Taina Căsătoriei

Proiect
8/10 (1 vot)
Domeniu: Creștinism
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 70 în total
Cuvinte : 32211
Mărime: 99.61KB (arhivat)
Publicat de: Adonis Drăgoi
Puncte necesare: 9
sustinuta in cadrul UBB

Cuprins

  1. Lista a abrevierilor
  2. INTRODUCERE
  3. CAPITOLUL I
  4. A. Căsătoria Vechiul Testament
  5. 1. Instituirea primitivă şi Legea Morală
  6. 1.a. Dumnezeu autorul căsătoriei
  7. 1.b. Scopul principal al căsătoriei
  8. 1. c. Sfinţenia căsătoriei
  9. 1. d. Unitatea, unicitatea şi indisolubilitatea căsătoriei
  10. 2. Taina persoanei, dimensiune morală
  11. 2.a. Moralitatea preconjugală
  12. 2.b. Moralitatea conjugală
  13. 3. Stări deficiente ale căsătoriei
  14. 3.a. Căsătoriile mixte şi unirile libere
  15. 3.b. Poligamia
  16. 3.c. Divorţul
  17. 3.d. Leviratul
  18. CAPITOLUL II
  19. B. Căsătoria în Noul Testament
  20. 4. Legea proclamată de Isus şi amintită de Sfântul Pavel
  21. 1.a. Extinderea legii indisolubilităţii
  22. 1.b. Căsătoria în Sfintele Evanghelii
  23. 1.c. Învăţătura lui Isus despre căsătorie
  24. 5. Unitatea căsătoriei
  25. 2.a. Poligamia simultană
  26. 2.b. Privilegiul Paulin
  27. 6. Simbolismul sacru al căsătoriei
  28. 3.a. Sacramentul căsătoriei
  29. 3.b. Comunitatea familială ca şi comunitate eclezială
  30. 7. Căsătorie şi feciorie
  31. 4.a. Căsătoria în scrierile Sfântului Pavel
  32. 4.b. Semnul şi chemarea la feciorie
  33. 4.c. Căsătoria şi fecioria
  34. 8. Drepturile şi îndatoririle soţilor
  35. 5.a Egalitatea drepturilor
  36. 5.b. Itinerarul spiritual al soţilor
  37. 5.c. Educaţia religioasă în cadrul familiei
  38. CAPITOLUL III
  39. B. Căsătoria
  40. 1. Căsătoria ca şi legătură naturală pe viaţă între un bărbat şi o femeie
  41. 2. Întărirea şi înălţarea căsătoriei de către Isus
  42. 3. Valorile familiei în societatea modernă

Extras din proiect

Capitolul I

A. Căsătoria în Vechiul Testament.

În Israelul antic, căsătoria şi viaţa de familie, prezentau aceleaşi caracteristici care erau în tot orientul antic. Căsătoriile erau de tip patriarhal, tatăl familiei, avea autoritate asupra soţiei, copiilor, nepoţilor, servitorilor şi sclavilor. Lăsarea unei zestre (dote), tatălui logodnicei, nu trebuie să fie interpretat ca şi cumpărarea soţiei; de fapt acest lucru însemna, era ca un fel de recompensă pentru familia care „pierde” un membru al familiei sale. „Mahor” indică faptul că matrimoniul e făcut după reguli; dota servea ca şi garanţie pentru ca femeia să poată dispune de ea în caz că va rămânea văduvă. Constatarea virginităţii fetei, era indispensabilă şi dacă nu era virgină trebuia să suporte pedeapsa lapidării: „am luat pe femeia aceasta, nu m-am apropiat de ea şi nu am găsit-o fecioară…… dar dacă faptul era adevărat, dacă fata nu s-a găsit fecioară, să scoată pe fată la uşa casei tatălui ei, să fie ucisă cu pietre de oamenii din cetate şi să moară pentru că a săvârşit mişelie în Israel, curvind în casa tatălui ei” .

Soţul era considerat ca şi patron; de la o femeie se aştepta mai înainte de toate ca ea să dea naştere multor fii, semn al binecuvântării di partea lui Dumnezeu: „femeia va fi ca o vie roditoare înăuntrul casei tale” . Sterilitatea era considerată cel mai mare ghinion pentru o femeie. Fără nici un dubiu, erau puţini soţii care spuneau soţiilor lor pentru a le consola: „nu sunt poate eu, pentru tine mai mult decât zece fii?” .

Pentru unii poligamia era semnul bogăţiei, exista înainte de toate, în caz de sterilitate, a primei soţii. Ca şi în codul lui Hamurabi, (Dreptul în familiile mesopotamiene), femeia sterilă putea să pună o servă în braţele soţului ei, fiul care se năştea era considerat, fiul soţiei legitime. Aceasta era o preocupare de a avea o descendenţă, lucru care era explicat prin Legea Leviratului; dacă un bărbat moare fără a lăsa urmaşi, văduva soţie, trebuia să se căsătorească cu cumnatul său, pentru a obţine o continuitate în neamul primului soţ .

