Mexic. Ulterior, s-a construit prima platformă autoelevatoare sub forma unei barje prevăzute cu picioare verticale, prin intermediul cărora aceasta se sprijinea pe fundul mării.

Ultima parte a deceniului şase şi prima parte a deceniului şapte, din secolul trecut, au fost dominate atât de dezvoltarea, într-un ritm rapid, a construcţiei platformelor submersibile şi autoelevatoare, cât şi de cercetările întreprinse pentru găsirea unor soluţii viabile pentru vasele de foraj. Tot în această perioadă a apărut şi prototipul vasului de foraj modern, care oferă posibilitatea realizării puţurilor centrale, şi au fost construite primele platforme semisubmersibile.

Accelerarea ritmului de creştere a consumului mondial de petrol de la sfârşitul deceniului şapte al secolului XX a determinat din ce în ce mai mult luarea în calcul, de către specialişti, a trei condiţii de bază în realizarea platformelor de foraj:

• rezistenţă sporită la solicitări puternice, statice şi dinamice, în condiţii de lucru foarte ostile (vânt, valuri, curenţi marini, temperaturi foarte scăzute, prezenţa hidrogenului sulfurat etc);

• cost scăzut şi instalare facilă la locaţie;

• securitate şi siguranţă în exploatare.

Necesitatea exploatării eficiente a zăcămintelor bogate din câmpurile petrolifere submarine aflate în zone cu adâncimi de apă mai mari de 50 m a condus şi la perfecţionarea platformelor fixe din zăbrele tubulare. Soluţiile adoptate în acest sens au vizat atât structura de rezistenţă, cât şi instalaţia de foraj (dotarea cu turlă dinamică). S-au realizat astfel platforme de dimensiuni mijlocii, mari şi foarte mari echipate pentru foraj sau pentru foraj şi extracţie.

Preview document

Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 1
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 2
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 3
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 4
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 5
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 6
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 7
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 8
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 9
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 10
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 11
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 12
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 13
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 14
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 15
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 16
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 17
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 18
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 19
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 20
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 21
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 22
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 23
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 24
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 25
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 26
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 27
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 28
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 29
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 30
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 31
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 32
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 33
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 34
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 35
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 36
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 37
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 38
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 39
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 40
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 41
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 42
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 43
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 44
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 45
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 46
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 47
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 48
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 49
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 50
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 51
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 52
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 53
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 54
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 55
Proiectarea Tehnologiei de Foraj și a Constructiei unei Sonde Marine - Pagina 56

Conținut arhivă zip

  • Proiectarea Tehnologiei de Foraj si a Constructiei unei Sonde Marine.docx

Alții au mai descărcat și

Izolații

Romania dispune de o impresionanta substanta istorica , care documenteaza cronologic schimbarile tarii si impreuna cu acestea, istoria diferitelor...

Caiet practică tencuieli, finisaje

Caiet de practică Executarea lucrărilor de tencuială , zugrăveală şi vopsitorii Tencuiala este stratul de finisaj aplicat pe suprafaţa brută a...

Calcul Cofraje

Număr de ordine: 37 1. Date iniţiale : - grosime placă : hpl= 16 cm - înălţime nivel : Hnivel = 2.80 m - dimensiuni în plan a plăcii : 3.95 x...

Construcții

1.3 Coordonarea modulară şi toleranţele Coordonarea dimensională în construcţii reprezintă metoda de stabilire a dimensiunilor şi poziţiilor...

Tehnici de Modelare Fizică

1. OBIECTUL TEMEI Obiectul temei reprezintă modelarea fizică a fenomenului de convecţie forţată în interiorul conductelor circulare. Se va modela...

Te-ar putea interesa și

Proiect Foraj

INTRODUCERE Necesitatea acoperirii consumului de gaze , dar mai ales de petrol a determinat declanşarea unor operaţii de prospectare intensă,...

Situații financiar-contabile

Situaţiile financiar-contabile reprezintă un instrument de mare importanţă în procesul conducerii, fiind necesare atât pentru fundamentarea...

Ai nevoie de altceva?