Cuprins
- CONCEPTUL DE FUNCȚIONAR PUBLIC 3
- II. NOȚIUNI INTRODUCTIVE 4
- III. DREPTURILE FUNCȚIONARILOR PUBLICI 5
- 1) Drepturi speciale ale funcționarilor publici 6
- a) Dreptul la opinie 7
- b) Dreptul de a se exprima liber 7
- c) Dreptul de a desfășura acțiuni cu caracter politic, de a face parte din partide și organizații politice 8
- d) Dreptul la asociere sindicală 8
- e) Dreptul la grevă 9
- f) Dreptul la stabilitate în funcție 11
- g) Dreptul la carieră 11
- h) Dreptul la perfecționarea pregătirii profesionale 13
- i) Dreptul de a fi protejați în exercitarea funcției publice 14
- 2) Drepturi cu caracter socio-economic pe care le au toţi funcţionarii publici 14
- a) Dreptul la salariu 15
- b) Dreptul la informare 15
- c) Dreptul la gratuitatea uniformei 15
- d) Dreptul la condiții normale de muncă și igienă 16
- e) Dreptul la o zi de muncă de 8 ore şi de 40 de ore pe săptămână 16
- f) Dreptul la concediu de odihnă, concediu medical şi la alte concedii 16
- g) Dreptul la asistenţă medicală, proteze şi medicamente 17
- h) Dreptul la pensie şi la celelalte drepturi de asigurare 17
- i) Dreptul funcţionarului public de a fi despăgubit 18
- j) Dreptul de alegere a profesiei şi a locului de muncă 18
- k) Dreptul la avansare 19
- IV. CONCLUZI 19
- V. BIBLIOGRAFIE 20
Extras din proiect
Drepturile funcționarilor publici
I. Conceptul de funcţionar public
Funcţionarul public este persoana fizică numită într-o funcţie publică, numire care se face de către conducătorul unei instituţii publice, printr-un act de putere publică Totalitatea funcţionarilor publici din autorităţile şi instituţiile publice din administraţia publică centrală şi locală constituie corpul funcţionarilor publici.
Funcţionarul public a fost definit de Statutul funcţionarilor publici în art.2 alin. (2) ca fiind “persoana numită, în condiţiile legii, într-o funcţie publică“, iar în literatura de specialitate “persoana legal învestită prin numire într-o funcţie publică din structura unui serviciu public administrativ, în scopul îndeplinirii competenţei acestuia“ Pentru ocuparea unei funcţii publice se cere îndeplinirea unor condiţii de două categorii: generale şi de studii. Dintre condiţiile generale amintim: cetăţenia română, domiciliul în România, cunoaşterea limbii române scris şi vorbit, vârsta minimă de 18 ani, apt din punct de vedere medical, credinţa civică şi morală corespunzătoare funcţiei publice. Actul de numire al funcţionarului public în funcţie este un act unilateral de voinţă, de drept public şi nicidecum un contract de drept comun. Atribuţiile încredinţate unui funcţionar public sunt de ordin general şi se stabilesc prin lege, nu în interesul său personal, ci al serviciului public.
Funcţionarii publici sunt persoanele fizice, cetăţeni care deţin, în condiţiile legii, о funcţie publică într-un serviciu public al comunei, oraşului, judeţului, municipiului. Prin numirea în funcţia publică, funcţionarul este investit cu un statut legal în care sunt prevăzute drepturile şi obligaţiile acestuia. Situaţia juridică a funcţionarului public este aşadar statutară
II. Noțiuni introductive
Pentru a exercita ansamblul atribuțiilor și competențelor ce constituie conținutul funcției publice, titularului acesteia îi sunt stabilite anumite drepturi și obligații. În una din lucrările sale, Ioan Deleanu precizează că “în realitatea juridică nu există drepturi și obligații independente unele de celelalte; fiecărui drept îi corespunde o obligaţie corelativă și fiecare obligație se naște la rândul ei dintr-un drept”
Funcţionarii publici au în considerarea calitaţii lor de angajați, drepturi specifice dreptului muncii, cum ar fi: dreptul la salariu, la concedii de odihnă, medicale sau de studii, asistență medicală, pensie etc. În cadrul raportului juridic de drept administrativ în care funcționarul public este parte, acesta are o serie de drepturi și obligații, îndatoriri și chiar interdicții.
Dacă instituția publică, națională sau europeană, are dreptul să ceară de la funcționarul său un comportament profesional și extraprofesional adecvat, în mod similar, funcționarul public este îndreptățit să pretindă și să obțină de la instituția publică în care este încadrat recunoașterea și respectarea drepturilor sale garantate de lege.
Din perspectiva prevederilor legale, drepturile funcționarilor publici din România sunt stipulate în Capitolul V, Sectiunea I, din Legea nr. 188 din 08 decembrie 1999.
Drepturile și obligațiile sunt determinate pe cale generală, impersonală, imperativă și au un caracter obiectiv, adică ele sunt „legate” de funcția publică în cauză, nu de funcționarul public în calitatea lui de persoană fizică.
Bibliografie
Tratate, culegeri:
Alexandru Ioan, Cărăuşan Mihaela, Bucur Sorin, Drept administrativ, Ediţia a III-a, revizuită şi adăugită, Editura Universul Juridic, Bucureşti, 2009
Alexandru I., Administraţia şi puterea politică, în RDP nr. 2/2003
Brezoianu Dumitru, Drept administrativ român , Editura C.H.Beck, București, 2004
Deleanu. Ioan, Drept constituţional şi instituţii politice, Editura Europa Nova, Bucureşti, 1996
Iorgovan Antonie, Tratat de drept administrativ, vol.1, Ediţia 4, Editura All Beck, Bucureşti, 2005
Pavelescu Tiberiu, Moinescu Gabriel, Drept administrativ român, Editura Tritonic, Bucureşti, 2004
Petrescu Narcisa Rodica, Drept administrativ, Editura Hamangiu, Bucureşti, 2009
Pipernea Elena, Pipernea Călin, Drept administrativ-parte generală, Editura Universitatea Ecologică „Dimitrie Cantemir“, Iaşi, 2001
Vedinaş Verginia, Statutul funcţionarului public, Editura Nemira, Bucureşti, 1998
Trăilescu Anton, Drept Administrativ, Ediţia 4, Editura C.H. Beck, Bucureşti, 2010
Zaharia T. Gheorghe, Drept administrativ român, vol. I, Editura ANKAROM, Iaşi, 1996
Preview document
Conținut arhivă zip
- Drepturile Functionarilor Publici.doc