Ca în toate societăţile, interzicerea incestului, era fundamentală. Povestirile Facerii, revelează preocuparea de a menţine coeziunea socială, favorizând căsătoriile în cadrul clanului. Femeia era intr-o poziţie minoră, soţul putea să o repudieze: „când cineva îşi va lua o nevastă şi se va însura cu ea; şi s-ar întâmpla ca ea să aibă trecere înaintea lui, pentru că a descoperit ceva ruşinos la ea, să-i scrie carte de despărţire şi după ce-i va da-o în mână, să-i dea drumul din casa lui” ; dar ea nu putea să facă acest lucru la rândul său, nu avea acest drept.

Decalogul interzice adulterul: „să nu preacurveşti” , dar rigorile apăsau pe umerii femeii.

1. Instituirea primitivă şi Legea Morală.

Cartea Facerii ne relatează două povestioare referitoare la căsătorie; prima povestire ne este relatată în capitolul 1, 27-29, pe care critica o atribuie tradiţiei sacerdotale, este un rezumat succint, în timp ce povestirea din capitolul 2, 18-24, atribuită tradiţiei iahviste se prezintă ca şi ample dezvoltări .

Această dublă povestire are un conţinut dogmatic foarte bogat, întrucât ne arată ceea ce este căsătoria în gândirea şi în planul lui Dumnezeu. Ambele relatări despre creaţie se încheie cu un episod ce conferă fundamentul instituţiei căsătoriei. În relatarea iahvistă scopul divin este exprimat în cuvintele: „nu este bine ca omul să fie singur; să-i facem ajutor potrivit pentru el” . Omul, superior tuturor celorlalte fiinţe, îşi găseşte ajutor în cea care este „carne din carnea mea şi oase din oasele mele” , aceasta fiind persoana creată de Dumnezeu pentru om. De aceea, continuă povestirea, „va lăsa omul pe mama sa şi pe tatăl său şi se va uni cu femeia sa şi vor fi amândoi un trup” .

Subliniind unitatea celor două fiinţe, Dumnezeu le cheamă la întrajutorare şi dragoste reciprocă. Integritatea originară va fi tulburată în urma păcatului iar viaţa cuplului uman va fi pândit de suferinţă şi de ispite personale sau dominatoare „voi înmulţi mereu necazurile tale, mai ales în vremea sarcinii tale”, în ciuda acestui fapt rodnicia va rămâne o binecuvântare divină.

Relatarea sacerdotală din Cartea Facerii, capitolul I, prezintă omul, creat după chipul lui Dumnezeu pentru a stăpâni pământul şi a-l popula. Acesta, este de fapt, cuplul: bărbat şi femeie, iar rodnicia este scopul sexualităţii lor. Taina căsătoriei a fost prefigurată aşadar, în actul creării făpturii omeneşti, a protopărinţilor noştri: Adam şi Eva; după Sfântul Maxim Mărturisitorul „unirea naturii create cu energia dumnezeiască necreată, este vocaţia cea dintâi a zidirii” . Astfel, căsătoria are ca şi autor pe Dumnezeu, creatorul naturii omeneşti. Numai dintr-un act de iubire infinit şi veşnic, au putut să apară alte existenţe alături de Dumnezeu. Întreaga existenţă, vorbeşte despre „Tatăl care atât de mult a iubit lumea” , iar această lume este, in primul rând natura omenească. Într-adevăr, Dumnezeu a creat fiinţa umană într-un chip deosebit.

