Avocatul Parlamentar pentru Drepturile Omului

Cuprins proiect Cum descarc?

Introducere 2
Capitolul I.
Avocatul Parlamentar - garant al respectarii drepturilor si libertatilor cetatenesti 5
? 1. Instutia Avocatului parlamentar ca mecanism de garantare a drepturilor si libertatilor fundamentale 5
? 2. Institutia avocatului poporului in Romania si stransa sa legatura cu ocroti-rea si garantarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale cetateanului 10 
Capitolul II
Institutia Ombudsmanului european 15
? 1. Istoricul institutiei Ombudsmanului European 15
? 2. Principalele preocupari ale Ombudsmanului European 21
? 3 Numirea si revocarea Ombudsmanului European 23
? 4. Modalitati de actiune ale Ombudsmanului European 24
Concluzii 26 
Bibliografie 28


Extras din proiect Cum descarc?

Introducere. Promovarea conceptului de drepturi ale omului, precum si a consacrarii lor juridice constituie una din problemele fundamentale ale secolului. Evenimentele istorice si social-culturale ale omenirii, cu repercusiuni asupra drepturilor omului au ramas in continuare in centrul vietii ei politice, sociale, religioase, etico-morale, juridice si filozofice.
Constitutia Republicii Moldova consacra un intreg titlu (II) drepturilor, libertatilor si indatoririlor fundamentale ale omului, relevand astfel importanta primordiala a institutiilor respective in viata societatii noastre si a statului nostru in genere. Doar prin asigurarea reala, echitabila si durabila a respectarii drepturilor si libertatilor fundamentale poate fi creat un sistem constitutional trainic.
Dupa cum au mentionat unii savanti, evolutia libertatilor omului, in contextul mai larg al evolutiei politice si sociale, a avut ca rezultat cristalizarea conceptului de drept al omului, concept cu un continut si semnificatii juridice complexe, iar dupa cum remarca un alt autor in domeniu - libertatea, in primul rand, este o idee, care, fiind formulata, devine o exigenta si care in urmare este un drept inalienabil. [ 11, 5 ]
Drepturile omului si in Moldova, ca si in alte tari, constituie o notiune de drept constitutional si de drept international, a carui misiune e de a apara intr-o maniera institutionalizata drepturile persoanei, precum si de a promova paralel stabilirea conditiilor umane de viata si de dezvoltare multidimensi-onala a personalitatii umane.
Prin intermediul dispozitiilor care se contin in Constitutie, mai cu seama cele referitoare la pluralismul politic, la separarea si colaborarea puterilor legislativa, executiva si judecatoreasca, se asigura dreptul tuturor cetatenilor la protectie, dezvoltare si la exprimarea identitatii lor etnice, culturale, lingvistice si religioase.
Drepturile si libertatile enuntate in Constitutia Republicii Moldova includ in mare parte drepturile proclamate in Carta Internationala a Drepturilor Omului si a celor prevazute de Conventia Euro-peana a Drepturilor Omului. Citand preambu!lul unuia dintre aceste documente, putem afirma ca in conformitate cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, idealul fiintei umane libere, se bucura de libertatile civile si politice, fiind eliberata de teama si de mizerie. Desigur ca acest ideal nu poate fi realizat decat daca se creeaza conditii care permit fiecaruia sa se bucure de drepturile sale civile si politice, ca si de drepturile sale economice, sociale si culturale ".
in materia vasta a drepturilor omului s-au expus multe si diverse pareri ale specialistilor in domeniu. Multi dintre ei au remarcat de asemenea ca prob!lema drepturilor omului se situeaza in mod exclusiv in jurul actiunii sau inactiunii statului.
Astfel, in unele cazuri se observa o abordare obisnuita a examinarii drepturilor omului numai ca drepturi ale cetateanului fata de stat. Or, din punctul de vedere al victimei, careia i s-au incalcat drep-turile, are putina importanta daca cel ce comite acest act este o autoritate statala sau un factor de decizie privat, ori o organizatie, fie nationala sau internationala, sau o asociatie oarecare, din care victima face parte sau nu. [ 9, 6 ]
Orice persoana care se considera lezata in drepturile sale legitime are drept de petitionare, care asigura posibilitatea de adresare oricarui organ de stat, pentru inlaturarea nedreptatii, anihilarea consecintelor ei si repararea daunei sau repunerea in drepturi.
in acest sens sunt recunoscute o serie de drepturi si este posibila exercitarea libera a unora dintre acestea cum ar fi: dreptul de petitionare; libertatea expresiei; libertatea mitingurilor, demonstratiilor si intrunirilor; dreptul de aparare; dreptul la greva. Evident acestea sunt legale in limita in care sunt initiate pentru garantarea si realizarea unor alte drepturi sau libertati fundamentale.
Un rol deosebit de important in garantarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului il au organismele internationale, care au instituit organe specializate in domeniul ocrotirii si protejarii acestei institutii:Comisia pentru Drepturile Omului,inaltul Comisar pentru Drepturile Omului,inaltul Comisariat al Natiunilor Unite pentru Protectia Refugiatilor (in cadrul ONU); Curtea Europeana de Justitie, Comisia pentru Drepturile Omului si Comitetul de Ministri (in cadrul Consiliului Europei), Organizatia pentru Securitate si Cooperare in Europa (OSCE), un numar impunator de organizatii neguvernamentale specializate. [ 8, 193-202 ]
In cazurile in care organele executive incalca drepturile fundamentale ale omului, sunt instituite garantii, ce se manifesta prin posibilitatea controlului sub mai multe forme:
a) politic, exercitat de Parlament, Guvern sau de Presedintele tarii;
b) administrativ,initiat de autoritatile administratiei publice sau de cetateni,exercitat in interioru sistemului chiar de autoritatile administratiei publice;
c) jurisdictional 
Acest din urma control este considerat a fi exterior si de aceea garanteaza obiectivitatea, avand la baza independenta si inamovibilitatea judecatorilor si, prin urmare, e pe deplin autoritar.Totodata, se dovedeste a fi mai restrans decat con!trolul administrativ, vizand numai legalitatea actului. De ase-menea, acesta este supus conditiei sesizarii de catre subiectii interesati.
Nu in cele din urma, respectivul control este rafinat si mai formalist decat controlul politic sau admi-nistrativ care are ca scop in orice situatie numai stabilirea dreptatii. Astfel, chiar daca organele de jurisdictie, solutionand litigiile juridice dintre cetateni (precum si dintre cetateni si persoane juridice, dintre cetateni si organe ale puterii etc.), incalca sau nu respecta drepturile fundamentale ale omului, pronuntand hotarari ilegale sau neintemeiate, procedura de judecata stabileste mijloacele prin care pot fi inlaturate astfel de incalcari, instituind posibilitatea exercitarii cailor ordinare sau extraordinare de atac al hotararilor judecatoresti. [ 13, 168-171]


Fisiere in arhiva (1):

  • Avocatul Parlamentar pentru Drepturile Omului.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!