Cuprins
- CAPITOLUL 1. Sisteme informaţionale financiar-contabile
- Structura sistemului informaţional financiar-contabil 5
- Date, informaţii, cunoştinţe. Sistem informaţional - Sistem informatic 5
- Locul şi rolul sistemului informaţional financiar-contabil în cadrul firmei 7
- Arhitectura sistemului informaţional financiar-contabil 10
- Sisteme integrate de gestiune pentru managementul firmei 15
- CAPITOLUL 2. Metode utilizate în analiza şi proiectarea sistemelor
- informatice financiar-contabile
- 2.1. Metode sistemice - MERISE 24
- Modelarea conceptuală 28
- Modelarea organizaţională 38
- Modelarea logică 39
- Modelarea fizică 44
- Paradigma orientării spre obiecte 45
- Limbajul unificat de modelare UML 50
- Modelarea cazurilor de utilizare 53
- Modelarea statică 58
- Modelarea aspectelor dinamice 63
- Arhitectura sistemului 68 .
- Concluzii cu privire la MERISE şi UML 72
- Ciclul de realizare a unui sistem informatic 72
- Analiza domeniului studiat şi a cerinţelor utilizatorilor 73
- Consideraţii privind UML şi Merise, plecând de la
- nivelul conceptual din Merise 74
- Consideraţii privind UML şi Merise, plecând de la
- nivelul organizaţional din Merise 79
- Consideraţii privind UML şi Merise, plecând de la nivelul logic din Merise 79
- Consideraţii privind UML şi Merise, plecând de la arhitectura sistemului 80
- Comparaţii sintetice între unele diagrame UML şi modelele Merise 81
- Consideraţii finale 81
- CAPITOLUL 3. Tehnologii moderne de organizare şi analiză a datelor
- financiar-contabile
- 3.1 Depozite de date (DataWarehouse) 85
- Caracteristicile unui depozit de date 85
- Arhitectura unui depozit de date 87
- Modelarea aplicaţiilor financiar-contabile utilizând tehnici moderne de programare
- Tipuri de date manipulate de un depozit de date 89
- Construirea şi popularea cu date a unui depozit de date 90
- OLAP (On-Line Analytical Processing) 92
- Caracteristici generale 92
- Modelarea multidimensională 94
- Modele de organizare a depozitelor de date, utilizabile pentru
- analiza multidimensională 99
- CAPITOLUL 4. Metode şi tehnici pentru dezvoltarea
- produselor informatice
- 4.1. Dezvoltarea asistată a aplicaţiilor, cu ajutorul instrumentelor CASE 103
- Introducere 103
- Categorii de instrumente CASE 104
- Componentele unui instrument CASE 105
- eXtreme Programming 108
- Introducere 108
- Comunicarea, Simplitatea, Feedback-ul, Curajul -
- cele patru valori promovate de XP 110
- Principii şi practici ale eXtreme Programming 112
- XP şi alte metode 115
- Studiu de caz privind dezvoltarea unei aplicaţii pentru contabilitatea
- financiară, utilizând ca tehnică de dezvoltare eXtreme Programming 117
- 4.3.
- Rational Unified Process 125
- Caracteristicile şi practicile metodei 125
- Fazele şi procesele Rational Unified Process 129
- 4.4.
- Rapid Application Development 133
- Caracteristici generale 133
- Ciclul de viaţă al unui sistem informatic, conform RAD 135
- 4.5.
- Consideraţii cu privire la eXtreme Programming, Raţional Unified Process,
- Rapid Application Development şi varianta tradiţională de dezvoltare
- a produselor informatice 139
- CAPITOLUL 5. Integrarea aplicaţiilor prin utilizarea tehnologiilor WEB
- Internet, Intranet, Extranet în viaţa unei firme 145
- Baze de date on-line 149
- ASP şi ASP.NET 150
- Serviciile WEB (Web Services) 156
- XML (eXtensible Markup Language) 158
- Modelarea aplicaţiilor financiar-contabile utilizând tehnici moderne de programare
- CAPITOLUL 6. Pachet de aplicaţii financiar-contabile, pentru gestiunea
- tranzacţiilor şi analiza multidimensională.
- Interacţiunea cu mediul Internet/Intranet/Extranet
- 6.1.
- 6.2.
- Descrierea generală a pachetului de aplicaţii 166
- Pachetul de aplicaţii pentru gestiunea tranzacţiilor,
- destinat nivelului tranzacţional al firmei 166
- Descrierea sintetică a activităţii firmei 169
- Modelarea sistemică, cu ajutorul Merise 171
- Modelarea obiectuală cu UML 180
- Aplicaţie destinată nivelurilor de management operaţional, tactic şi strategic,
- bazată pe analiza multidimensională OLAP 195
- Construirea unui depozit de date (DataWarehouse), în SQL Server 2000 196
- Definirea unor cuburi OLAP în MS SQL Server 2000 202
- Aplicaţie client Visual C# NET, pentru accesarea cuburilor OLAP 207
- 6.4.
