Contractul de Franciza - Studiu de Caz

Cuprins proiect Cum descarc?

CUPRINS
INTRODUCERE 5
CAPITOLUL I: NOTIUNI INTRODUCTIVE 7
1.1. ASPECTE GENERALE PRIVIND DREPTUL COMERCIAL 7
1.2. EVOLUTII ISTORICE IN CADRUL CONTRACTULUI DE FRANCIZA 9
1.3. CADRUL NORMATIV ACTUAL IN ROMANIA 12
1.4. TIPOLOGIA FRANCIZELOR 12
1.4.1. TIPURI DE FRANCIZA IN FUNCTIE DE PARTILE CONTRACTULUI. MODALITATI DE APLICARE A FRANCIZEI 13
1.4.2. TIPURI DE FRANCIZA IN FUNCTIE DE DOMENIUL DE ACTIVITATE 14
CAPITOLUL II: CONTRACTUL DE FRANCIZA: NOTIUNE, CARACTERE, CONDITII DE VALIDITATATE 19
2.1. DEFINITIA CONTRACTULUI DE FRANCIZA 19
2.2. CARACTERELE JURIDICE ALE CONTRACTULUI DE FRANCIZA 21
2.2.1. CARACTERUL SINALAGMATIC AL CONTRACTULUI DE FRANCIZA 21
2.2.1. CARACTERUL ONEROS AL CONTRACTULUI DE FRANCIZA 25
2.2.2. CARACTERUL INTUITU PERSONAE AL CONTRACTULUI DE FRANCIZA 26
2.2.3. PROBLEME PRIVIND CARACTERUL COMERCIAL SAU CIVIL AL CONTRACTULUI DE FRANCIZA 28
2.3. FORMA CONTRACTULUI DE FRANCIZA 30
2.4. OBIECTUL CONTRACTULUI DE FRANCIZA 30
2.5. OBLIGATIA DE INFORMARE PRECONTRACTUALA 32
2.5.1. PERSOANA OBLIGATA SA SE INFORMEZE 32
2.5.2. MOMENTUL CAND TREBUIE REALIZATA INFORMAREA 32
2.5.3. CONTINUTUL INFORMARII PRECONTRACTUALE 33
2.6. DREPTURILE DE PROPRIETATE INTELECTUALA FRANCIZABILE SI PARTICULARITATILE EXPLOATARILOR IN ACEST SISTEM.....................35
2.6.1. MARCILE INDIVIDUALE 36
2.6.2. INDICATIILE GEOGRAFICE 38
2.6.3. NUMELE COMERCIAL (FIRMA) SI EMBLEMA 40
2.6.4. DESENELE SI MODELELE INDUSTRIALE 42
2.6.5. BREVETE DE INVESTITII 42
2.6.6. DREPTURILE DE AUTOR 43
2.6.7. KNOW-HOW-UL 45
CAPITOLUL III: REFLECTAREA IN CONTABILITATE A OPERATIILOR GENERATE DE SISTEMUL FRANCIZEI 48
3.1. PARTICULARITATI PRIVIND CONTABILITATEA IN CONTRACTUL DE FRANCIZA 48
3.2. CONTABILITATEA OPERATIUNILOR LA FRANCIZAT 50
3.3. CONTABILITATEA OPERATIUNILOR LA FRANCIZOR 54
CAPITOLUL IV: EXECUTAREA CONTRACTULUI DE FRANCIZA 57
4.1. ASPECTE GENERALE 57
4.2. OBLIGATIILE FRANCIZORULUI 58
4.2.1. TRANSMITEREA KNOW-HOW-ULUI 58
4.2.2. TRANSMITEREA DREPTULUI DE UTILIZARE A SEMNELOR 58
4.2.3. ASISTENTA TEHNICA SI/SAU COMERCIALA 58
4.2.4. OBLIGATIA DE APROVIZIONARE 59
4.2.5. EXCLUSIVITATEA TERITORIALA 59
4.2.6. PUBLICITATEA 59
4.3. OBLIGATIILE BENEFICIARULUI 60
4.3.1. RESPECTAREA REGULILOR IMPUSE DE FRANCIZOR 60
4.3.2. PASTRAREA KNOW-HOW-ULUI 60
4.3.3. PLATA TAXELOR SI A REDEVENTELOR 61
4.3.4. APROVIZIONAREA EXCLUSIVA 61
4.3.5. OBLIGATIA DE NON-CONCURENTA 62
4.3.6. REALIZAREA CIFREI MINIME DE AFACERI 62
4.3.7. PUBLICITATEA 63
CAPITOLUL V: INCETAREA FRANCIZEI 63
5.1. MODURI DE INCETARE A FRANCIZEI 65
5.1.1. INCETAREA EXISTENTEI UNEIA DINTRE PARTI 65
5.1.2. EXPIRAREA TERMENULUI PENTRU CARE A FOST INCHEIAT CONTRACTUL DE FRANCIZA 65
5.1.3. ANULAREA CONTRACTULUI DE FRANCIZA 65
5.1.4. REZILIEREA 66
5.2. EFECTELE INCETARII FRANCIZEI 66
CAPITOLUL VI: EXPERIENTA SI DEZVOLTAREA SISTEMULUI DE FRANCIZA IN TARILE EUROPEI CENTRALE SI DE SUD-EST 67
6.1. ISTORICUL FRANCIZEI PE TERITORIUL EUROPEAN 68
6.2. IMPLEMENTAREA SISTEMULUI DE FRANCIZA IN ROMANIA 68
6.3. DIRECTII DE DEZVOLTARE 69
6.4. FRANCIZA IN ROMANIA 78
CAPITOLUL VII: STUDIU DE CAZ. McDONALD'S - O AFACERE DE SUCCES 79
7.1. INCEPUTURILE SI EVOLUTIA McDONALD'S 82
7.2. SPECIFICUL AFACERII McDONALD'S 82
7.3. McDONALD'S IN ROMANIA 84
CAPITOLUL VIII: PROGRAMAREA INFORMATICA IN CADRUL CONTRACTULUI DE FRANCIZA 89
CONCLUZII 108
BIBLIOGRAFIE 109


