Cuprins
- Tema de proiectare
- 1. Calculul de tractiune a autovehiculului
- 1.1. Stabilirea parametrilor constructivi
- 1.2. Stabilirea si repartizarea greutatii pe puntii
- 1.3. Alegerea pneurilor si stabilirea razei dinamice
- 1.4. Calculul caracteristicii externe a motorului
- 1.5. Stabilirea vitezei maxime a autovehiculului
- 1.6. Determinarea rapoartelor de transmitere
- 2. Performantele autovehiculului
- 2.1. Determinarea Fr, D, a, V, pe trepte de viteza
- 2.2. Timpul si spatiul de demaraj
- 2.3. Bilantul de putere
- 2.4. Frinarea autovehiculului
- 2.5. Stabilitatea autovehiculului
Extras din proiect
Tema de proiectare
Sa se proiecteze un autocamion care este echipat cu un motor cu aprindere prin comprimare, avind o putere Pe¬=135 KW, la turatia nn=3350 rot/min si sarcina utila de 9.5 tone.
1. CALCULUL DE TRACTIUNE AL AUTOVEHICULULUI
1.1 Stabilirea parametrilor constructivi
Tipul si destinatia automobilului sunt factorii de baza care definesc calitatile ce trebuie conferite acestuia inca din faza de proiectare, astfel incit sa fie obtinute rezultatele si performantele capabile sa-l situeze la nivelul celor mai bune modele din aceasta categorie.
Pe baza acestor considerente in prezentul proiect s-a plecat de la studierea paramerilor constructivi ai autocamionului ROMAN 19.265 F (4x2) adoptindu-se urmatorii parametrii constructivi:
Lungimi (mm)
Ampatamentul (L) 4500
Consola fata 1500
Consola spate 2000
Lungime totala 8000
Latimi (mm)
Latime totala 2500
Inaltimi (mm)
Inaltime totala 3000
Garda la sol fata 320
Garda la sol spate 340
Greutatea utila (N) 95000
Greutatea proprie (N) 71000
Numar persoane 3
Greutate pers. (N) 2250
Greutate bagaje (N) 600
Greutate totala (N) 174550
1.2. Stabilirea si repartizarea greutatii pe punti
Raportul a/L 0.55
(0.55-0.75)
Raportul b/L 0.45
(0.25-0.45)
Coordonatele centrului de greutate (m)
a = 2.48
b = 2.03
Distributia greutatii pe punti:
Punte fata (N) 78547.5
Punte spate (N) 96002.5
Coeficientul de utilizare a greutatii:
G = 0.75
1.3. Alegere pneurilor si stabilirea razei dinamice
Datorita solutiei constructive alese rezulta necesitatea folosirii a 6 anvelope (2-fata ; 4-spate -jumelate)
Se adopta :
Pneuri : 12.00 R20''
Jenti : 8.50-20'' sau 8.00-20''
Pliuri echivalente 18
Latime sect. max 312 mm
Diametrul exterior 1120 mm
Raza statica 530.5 mm
Marime camera aer 12.00-20''
Presiune aer - fata 7.25 daN/cm2
-spate 6.75 daN/cm2
Viteza maxima 100 km/h
Stabilirea razei dinamice
=0.945-0.950
Se adopta : =0.945
Raza dinamica (m) = 0.529
1.4. Calculul caracteristici externe a motorului Pe ,Me, c , C = f(n)
Puterea motorului P (W) 135000
Turatia n(rot/min) 3350
Ampatamentul L (m) 4.5
Ecartamentul E (m) 2
Greutatea G (N) 174550
Raza roti motoare r (m) 0.529
Aria supraf. frontale S (m2) 7.5
Coef. de rezist. aerodinamica K(kg/m3) 0.31
Coord. centru masa A 2.48
Coeficientul de repartizare dinamica a greutatii pe puntea motoare Y 1.15
Unghiul rampei max. (grade) 12
Coef. rezist. la rulare f 0.012
Coef. de aderenta 0.8
Randamentul transmisiei tr 0.92
Coef. elasticitate c 0.6
Coef. adaptabilitate 1.12
Coef. aerodinamic Cx 0.5
Cunoasterea caracteristicii externe a motorului este necesara pentru efectuarea calculului de tractiune si pentru studierea performantelor autovehiculuilui.
In cazul in care nu se cunoaste caracteristica exterioara determinata experimental, aceasta poate fi calculuata cu ajutorul relatiilor de mai jos:
Preview document
Conținut arhivă zip
- Camion.dwg
- Camion-fata.dwg
- Camion-lateral.dwg
- Cuprins.doc
- Dinamica.xls
- Proiect.doc