- Aplicaţii şi servicii WEB pentru interacţiunea cu mediul Internet/Extranet/Intranet 209
- Serviciu WEB, pentru prezentarea ofertelor de produse către
- clienţii înregistraţi, in funcţie de statut 212
- Aplicaţie ASP NET pentru efectuarea comenzilor on-line 217
- Serviciu WEB, pentru furnizarea către clienţii firmei, a tranzacţiilor efectuate 223
- Aplicaţie ASP NET, pentru analiza multidimensională OLAP, într-un mediu
- Intranet/Internet 225
- Consideraţii finale 228
- Bibliografie 231
Extras din proiect
SISTEME INFORMAŢIONALE
FINANCIAR-CONTABILE
Modelarea aplicaţiilor financiar-contabile utilizând tehnici moderne de programare
1.1. Structura sistemului informaţional financiar-contabil
1.1.1. Date, informaţii, cunoştinţe. Sistem informaţional - sistem informatic
5
În prezent, aproape în orice firmă, nevoia de cunoaştere şi comunicare este mai acută ca
oricând, indiferent de domeniul de activitate, datorită tendinţelor actuale manifestate pe piaţă.
Toate activităţile de comunicare, schimbul de cunoştinţe între oameni şi/sau echipamente se
realizează cu ajutorul unui element esenţial: informaţia.
Conceptul de dată, poate fi înţeles ca un aspect măsurabil al unor acţiuni, procese sau
fenomene. În contextul prelucrării automate a datelor, conceptul de dată poate fi caracterizat
printr-un identificator, caracteristici proprii şi o anumită valoare.
Informaţia este un mijloc de comunicare (mesaj) între oameni, oameni-echipamente sau între
echipamente şi reprezintă un mod de prezentare a cunoştinţelor din toate domeniile.
Cunoştinţele se pot defini ca un
ansamblu de informaţii, dobândite de-a
lungul timpului. Cunoştinţele reprezintă
nivelul cel mai înalt de rafinare a
datelor, respectiv a informaţiilor.
Cele trei concepte, privite prin prisma
modului
alcătuiesc
de
obţinere
aşa-numita
a
fiecăruia,
piramidă
informaţională (vezi Figura 1.1).
Aşa cum se observă şi din Figura 1.1,
cunoştinţele reprezintă nivelul cel mai
înalt de rafinare a datelor, respectiv a
Figura 1. 1 Piramida informaţională
informaţiilor, şi orice cerere de informaţii sau date se poate obţine plecând de la cunoştinţe.
Direcţionarea operativă a informaţiilor (inclusiv calitatea acestora) între compartimentele unei
firme este esenţială, mai ales spre şi dinspre compartimentele manageriale, ea asigurând
desfăşurarea, din punct de vedere informaţional, a unei activităţi eficiente.
Sistemul informaţional al unei firme poate fi definit ca ansamblul tuturor componentelor
(umane, materiale, virtuale) implicate în procesul de colectare, preluare, prelucrare,
transmitere, furnizare etc. de informaţii. În cadrul acestor procese, se regăsesc: informaţia
vehiculată, personalul firmei, documentele cu informaţii, mijloacele de transmitere a
informaţiilor, sistemele automatizate sau manuale pentru prelucrarea informaţiilor, etc.
Aproape toate procesele desfăşurate în cadrul sistemului informaţional al unei firme se pot
automatiza cu ajutorul echipamentelor de calcul, efectul cel mai vizibil al utilizării unor astfel
Modelarea aplicaţiilor financiar-contabile utilizând tehnici moderne de programare
6
de echipamente fiind reducerea timpilor de realizare a unei operaţii, cu implicaţii directe
asupra costurilor, etc.
Culegerea, prelucrarea, transmiterea, furnizarea informaţiilor pe cale electronică, fac parte din
sistemul informatic al unei firme. Acesta include calculatoare, software, programatori,
personal de exploatare, datele procesate, reţele de calculatoare, alte componente hardware,
etc. Sistemul informatic este o componentă de bază a sistemului informaţional al unei firme.
În prezent, în literatura de specialitate străină, datorită gradului foarte înalt de informatizare a
sistemului informaţional existent în firmele occidentale, există tendinţa de a unifica noţiunile
de sistem informatic şi sistem informaţional.
Sistemul informaţional al unei firme nu trebuie gândit neapărat în legătură cu prelucrarea
automată a datelor, pentru că sunt firme care nu dispun de asemenea mijloace.
Indiferent de modul de culegere, transmitere, prelucrare a informaţiilor (manual, automat,
semiautomat), acestea pot îmbrăca mai multe forme, din punctul de vedere al modului de
percepţie de către om: text, imagine statică, imagine video, secvenţe audio, etc.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Modelarea Aplicatiilor Financiar Contabile.doc