Extras din proiect Cum descarc?

INTRODUCERE
Lucrarea de fata isi propune sa se concentreze asupra importantei contractului de franciza intr-o retea care leaga titularul afacerii de success de comerciantii interesati in dezvoltarea propriei afaceri.In acest sens contractul de franciza reprezinta atat o metoda relativa sigura si ieftina de a obtine profit, cat si instrumental cel mai agreat al globalizarii, atribut al actualei societati de consum.
Capitolul I prezinta notiuni introductive privind utilitatea dar si continutul unor aspecte teororetice si practice cu privire la evolutiile istorice in sistemul francizei si cadrul normativ actual in Romania. Sunt creionate atent principalele trasaturi si functii ale tipologiei francizei, reprezentate de tipurile de franciza in functie de partile contractului si tipuri de franciza in functie de domeniul de activitate. Tot in acest capitol am prezentat notiunile generale dreptului commercial, rolul acestuia in definirea francizei, alaturi de principalele caracteristici din intreg sistemul francizor..
Capitolul al II- lea este rezervat in intregime notiunii de franciza, caracterelor si conditiilor de validiate. In acest capitol este realizata o prezentare de ansamblu a caracterelor juridice ale contractului de franciza, a formei contractului de franciza, obiectul acestuia obligatiile de informare precontractuala si cu o importanta majora, drepturile de proprieate francizabile si particularitatile exploatarilor in acest sistem. Capitolul al III-lea,vizeaza reflectarea in contabilitate a proceselor economice, tranzactiilor si operatiunilor atat in contabilitatea francizatului cat si in contabilitatea francizatului, pe care le genereaza desfasurarea unei afaceri in sistemul francizei.Ca urmare a acestuia, Capitolul IV, releva principalele aspecte in materie de executare a contractului de franciza, cum sunt ,obligatiile francizorului si obligatiile beneficiarului. Incetarea contractului de franciza prezent in capitolul al V-lea, avand un caratcter intuit personae, specifica modul in care francizorul si beneficiarul isi pot inceta existenta.In cadrul capitolului VI, se dezbat experienta si dezvoltarea sistemului de franciza in tarile Europei Centrale si de Sud - Est, cu referire la istoricul francizei pe teritoriu european, directii de dezvoltare si mentionand despre patrunderea francizei in Romania. Capitolul al VII-lea ofera un impresionant studiu de caz despre compania McDonald's. Cel mai elocvent exemplu pentru observarea dezvoltarii unei companii prin franciza reprezentat de aceasta companie, cea mai cunoscuta afacere de acest tip din lume. Succesul faimoasei retele de restaurant fast-food are un rol esential in promovarea si extinderea acestui sistem in intreaga lume.
In ultimul capitol, in vederea unei mai bune relationari ,in cadrul companiei McDonald's, am adus spre exemplificare o metoda de colectionare si pastrare a informatiilor intr-o baza de date, care sa releve principalele puncte de interes din interiorul acestei firme.
Concluziile pun in lumina institutia francizei urmareste comercializarea produselor si/sau serviciilor, tehnologiilor, fundamentata pe colaborarea stransa intre entitati economic-financiare.
CAPITOLUL I
NOTIUNI INTRODUCTIVE
1.1. Aspecte generale privind dreptul comercial
Denumirea drept comercial sugereaza ideea ca dreptul comercial constituie un ansamblu de norme juridice, care reglementeaza comertul. Aceasta idee este in mare masura corecta. Dar, pentru a fi pe deplin inteleasa notiunea dreptului comercial este necesar sa precizam notiunea de comert.
Notiunea de comert este folosita in mai multe sensuri: etimologic, economic, economic si juridic. In sens etimologic,expresia de comert provine din cuvantul latinesc commercium, care la randu-i reprezinta o juxtapunere a cuvintelor cum si merx, ceea ce inseamna ,,cu marfa" . Deci, comertul ar consta in operatiuni cu marfuri.
