Extras din proiect
1. Organizare si functionalitate la Universitatea “Al. I. Cuza”
1.1 Scurt istoric
Odata cu Unirea Ţării Româneşti şi a Moldovei într-un singur stat, a luat fiinţă prima instituţie de învăţământ superior din România, Universitatea din Iaşi. Inaugurată la 26 octombrie 1860, Universitatea poartă numele Domnitorului căruia i se datorează acest act fundamental de cultură românească: Alexandru Ioan Cuza.
De la infiintarea ei şi până în prezent, structura Universităţii din Iaşi a fost într-o continuă schimbare, în armonie cu evoluţia societăţii şi culturii române.
Universitatea a cuprins la început doar trei facultăţi: Facultatea de Filosofie, Drept şi Teologie. Ca urmare a legii învăţământului din 1864, Universitatea s-a reorganizat în patru facultăţi: Facultatea de Litere şi Filosofie, Facultatea de Ştiinţe fizice, matematice şi naturale, Facultatea de Drept şi Facultatea de Medicină, inaugurată abia în 1879. După numai câţiva ani de funcţionare, Facultatea de Teologie a fost desfiinţată din cauza numărului său mic de studenţi. Stimulată de o nouă lege în 1898, Universitatea din Iaşi a reuşit să-şi diversifice profilul, să-şi mărească numărul de secţii, departamente, materii predate şi activităţi ştiinţifice. În acea perioadă s-a remarcat o dezvoltare spectaculoasă a Facultăţii de Ştiinţe: în 1892 au luat fiinţă Catedrele de Chimie Organică şi Chimie Anorganică cărora li s-a alăturat, în 1906, Chimia Agricolă. În cadrul aceleiaşi Facultăţi un mare succes a fost crearea Şcolii de Electricitate, în 1910. După începuturile ei modeste din 1879, Facultatea de Medicină a dobândit, în 1889, o organizare şi un profil care să permită formarea specialiştilor cu o înaltă calificare profesională capabilă să răspundă exigenţelor sociale ale acelor timpuri.
Perioada imediat următoare Unirii Naţionale din 1918 s-a caracterizat prin evoluţia remarcabilă a Universităţii, în concordanţă cu cerinţele societăţii româneşti şi ale progresului european din acea vreme.
Legile Învăţământului din 1932, 1937 şi 1938 au favorizat atât evoluţia ştiinţelor cât şi dezvoltarea departamentelor Universităţii: Medicină şi Farmacie, Ştiinţe, Drept, Filosofie şi Litere, şi Agricultură. În anul 1933, subsecţia de învăţământ agricol, inclusă în secţia de ştiinţe aplicate, s-a transformat în Facultatea de Ştiinţe Agricole. Celelalte două ramuri ale secţiei (Şcoala Electrotehnică şi Secţia de Chimie Tehnologică) s-au reorganizat în 1937, dând naştere Institutului Politehnic “Gheorghe Asachi” din Iaşi, căruia i s-a alăturat şi Facultatea de Ştiinţe Agricole un an mai târziu.
În perioada interbelică, Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" se putea mîndri că ajunsese la nivelul instituţiilor europene de acelaşi rang, atât din punct de vedere al administrării şi organizării, cât şi al programelor didactice.
După cel de-Al Doilea Război Mondial, regimul de democraţie populară a obligat universităţile să promoveze o educaţie în spirit comunist. Reforma învătământului din 1948 a impus primii paşi pentru îndeplinirea acestei sarcini, urmată de reformele din 1968 şi 1978. Ideologia comunistă a adus schimbări radicale în Universitatea din Iaşi, ca, de altfel, în întreg învăţământul superior din ţară. Multe discipline au fost cenzurate sau eliminate, numeroase programe didactice au fost supuse unei rigidităţi extreme, libertatea academică a fost restricţionată, în timp ce toate activităţile au fost ghidate sau verificate de organisme ale singurului partid politic existent.
