Notiuni generale privind serviciile publice 1 Notiuni generale privind serviciile publice 3 1.Notiuni introductive privind serviciile publice 3 2. Clasificarea serviciilor publice 4 3.Formele de organizare a serviciilor publice 7 4.Regimul juridic al serviciilor publice 8 5.Calitatea serviciilor publice 10 Bibliografie 12
1.Notiuni introductive privind serviciile publice Din punct de vedere etimologic, cuvantul administratie provine din limba latina si este format din prepozitia ad = la, catre si minister = servitor, supus mai mic. De aici cuvantul legat administer ne apare atat inmtr-o semnificatie directa: ajutor al cuiva, slujitor, executant, cat si intr-o semnificatie figurativa de unealta, instrument. Plecandu-se de la sensul etimologic, s-a ajuns la o prima semnificatie a notiunii de administratie = serviciul celui mai mic, a celui supus, activitate subordonata, sub comanda. Aceasta semnificatie din limba latina a patruns in toate limbile de circulatie mondiala. Din punct de vedere al exigentelor logico-metodologice clasice, remarcam ca notiunea de administratie publica ne apare ca o specie a genului intitulat fenomenul administrativ dar si ca o specie a genului intitulat fenomenul puterii publice, de unde cunoscuta teorie a separatiei puterilor. Criterii de delimitare a administratiei publice de cea privata: a. caracterul gruparii sociale in care si in legatura cu care se produce faptul administrative; b. valorile pe care le slujeste sunt exterioare si superioare sistemului prin care se realizeaza; c. presupune organizarea unor actiuni si mijloace care au ca scop indeplinirea obiectivului stabilit, satisfacerea unor cerinte de interes general. Administratia publica nu se confunda si nu se identifica nici cu administratia de stat, care are o sfera mai restransa pentru ca se realizeaza numai prin activitatea organelor statului, in timp ce administratia publica include si activitatea altor subiecti, inclusive a organelor administratiei publice locale, a regiilor autonome, a societatilor comerciale si companiilor de interes national, precum si a altor institutii publice . Administratia publica este strans legata de puterea executiva, dar nu se confunda cu aceasta pentru ca administratia publica este realizata, asa cum am mai aratat si de organele administratiei publice locale precum si de regii autonome, societati comerciale si companii de interes national etc. in timp ceputerea executiva se realizeaza strict de autoritatile prevazute de Constitutia Romaniei. Administratia publica conceputa ca activitate are doua componente: a. o componenta executiv- dispozitiva- prin care administratia publica organizeaza executarea si executa in concret legile, adoptand, in acest scop, acte administrative de autoritate; b. o componenta de prestare de servicii publice- prin care administratia publica infiinteaza, organizeaza si ia toate masurile pentru asigurarea bunei functionari a serviciilor publice. In acest scop administratia publica incheie diverse acte juridice bilaterale sau multilaterale, savarseste diferite fapte materiale si executa anumite operatiuni tehnico-materiale. Actele administrative- sunt manifestari de vointa ale administratiei publice in scopul de a produce efecte juridice in sfera activitatii executive a statului si pentru realizarea acestei activitati (acte de autoritate si acte de gestiune). Faptele materiale juridice- constau in transformari in lumea materiala si produc prin acestea efecte juridice, independent de existenta unei manifestari de vointa in acest scop. Ele includ: a) actiunile omenesti (ex: contraventiile) b) evenimentele naturale (ex: nasterea, moartea, inundatiile, cutremurele etc.) Operatiunile tehnico-materiale reprezinta anumite activitati pe care le realizeaza autoritatile administratiei publice in vederea realizarii sarcinilor lor si nu produc, prin ele insele, efecte juridice (ex: lucrari de multiplicare si secretariat, intocmirea de referate etc.) Analiza notiunii de serviciu public se poate face atat in acceptiunea de activitate, cat si in cea de structura organizatorica. Astazi, serviciul public este definit ca fiind acea organizatie de stat sau a colectivitatii locale, infiintata de autoritatile competente, cu scopul de a asigura satisfacerea unor cerinte ale membrilor societatii, in regim de drept administrative sau civil. Pentru a ne afla deci in prezenta unor servicii publice sunt necesare indeplinirea urmatoarelor conditii : a. satisfacerea cerintelor membrilor societatii; b. infiintarea lor sa se faca prin acte de autoritate; c. activitatea lor sa se desfasoare in realizarea autoritatii de stat, personalul lor avand calitatea de functionari publici; d. sa aiba personalitate juridica;
1. Alexandru I. Drept administrativ comparat, editia a II-a, Ed. Lumina Lex, Bucuresti, 2003 2. Apostol Tofan Dana Drept administrativ, vol.I, Ed. All Beck, Bucuresti 2003 si 3. Ioncica M, Minciu Rodica Economia serviciilor, Ed. Uranus, Bucuresti, 1997 4.Olteanu Valerica Marketingul serviciilor- o abordare manageriala, Ed. Ecomar, Bucuresti, 2003 5. Santai I. Drept administrativ si stiinta administratiei, vol.I, Ed. Risoprint, Cluj 6. Trailescu A. Drept administrativ. Tratat elementar, Ed. All Beck, Bucuresti, 2002 7. Trailescu A. Drept administrativ-curs universitar, editia 2, Ed. All Beck, Bucuresti, 8. Busuioc Ioan Dictionar de drept constitutional si administrativ- Ed. Stiintifica si enciclopedica, Bucuresti, 1978 9. Dutu G. Dictionar latin-roman- Ed. Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1983
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.