Extras din proiect
Problema începuturilor crestinismului pe teritoriul tarii noastre a
preocupat multi cercetatori atât de formatie istorica, cat si teologica.
Ea a fost abordata din mai multe puncte de vedere: istoric, arheologic,
epigrafic, hagiografic, fiecare autor prezentându-si pozitia, uneori
ajungându-se chiar la divergente de opinie.
Lucrarea de fata isi propune sa abordeze, in limitele unei lucrari de
acest gen, problema raspândirii crestinismului in Scythia Minor in
„lumina” descoperirilor din necropolele dobrogene cele mai importante.
De aceea este necesar mai întâi un scurt excurs istoric pentru a ne
da seama de problemele cu care s-au confruntat locuitorii provinciei in
perioada de care ne ocupam. Dobrogea a jucat un rol strategic
important mai ales începând cu secolul al IV-lea
Efectele crizei lumii romane din secolul al III-lea care avusese
urmari dintre cele mai grave pentru Moesia Inferior (din care facea
parte si Dobrogea), lovita frecvent de atacurile carpilor dar mai ales
ale gotilor, încep sa se stearga odata cu opera de reconstructie si
reformele lui Diocletian.
Dobrogea devine o provincie aparte cu numele de Scythia si se va
bucura datorita pozitiei ei strategice de o atentie cu totul speciala.
Limesul creat aici va fi supus unei ample opere de reconstructie si
fortificare.1Contactul nemijlocit cu teritoriile controlate de neamurile
aflate in miscare si rolul sau de adevarat bastion înaintat pentru
apararea capitalei Imperiului – Constantinopol, au dat provinciei de
curând create (intre 2 iulie 286 – 1 martie 293) un statut aparte, pe
care istoricul Sozomenos l-a surprins foarte exact: „Scythii, locuitorii
Scythiei Minor, sunt pe pozitia locuitorilor necesari lumii romane, fiind
asezati ca un zid in fata presiunii barbarilor”.2
Noua ordine impusa de Diocletian avea sa fie continuata si
dezvoltata de Constantin cel Mare si urmasii acestuia, in vremea
carora a avut loc reorganizarea militara de pe limesul scythic,
reconstructia si întarirea unor orase dobrogene precum si ridicarea
unor edificii publice. Aceasta este in general o epoca de revirement
economic, pe care-l constatam din plin pe plan arheologic atât in
mediul urban cat si in cel rural. In rastimpul de la Constantin cel Mare
si Valens, linia Dunarii va fi întarita cu fortificatii noi si se vor reface
cele vechi. Cea mai importanta cetate din Scythia Minor rezidita in
aceasta perioada este Tropaeum Traiani (distrusa in timpul lui
Diocletian de o invazie a gotilor). Relevanta in acest sens este o
inscriptie descoperita aici si care marcheaza victoria asupra barbarilor
de pretutindeni.3 O inscriptie funerara de la Ulmetum, a unui soldat din
garda imperiala care murise in 324 la Calcedonia, ne relateaza despre
refacerea acestei cetati. De asemenea va fi refacuta cetatea Histria,
unde se vor construi si noi thermae. O grija deosebita va fi manifestata
pentru Tomis, capitala provinciei.
Conținut arhivă zip
- Crestinismul in Scythia Minor pana in Veacul al VII-lea in Lumina Necropolelor.pdf