Investitii Straine Directe in Romania

Extras din proiect Cum descarc?

CAPITOLUL I. INVESTITIILE INSTITUTIILOR PUBLICE
1.1. Conceptul de cheltuieli publice
Inlaturarea unor disfunctionalitati ale pietei, armonizarea vietii sociale in interiorul granitelor unui stat, ca si armonizarea vietii internationale in cadrul relatiilor bi sau multilaterale, presupun o serie intreaga de optiuni publice care stau la baza unor decizii publice corespunzatoare fiecarei optiuni in parte.
In cadrul national, statul este cel mai important decident public care, in ultimul timp, renunta la o parte tot mai mare din deciziile publice in favoarea colectivitatilor locale.
Pentru realizarea deciziilor publice, statul, colectivitatile locale si alte entitati publice, ocazioneaza costuri financiare, cunoscute ca cheltuieli publice. Deci cheltuielile publice reflecta optiunile politice ale statului, ele reprezentand costurile realizarii acestor politici.
Cheltuielile publice sunt ocazionate de realizarea rolului statului ca autoritate publica si ca actor economic, deci cheltuielile publice pot fi definite ca fiind costurile realizarii politicilor publice. Conceptul de cheltuieli publice este indispensabil legat de conceptul de sector public care poate fi privit ca reflectand tranzitii bugetare .
Cheltuielile publice pot fi privite si ca fiind actiunile care stabilesc obligatii ce vor avea drept rezultat plati imediate sau viitoare, care au ca sursa de finantare veniturile publice si in special veniturile fiscale.
In functie de aria lor de cuprindere pot fi definite ca fiind :
- Cheltuieli ale puterii publice centrale si locale prevazute in bugetul de stat si local;
- Plati efectuate din bugetul asigurarilor sociale de stat, sanatate si somaj;
Cheltuielile publice, alaturi de alti indicatori macroeconomici (marimea veniturilor fiscale, a deficitului bugetar) constituie indicatorul cel mai utilizat pentru marirea gradului interventiei statului in economie. Cresterea ponderii cheltuielilor publice in economie atat in marime absoluta cat si relativa indica cresterea ponderii sectorului public in cadrul economiei. Dupa 1989 cheltuielile publice au avut o pondere insemnata in PIB (cca 32%), insa modest comparativ cu situatia tarilor dezvoltate economic.
Cresterea cheltuielilor publice este determinata in primul rand de modificarea nevoilor economice si preferintelor consumatorilor, (cauze economice) precum si de functionarea necorespunzatoare a sistemului politic (cauze politice).
Analiza cheltuielilor prin prisma cauzelor care genereaza cresterea acestora se poate face si plecand de la studierea factorilor microeconomici si preferintele consumatorilor pentru bunuri si servicii publice .
Cheltuielile publice pot fi explicate in functie de :
- Modificarile in cererea de bunuri si servicii publice;
- Modificari in ansamblul activitatii de productie utilizate pentru realizarea bunurilor si serviciilor;
- Modificari in numarul si structura populatiei;
- Modificari in calitatea bunurilor si serviciilor publice;
- Regionalizarea si globalizarea economiei;
- Capacitatea de a plati impozite;
- Factori politici si sociali etc.
Pentru a stabili mai bine rolul si modul concret in care se materializeaza cheltuielile publice este necesara o clasificare a acestora pe baza mai multor criterii. Un prim criteriu este cel administrativ dupa care exista o clasificare organica potrivit careia cheltuielile sunt grupate dupa institutiile la care se refera ( ministere, unitati administrativ teritoriale, institutii) si o clasificare functionala care grupeaza cheltuielile dupa profilul activitatii institutiilor publice ( Parlament, Justitie, Politie, Armata etc.) .
Clasificarea economica a cheltuielilor publice distinge:
- Cheltuieli functionare sau curente care cuprind cheltuielile de personal si material;
- Cheltuieli de investitii (capital) - se materializeaza in bunuri publice cu caracter de valori ( constituirea de scoli, sosele, spitale etc.)
- Cheltuieli de transfer - cuprind sumele acordate din fonduri publice diferitelor persoane juridice sau fizice, cu titlu definitiv si nerambursabil (plati pentru pensii, somaj, subventii etc.)


Fisiere in arhiva (1):

  • Investitii Straine Directe in Romania.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 7 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!