Preview document

Taina Căsătoriei - Pagina 1
Taina Căsătoriei - Pagina 2
Taina Căsătoriei - Pagina 3
Taina Căsătoriei - Pagina 4
Taina Căsătoriei - Pagina 5
Taina Căsătoriei - Pagina 6
Taina Căsătoriei - Pagina 7
Taina Căsătoriei - Pagina 8
Taina Căsătoriei - Pagina 9
Taina Căsătoriei - Pagina 10
Taina Căsătoriei - Pagina 11
Taina Căsătoriei - Pagina 12
Taina Căsătoriei - Pagina 13
Taina Căsătoriei - Pagina 14
Taina Căsătoriei - Pagina 15
Taina Căsătoriei - Pagina 16
Taina Căsătoriei - Pagina 17
Taina Căsătoriei - Pagina 18
Taina Căsătoriei - Pagina 19
Taina Căsătoriei - Pagina 20
Taina Căsătoriei - Pagina 21
Taina Căsătoriei - Pagina 22
Taina Căsătoriei - Pagina 23
Taina Căsătoriei - Pagina 24
Taina Căsătoriei - Pagina 25
Taina Căsătoriei - Pagina 26
Taina Căsătoriei - Pagina 27
Taina Căsătoriei - Pagina 28
Taina Căsătoriei - Pagina 29
Taina Căsătoriei - Pagina 30
Taina Căsătoriei - Pagina 31
Taina Căsătoriei - Pagina 32
Taina Căsătoriei - Pagina 33
Taina Căsătoriei - Pagina 34
Taina Căsătoriei - Pagina 35
Taina Căsătoriei - Pagina 36
Taina Căsătoriei - Pagina 37
Taina Căsătoriei - Pagina 38
Taina Căsătoriei - Pagina 39
Taina Căsătoriei - Pagina 40
Taina Căsătoriei - Pagina 41
Taina Căsătoriei - Pagina 42
Taina Căsătoriei - Pagina 43
Taina Căsătoriei - Pagina 44
Taina Căsătoriei - Pagina 45
Taina Căsătoriei - Pagina 46
Taina Căsătoriei - Pagina 47
Taina Căsătoriei - Pagina 48
Taina Căsătoriei - Pagina 49
Taina Căsătoriei - Pagina 50
Taina Căsătoriei - Pagina 51
Taina Căsătoriei - Pagina 52
Taina Căsătoriei - Pagina 53
Taina Căsătoriei - Pagina 54
Taina Căsătoriei - Pagina 55
Taina Căsătoriei - Pagina 56
Taina Căsătoriei - Pagina 57
Taina Căsătoriei - Pagina 58
Taina Căsătoriei - Pagina 59
Taina Căsătoriei - Pagina 60
Taina Căsătoriei - Pagina 61
Taina Căsătoriei - Pagina 62
Taina Căsătoriei - Pagina 63
Taina Căsătoriei - Pagina 64
Taina Căsătoriei - Pagina 65
Taina Căsătoriei - Pagina 66
Taina Căsătoriei - Pagina 67
Taina Căsătoriei - Pagina 68
Taina Căsătoriei - Pagina 69
Taina Căsătoriei - Pagina 70

Conținut arhivă zip

  • Taina Casatoriei.doc

Alții au mai descărcat și

Profetismul Vechiului Testament

Oamenii si-au dorit dintotdeauna sa cunoasca ce le rezerva viitorul.În acest scop, antichitatea a apelat la tot felul de metode: oracole, ghicitul...

Dialog între creștinism și orient

De-a lungul timpului, religia care este credinta in supranatural, sacru sau divin şi codul moral a luat un imens număr de forme in diverse culturi...

Gnoseologia crestină

Nimic nu este mai dificil decat sa spui Cine este Dumnezeu. Aceasta dificultate nu tine neaparat numai de nivelul intelectual al credinciosului,...

Obiceiuri tradiționale de peste an

La acest final de veac si de mileniu încercam cu totii o anumita "nostalgie a originilor", ca sa folosim o expresie draga lui Mircea Eliade....

Rolul Bisericii

1. Definiţia Bisericii Cuvântul „biserică ” provine din „ecclesia” care înseamnă, în limba greacă, „o adunare” sau „cei chemaţi”. Cu toate...

Bizant sem II

A.A. Vasiliev, Istoria Imperiului Bizantin,Ed.Polirom, Iași, 2010, pp. 551-689 Din punct de vedere cronologic, ultima dinastie bizantină se...

Te-ar putea interesa și

Taina Căsătoriei. abordare istorico-liturgică

INTRODUCERE Istoria omului începe cu familia - crearea primilor oameni, Adam și Eva, binecuvântarea lor în Eden (Facere 1, 28) - și se încheie cu...

Căsătoria după Legislația Canonică Ortodoxă

INTRODUCERE Căsătoria, ca instituţie divină naturală, a fost aşezată în formă monogamă de Dumnezeu în Rai, la crearea primilor oameni, Adam şi Eva...

Taina Cununiei - istoric, rânduială și explicarea simbolică

Cap. I ÎNSEMNĂTATEA SFINTELOR TAINE ÎN VIAŢA CREŞTINULUI Sfintele Taine alcătuiesc, în unitatea lor indestructibilă, adevărata „Viaţă în...

Viața duhovnicească a soților în sânul familiei creștine

I.INTRODUCERE În contextul contemporan multe probleme devin acut actuale. Între ele, la loc de frunte şi insistent dezbătută, este şi problema...

Căsătoria în Vechiul și Noul Testament

Căsătoria şi familia reprezintă un adânc ocean purtat de valurile timpului trecut de la prima pereche de oameni până astăzi, sinergie între opera...

Familia creștină azi și în veșnicie

PRELIMINARII ŞI GENERALITĂŢI Fiind baza societăţii omeneşti, familia ca instituţie divină a fost de la început obiectul cercetării din partea...

Taina Cununiei și Rolul ei în Viața Societății

ARGUMENT Taina Cununiei, sub aspect teoretic, dar mai ales practic, este complexată atât prin sensurile ei duhovniceşti cât şi prin multitudinea...

Casatorie, Familie și Monahism

Introducere Căsătoria şi familia reprezintă un adânc ocean purtat de valurile timpului trecut de la prima pereche de oameni până astăzi, o...

Ai nevoie de altceva?