Creștinismul în Scythia Minor pana în Veacul al VII-lea în Lumina Necropolelor

Proiect
9/10 (1 vot)
Domeniu: Creștinism
Conține 1 fișier: pdf
Pagini : 50 în total
Cuvinte : 14478
Mărime: 311.59KB (arhivat)
Publicat de: Adam Ursu
Puncte necesare: 8

Extras din proiect

Problema începuturilor crestinismului pe teritoriul tarii noastre a

preocupat multi cercetatori atât de formatie istorica, cat si teologica.

Ea a fost abordata din mai multe puncte de vedere: istoric, arheologic,

epigrafic, hagiografic, fiecare autor prezentându-si pozitia, uneori

ajungându-se chiar la divergente de opinie.

Lucrarea de fata isi propune sa abordeze, in limitele unei lucrari de

acest gen, problema raspândirii crestinismului in Scythia Minor in

„lumina” descoperirilor din necropolele dobrogene cele mai importante.

De aceea este necesar mai întâi un scurt excurs istoric pentru a ne

da seama de problemele cu care s-au confruntat locuitorii provinciei in

perioada de care ne ocupam. Dobrogea a jucat un rol strategic

important mai ales începând cu secolul al IV-lea

Efectele crizei lumii romane din secolul al III-lea care avusese

urmari dintre cele mai grave pentru Moesia Inferior (din care facea

parte si Dobrogea), lovita frecvent de atacurile carpilor dar mai ales

ale gotilor, încep sa se stearga odata cu opera de reconstructie si

reformele lui Diocletian.

Dobrogea devine o provincie aparte cu numele de Scythia si se va

bucura datorita pozitiei ei strategice de o atentie cu totul speciala.

Limesul creat aici va fi supus unei ample opere de reconstructie si

fortificare.1Contactul nemijlocit cu teritoriile controlate de neamurile

aflate in miscare si rolul sau de adevarat bastion înaintat pentru

apararea capitalei Imperiului – Constantinopol, au dat provinciei de

curând create (intre 2 iulie 286 – 1 martie 293) un statut aparte, pe

care istoricul Sozomenos l-a surprins foarte exact: „Scythii, locuitorii

Scythiei Minor, sunt pe pozitia locuitorilor necesari lumii romane, fiind

asezati ca un zid in fata presiunii barbarilor”.2

Noua ordine impusa de Diocletian avea sa fie continuata si

dezvoltata de Constantin cel Mare si urmasii acestuia, in vremea

carora a avut loc reorganizarea militara de pe limesul scythic,

reconstructia si întarirea unor orase dobrogene precum si ridicarea

unor edificii publice. Aceasta este in general o epoca de revirement

economic, pe care-l constatam din plin pe plan arheologic atât in

mediul urban cat si in cel rural. In rastimpul de la Constantin cel Mare

si Valens, linia Dunarii va fi întarita cu fortificatii noi si se vor reface

cele vechi. Cea mai importanta cetate din Scythia Minor rezidita in

aceasta perioada este Tropaeum Traiani (distrusa in timpul lui

Diocletian de o invazie a gotilor). Relevanta in acest sens este o

inscriptie descoperita aici si care marcheaza victoria asupra barbarilor

de pretutindeni.3 O inscriptie funerara de la Ulmetum, a unui soldat din

garda imperiala care murise in 324 la Calcedonia, ne relateaza despre

refacerea acestei cetati. De asemenea va fi refacuta cetatea Histria,

unde se vor construi si noi thermae. O grija deosebita va fi manifestata

pentru Tomis, capitala provinciei.

Conținut arhivă zip

  • Crestinismul in Scythia Minor pana in Veacul al VII-lea in Lumina Necropolelor.pdf

Alții au mai descărcat și

Profetismul Vechiului Testament

Oamenii si-au dorit dintotdeauna sa cunoasca ce le rezerva viitorul.În acest scop, antichitatea a apelat la tot felul de metode: oracole, ghicitul...

Dialog între creștinism și orient

De-a lungul timpului, religia care este credinta in supranatural, sacru sau divin şi codul moral a luat un imens număr de forme in diverse culturi...

Gnoseologia crestină

Nimic nu este mai dificil decat sa spui Cine este Dumnezeu. Aceasta dificultate nu tine neaparat numai de nivelul intelectual al credinciosului,...

Obiceiuri tradiționale de peste an

La acest final de veac si de mileniu încercam cu totii o anumita "nostalgie a originilor", ca sa folosim o expresie draga lui Mircea Eliade....

Rolul Bisericii

1. Definiţia Bisericii Cuvântul „biserică ” provine din „ecclesia” care înseamnă, în limba greacă, „o adunare” sau „cei chemaţi”. Cu toate...

Bizant sem II

A.A. Vasiliev, Istoria Imperiului Bizantin,Ed.Polirom, Iași, 2010, pp. 551-689 Din punct de vedere cronologic, ultima dinastie bizantină se...

Ai nevoie de altceva?