Tot în această perioadă, datorită unei cereri din ce in ce mai mari de specialişti în economie, s-a resimţit nevoia înfiinţării Facultăţii de Ştiinţe Economice (1962), după ani îndelungaţi în care cursuri de Economie Politică, Doctrine Economice şi Finanţe Publice au fost predate în cadrul Facultăţii de Drept.
Astfel, în anul academic 1968-1969, existau deja opt facultăţi (Matematică-Mecanică, Fizică, Chimie, Biologie-Geografie, Drept, Filologie, Istorie-Filosofie, Economie), în timp ce în 1974 erau doar şapte, datorită transferului Facultăţii de Chimie la Institutul Politehnic.
Căderea regimului totalitar în 1989 a deschis noi perspective asupra învăţământului şi educaţiei în România. Formele organizatorice şi curriculare ce fuseseră impuse au fost imediat abandonate. Reconstrucţia universităţii a fost spontană şi radicală şi a cuprins toate domeniile: stuctura organizatorică, programa de studii, sistemul de comunicare, resursele umane. Autonomia universitară şi libertatea decizională au condus Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” spre ceea ce este astăzi: una din cele mai performante universităţi în Romania, standard pentru excelenţă în cercetare şi flexibilitate didactică.
1.2 Domeniu de activitate
Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" este o comunitate universitară distinctă, care îsi desfăsoară activitatea în conditii de autonomie universitară si democratie academică, într-un spatiu propriu, cu buget propriu, garantat de Legea Învătământului.
Conform legii educatiei nationale nr. 1/2011, misiunea invatamantului superior este de a genera si de a transfera cunoastere catre societate prin:
formare initiala si continua la nivel universitar, in scopul dezvoltarii personale, al insertiei profesionale a individului si a satisfacerii nevoii de competenta a mediului socio-economic;
cercetare stiintifica, dezvoltare, inovare si transfer tehnologic, prin creatie individuala si colectiva, in domeniul stiintelor, al stiintelor ingineresti, al artelor, al literelor, prin asigurarea performantelor si dezvoltarii fizice si sportive, precum si valorificarea si diseminarea rezultatelor acestora.
Sistemul national de invatamant superior se bazeaza pe urmatoarele principii:
• principiul autonomiei universitare;
• principiul libertatii academice;
• principiul raspunderii publice;
• principiul asigurarii calitatii;
• principiul echitatii;
• principiul eficientei manageriale si financiare;
• principiul transparentei;
• principiul respectarii drepturilor si libertatilor studentilor si ale personalului academic;
• principiul independentei de ideologii, religii si doctrine politice;
• principiul libertatii de mobilitate nationala si internationala a studentilor, a cadrelor didactice si a cercetatorilor;
• principiul consultarii partenerilor sociali in luarea deciziilor;
• principiul centrarii educatiei pe student.
Universitatea “Al.I.Cuza” isi desfasoara activitatea asumandu-si rolul fundamental in:
- tezaurizarea valorilor stiintei, culturii si civilizatiei;
- participarea stiintei românesti la dezvoltarea stiintei universale;
- afirmarea identitătii culturii si spiritualitătii nationale;
- dezvoltarea societătii românesti în spiritul unui stat de drept, liber si democratic;
- cultivarea traditiei gândirii libere si a democratiei academice, în spiritul recunoasterii drepturilor si libertătilor fundamentale ale omului si al principiului suprematiei legii;
- promovarea valorilor europene.
- formarea de specialisti pentru învătământ, stiintă, cultură si activitate social-economică;
- perfectionarea absolventilor în spiritul progresului cunoasterii si al educatiei permanente;
- integrarea în stiinta si cultura universală;
- promovarea valorilor culturii nationale si universale;
- implicarea în procesul de consolidare a spiritualitătii europene.
Universitatea "Alexandru Ioan Cuza" acordă diplome de licentă, de studii aprofundate, de master si pentru alte forme de învătământ postuniversitar, diplome sau certificate de absolvire si atestate de studii universitare, conferă titluri de licentiat, de inginer si titluri stiintifice de doctor.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Fundamentarea si Finantarea Cheltuielilor Bugetare la Universitatea Alexandru Ioan Cuza.docx