CAP.1 STUDIUL SOLUŢIILOR SIMILARE ŞI TENDINŢELOR DE DEZVOLTARE 1.1. Soluţii similare Sa se proiecteze o autoutilitara la care se cunosc: Gu=1500 daN si Vmax=170 km/h Modelele similare alese pentru studiu au fost selectionate pe baza datelor initiale impuse prin tema de proiect. Modelele alese au sarcina utila cuprinsa intr-un interval in jurul valorii specificate in tema de proiect. Acest criteriu este legat de conditia impusa de regulamentul rutier care separa vehiculele de marfa in : vehicule cu sarcina maxim admisa de maxim 3500 kg si vehicule cu sarcina maxim admisa peste 3500 kg. Din acest motiv, toate vehiculele alese pentru comparatie se incadreaza in prima categorie. În vederea proiectării unui nou tip de autovehicul trebuie să se ţină seama de datele impuse prin temă. Aceste date precizează anumite particularităţi legate de destinaţia şi performanţele autovehiculului, fiind necesară, într-o primă etapă, găsirea unor soluţii constructive deja existente, ale căror caracteristici sunt asemănătoare cu cele ale autovehiculului impus prin tema de proiectare. Literatura de specialitate cuprinde, pentru fiecare categorie de autoturisme, informaţii legate de organizarea generală, de modul de dispunere a motorului şi punţilor motoare, de organizarea transmisiei etc. De asemenea, sunt date principalele dimensiuni geometrice, greutatea utilă şi proprie, tipurile sistemelor de direcţie şi frânare, tipul suspensiei etc. În privinţa dimensiunilor geometrice, în figurile se prezintă analize comparative, pentru fiecare dimensiune, denumită criteriu de analiză. Pentru criteriu s-a determinat o valoare medie care cu mici modificări va fi folosită pentru reprezentarea automobilului ce urmează a fi proiectat. Mărimea ampatamentului este orientată spre valoarea aleasă ca medie cu mici abateri de la aceasta pentru fiecare model în parte.( Valoarea medie: 3696 mm). Lungimea se reprezintă de asemenea ca o dimensiune compactă datorată asemănării soluţiilor de organizare. (Valoarea medie: 5696mm). În ceea ce priveşte lăţimea autovehiculelor prezentate în soluţiile similare se constată că este orientată către valoarea medie. (Valoarea medie: 2088 mm). Înălţimea acestor autovehicule este apropiată de valoarea medie. (Valoarea medie: 2505 mm ). Ecartamentul (Valoarea medie: E1med=1686 mm, E2med=1660mm). 1.2. Tendinţe de dezvoltare Pentru alegerea sau determinarea parametrilor iniţiali care intervin in calcul este necesar, pe lângă studiul soluţilor constructive asemãnătoare, deja existente în lume, să se facă şi o cercetare a tendinţelor de dezvoltare specifice categoriei de autovehicule studiate. Direcţiile de dezvoltare au în vedere să sublinieze orientarea generală în ceea ce priveşte modul de organizare a familiei de autovehicule studiate, modul de dispunere a motorului, organizarea şi tipul transmisiei, construcţia sistemelor şi a instalaţiilor auxiliare, amenajarea interioară, etc. Prezentarea unueia din solutiile similare prevazute in tema de proiect: Parametrii constructivi: - Date privind organizarea generala: Furgon Iveco Daily Cabina semiavansata Numar usi 2 usi Numar locuri 3 locuri - Dimensinunile geometrice exterioare: Lungime 5077 mm Latime (fara oglinzi) 1996 mm Inaltime maxima(descarcat) 2240 mm Ecartament fata 1696 mm Ecartament spate 1540 mm Ampatament 3000 mm Garda la sol fata 245mm Garda la sol spate 200 mm Consola fata 998 mm Consola spate 1079mm Raza de virare(intre pereti) 11040 mm Raza de virare(intre borduri) 12140 mm - Spatiul de marfa: Lungime interioara 2600 mm Latime interioara(max/la podea) 1800/1750 mm Inaltime interioara 1545 mm Latimea intre pasajele rotilor 1030 mm Lungimea pasajelor rotilor 890 mm Inaltimea platformei de marfa 735 mm - Usi spate: Latimea deschiderii: 1540 mm Inaltimea deschiderii: 1430 mm - Usa laterala: Latimea deschiderii: 1100mm Inaltimea deschiderii: 1415 mm - Masa proprie si capacitatea de incarcare: Masa proprie 2185 kg Greutate utila 1315 kg Greutate proprie pe axa fata 1350 kg Greutate proprie pe axa spate 835 kg Greutate maxima remorcabila 750 kg Greutate maxima remorcabila 3000 kg cu dispozitiv de franare - Rotile autovehiculului: 195/75R16 Parametrii energetici ai motorului si caracteristicile transmisiei - Tipul motorului: 3.0l tip FICE0481 puterea maxima si turatia corespunzatoare: 140/2810-3500 [cp/rpm] momentul motor maxim si turatia corespunzatoare: 350/1250-2810 [Nm/rpm] consumul de combustibil: extraurban 9,0 l/100km mixt 10,3 l/100km urban 12,7 l/ 100km - Emisii de CO2: 250-260 g/km - Tipul si organizarea transmisiei: Motorul este dispus longitudinal iar tractiunea este 4x2 - Rapoartele de transmitere din cutia de viteze: Cutie de viteze manuala este de tip FPT 2480.6 cu 6 trepte de mers inainte si o viteza de mers inapoi. Raportul de transmisie la prima treapta este de 5,373, iar la treapta a-6-a este de 0,791
Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.