CAP. I. NOTIUNI GENERALE CU PRIVIRE LA CIRCULATIA RUTIERA .4 1.1. Definirea notiunilor: accident de circulatie si accident de circulatie rutiera .4 1.2. Importanta cercetarii la fata locului in cazul accidentelor de circulatie 5 CAP. II. OBIECTUL SI SARCINILE CERCETARII LA FATA LOCULUI IN CAZUL ACCIDENTELOR RUTIERE .6 2.1. Reglementari procedurale privind cercetarea la fata locului 6 2.2. Sarcinile cercetarii la fata locului in cazul accidentelor rutiere 6 CAP. III. ETAPA CERCETARII LA FATA LOCULUI ..7 3.1. Etapa pregatitoare .7 3.2. Cercetarea propriu-zisa : faza statica si faza dinamica .9 3.3. Finalizarea cercetarii ...12 CAP. IV. FIXAREA CONSTATARILOR CERCETARII LA FATA LOCULUI 14 4.1. Redactarea procesului-verbal ..14 4.2. Intocmirea schitei locului accidentului ...15 4.3. Fixarea cu ajutorul fotografiilor judiciare si inregistrarilor video ..16
CAP. I. NOTIUNI GENERALE CU PRIVIRE LA CIRCULATIA RUTIERA 1.1. Definirea notiunilor: accident de circulatie si accident de circulatie rutiera Pornind de la definirea accidentului ca fiind un eveniment intamplator si neprevazut care cauzeaza o avarie sau aduce ranirea, mutilarea ori moartea unei fiinte, constatam ca in accidentul de trafic rutier sunt implicati in general doi factori importanti: autovehiculul si omul in multiplele sale calitati; conducator auto, pasager, pieton, biciclist, etc. Din punct de vedere juridic, termenul de accident se refera in majoritatea cazurilor la omor fara voie. In ceea ce priveste notiunea de accident de circulatie, acesta poate fi definit drept un eveniment produs pe drumurile publice, constand din coliziunea a doua sau mai multe vehicule, ori a unui vehicul cu un alt obstacol, lovirea sau calcarea pietonilor s.a. avand ca rezultat vatamarea integritatii corporale sau moartea unei persoane, pagube materiale, precum si stanjenirea circulatiei. O definire mai complexa si mai exacta considera accidentul ca fiind un eveniment cu urmari socialmente periculoase care constau in distrugerea sau avarierea mijloacelor de transport sau a altor bunuri, moartea sau vatamarea integritatii corporale a unor persoane, eveniment care apare in timpul circulatiei sau exploatarii mijloacelor de transport ca urmare a actiunilor sau omisiunilor conducatorilor auto, pietonilor, calatorilor sau altor persoane ori altor cauze. Accidentul de trafic rutier este un fenomen activ, in plina desfasurare. De la o zi la alta se ivesc noi probleme in functie de numarul de autovehicule, extinderea si dezvoltarea cailor rutiere, dezvoltarea si perfectionarea mijloacelor de fabricatie a masinilor, cresterea vitezei, probleme ce necesita un studiu continuu si aprofundat. Circulatia rutiera este un fenomen la a carui existenta concura mai multe elemente componente dintre care cele mai importante sunt: omul, vehiculul, drumul si legislatia corespunzatoare domeniului sau care are influenta asupra sa. Desfasurarea normala a traficului rutier presupune existenta unei tipologii determinate de relatii intre elementele componente. Perturbarile aparute in interactiunea dintre elemente constituie efectivul sau materializarea alterarii relatiilor dintre factorii care concura la realizarea circulatiei rutiere ca fenomen dinamic al vietii sociale. 1.2. Importanta cercetarii la fata locului in cazul accidentelor de circulatie Cercetarea la fata locului in cazul accidentelor de circulatie reprezinta unul dintre cele mai importante acte de urmarire penala, cu caracter imediat si necesar, de modul in care este efectuata depinzand direct solutionarea cauzei. Datorita specificului ei, desi se supune regulilor generale tactice criminalistice si procesual penale, cercetarii accidentelor de circulatie ii sunt proprii si cateva particularitati care se regaseste, intr-o forma sau alta, in intreaga metodologie a cercetarii evenimentelor rutiere. Mentionam, in acest context, ca problematica si particularitatile cercetarii la fata locului a stat in centrul atentiei multor autori de specialitate. Cercetarea la fata locului a accidentelor de circulatie este orientata tn doua directii importante: - stabilirea imprejurarilor de loc, timp si mod in care s-a produs accidentul, - descoperirea, fixarea si ridicarea urmelor formate cu ocazia producerii accidentului. Pe baza datelor obtinute prin cercetarea la locul faptei, in care se include si ascultarea persoanelor implicate in accident si a martorilor oculari, organul de cercetare penala are posibilitatea sa formuleze primele versiuni referitoare la natura evenimentului. Elaborarea versiunilor reprezinta o componenta tactica importanta a cercetarii unor evenimente rutiere in care autorul faptei a parasit locul accidentului. De altfel, acest ultim aspect a impus sublinierea ca, sub raport tactico-metodologic, cercetarea accidentelor de circulatie se poate imparti in doua mari categorii: - cercetarea accidentelor de circulatie in care autorul a ramas la locul faptei, intr-o situatie asemanatoare aflandu-se si cel care s-a reintors la fata locului, dupa ce, de exemplu, a dus victima la spital. - cercetarea accidentelor in care autorul a parasit locul accidentului, ceea ce impune sa se procedeze la identificarea autovehiculului si a conducatorului acestuia.
Plătește în siguranță cu cardul și beneficiezi de garanția 200% din partea Proiecte.ro.
Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi datele tale și plătești.