In sens economic, comertul este definit ca o activitate al carei scop este schimbul si circulatia marfurilor de la producatori la consumatori. Deci, comertul ar consta in operatiunile cuprinse in intervalul dintre momentul producerii marfurilor si intrarii lor in circulatie, pana in momentul ajungerii acestora la consumatori.
In sens juridic, notiunea de comert are un continut mai larg decat cel al notiunii definite in sens economic. Ea cuprinde nu numai operatiunile de interpretare si circulatie a marfurilor, pe care le realizeaza negustorii, ci si operatiunile de producere a marfurilor, pe care le efectueaza fabricantii, precum si executarea de lucrari si prestarea de servicii, pe care le realizeaza antreprenorii, respectiv prestatorii de servicii sau, in general, intreprinzatorii.
Astfel, art. 7 Contract comercial atribuie calitatea de comerciant oricarei persoane fizice care savarseste fapte de comert cu caracter profesional, indiferent de natura activitatii. Deci, are calitatea de comerciant, atat intermediarul (angrosistul), care se ocupa de circulatia (distributia) marfurilor, cat si producatorul de marfuri (fabricantul) ori executantul de lucrari (constructorul) sau prestatorul de servicii (transportatorul).
Prin urmare, dreptul comercial are ca obiect normele juridice referitoare la faptele de comert si comercianti.
Istoricii atesta ca egiptenii, fenicienii si grecii s-au ocupat intens cu comertul de-a lungul coastelor Marii Mediterane. Grecii au fost cei dintai care au instituit anumite reguli pentru activitatea comerciantilor.
Unele actiuni create de pretor (action institoria) si (action exercitoria) constituie bazele exercitarii comertului prin reprezentanti.
Prabusirea Imperiului Roman a dus la faramitarea puterii politice si la formarea statelor-cetati italiene ( Venetia, Genova, Florenta, Pisa, Milano etc.). In locul dreptului uniform, statele-cetati adopta reguli proprii de drept.
Comerciantii pentru a-si apara drepturile, se organizeaza in corporatiuni (universitas) care, cu timpul, vor dobandi autonomie administrativa, judecatoreasca si chiar legislativa.
Corporatia cuprindea pe comerciantii si meseriasii din aceeasi ramura de activitate si era condusa de un consul, ales din randurile lor, asistat de consilieri.
Cu timpul, normele interne emise de consuli au fost adunate in culegeri numite statute.Sunt cunoscute statutele din Pisa(1305), Roma(1317), Verona( 1318), Bergamo(1475), Bologna(1509) etc.
Dezvoltarea comertului a impus inlocuirea dreptului statutar si consuetudinar cu un drept scris. La inceputurile sale, comertul a fost guvernat de reguli cutumiare, fie de sorginte locala (obiceiul pamantului), fie de provenienta straina, ca urmare a legaturilor cu negustorii de pe alte meleaguri1.
Primele legiuri scrise( ,,Pravila lui Vasile Lupu" si ,,Indreptarea legii a lui Matei Basarb") nu cuprindeau reguli speciale pentru comert. In anul 1887 a fost adoptat Codul comercial roman, care este si astazi in vigoare. La elaborarea Codului comercial roman s-a folosit ca model Codul Comercial Italian din anul 1882, care era illo tempore cea mai decenta reglementare in materie.
Intrucat desfasoara o activitate producatoare de profit, comerciantii se afla sub incidenta reglementarilor legale in materie fiscala. Cunoasterea prevederilor legilor fiscale prezinta interes pentru dreptul comercial; pe de o parte, ele ofera indicii pentru intelegerea naturii unor activitati si, implicit, pentru caracterizarea raporturilor comerciale la care dau nastere; pe de alta parte, nerespectarea lor atrage aplicarea unor sanctiuni de drept privat.


Fisiere in arhiva (5):

  • Concluzii.doc
  • CUPRINS.doc
  • INTRODUCERE.doc
  • LICENTA-CONTRACTUL DE FRANCIZA[1] ultima salvare.doc
  • Prima pagina.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 7 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!