Democratia si Puterea Birocratica

Cuprins proiect Cum descarc?

Cuprins 2
1. Birocratia - prezentare generala 3
1.1. Modelul birocratic traditional 4
1.2 Birocratia ca forma rationala 5
1.3. Critici ale modelului birocratic 7
1.4. Controlul politic 8
1.5. Potentialul birocratiei 8
2. Modelul birocratic a lui Weber 9
2.1. Prezentare generala a modelului si conditiile aplicarii sale 9
2.2 Continutul modelului 10
2.3. Organizarea interna a birocratiei 10
2.4. Criticii si interpretari ale modelului lui Weber 11
3. Modelul birocratic in administratia publica 12
4. Relatiile birocratiei cu mediul social 14
Concluzii 16
Bibliografie 17


Extras din proiect Cum descarc?

1. Birocratia - prezentare generala
Termenul "birocratie"apare pentru prima data in anul 1745 la de Gournay prin contopirea termenului grecesc kratos (= a conduce) cu tremenul frantuzesc bureau (= birou) desemnand o conducere executata de functionari. La inceput, acest cuvant desemna activitatea prestata de functionarii guvernamentali si mai apoi fiind utilizat in toate organizatiile mari.
In acest context, prin cuvantul birocratie se intelege multiple operatiuni de birou. Cu toate acestea, o definitie concreta a birocratiei nu au putut-o oferi nici oamenii specializati in stiinte publice. Din aceasta cauza, sunt mai multe definitii in ceea ce priveste acest termen in functie de modul de percepere :
1. Birocratia poate reprezenta mari organizatii complexe si modernizate.
2. Birocratia poate deveni un termen juridic ce intruneste tot ce reprezinta cadrul formal al unei organizatii.
3. Birocratia poate desemna o organizatie bazata pe reguli de rationalitate.
4. Birocratia, pentru multi dintre specialisti, este sinonim cu administratia publica, astfel se intelege ca scopul acesteia este de a aplica politica guvernului.
5. Birocratia poate deveni sinonim cu interventionismul etatic, adica prin birocratie se poate subintelege cresterea puterii statului, a bugetului, a ariei sale de interventie.
Toate aceste definitii au in comun un element si anume ca este strans legata de rigiditatea impusa de reguli stabilite.
Asa numita birocratie (cuvantul nu a fost creat decat in a doua jumatate a secolului XVIII-lea) nu a aparut decat in momentul in care s-au cumulat urmatoarele caracteristici: 
o posturile (functionarii) au devenit permenente sau cvasipermanente;
o apare un statut juridic protector (stabilitate, retributie, cariera);
o ocupanti posturilor (functionarii) scapa (sau au tendinta sa o faca) de orice responsabilitate directa.
In cursul secolului al XIX-lea si al XX-lea realizarea acestor trei conditii a generat un fenomen nou si fara precedent in istorie: Birocratia.
Administratia, care a existat in statele europene din secolul XIII pana in secolul XVIII si care mai apoi s-a metamorfozat in birocratie, exista in toate marile civilizatii ale trecutului, reprezentand un subsistem de organizare, in timp ce birocratia este un subsistem de administrare. 
Astazi toti marii analisti ai fenomenului administrativ sunt de acord cu faptul ca asistam la triumful birocratiei. Aceasta evolutie a cunoscut implinirea in statele totalitare, cum a fost in Romania pana in decembrie 1989, in care puterile: politica, economica, sociala si culturala au fuzionat si in care birocratia statala era dublata la toate nivelurile de catre Partidul Comunist. In Romania birocratia se substituia statului, avand unic scop sa se perpetueze la putere, sa-si pastreze si chiar sa-si dezvolte privilegiile si daca era posibil sa-si transmita aceste privilegii descendentilor.
Conflictele care persista in zilele noastre intre puterea politica si administratie, dovedesc faptul ca in ciuda accentuarii birocratizarii statale, procesul nu este finalizat in societatile democratice asa cum a fost finalizat in statele totalitare, unde puterile fuzioneaza, creandu-se astfel ,,sisteme administrative cu integritate absoluta".
In prezent notiunea de birocratie are trei sensuri principale, exemplificand:
o puterea sau activitatea birocratica;
o categoria sociala a birocratilor;
o modul de organizare birocratic.
1.1. Modelul birocratic traditional
Satisfacerea interesului public, in general, si alocarea resurselor publice, in particular, sunt posibil de realizat in absenta structurii servicilor publice, care elaboreaza si implementeaza decizii cum sunt: ce tipuri de bunuri si servicii sunt oferite, in ce cantitate, catre ce fel de categorii de cetateni.
Redistribuirea resurselor publice depinde de existenta functionarilor publici, care transfera aceste resurse in conformitate cu un anumit sistem de reguli legiferat. In ciuda unanimitati existente referitoare la necesitatea serviciilor publice, totusi literatura de specialitate ofera o larga paleta de dezacorduri privitoare la trasaturile de baza ale comportamentului serviciilor publice sau birocratiei. Fiind de cele mai multe ori considerati interschimbabili, acesti doi termeni nu sunt sinonimi: serviciile publice tind spre ambiguitate, iar birocratia este o categorie semantica bine definita. Serviciile publice desemneaza un departament al administratiei publice, iar in anumite situatii birocratiei i se atribuie aceeasi explicatie; alteori, notiunea de birocratie este utilizata cu referire la institutii sau pentru a evidentia anumite caracteristici ale organizatiilor. 
Literatura de specialitate reflecta o varietate de puncte de vedere contradictorii cu privire la serviciile publice: 
1. birocratiile demonstreaza un inalt nivel de rationalitate si eficienta (Max Weber);
2. serviciile publice se caracterizeaza prin ineficienta economica si pierderi administrative (Tullock, 1965; Niskanen, 1971);
3. logica serviciilor publice este irationalitatea (March si Olsen, 1976; Hogwood si Peters, 1985).
In concluzie, problema majora pusa in discutie este legata de eficienta serviciilor publice; cat de eficiente sunt sau tind sa devina acestea. Pentru a stii acest lucru, trebuie realizata o analiza pertinenta a conceptului de birocratie prin care sunt puse in lumina caracteristicile serviciilor publice.


Fisiere in arhiva (1):

  • Democratia si Puterea Birocratica.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!