Mandatul European de Arestare

Cuprins proiect Cum descarc?

I. Aparitia mandatului european de arestare si rolul sau in cadrul cooperarii judiciare internationale .pag. 1
II. Aplicarea mandatului european de arestare.pag. 3
III. Definitia mandatului european de arestare.pag. 4
IV. De la extradare la mandatul european de arestare. Conceptul de predare .pag. 6
1. Principiul recunoasterii reciproce.pag. 7
2. Principiul dublei incriminari.pag. 8
3. Motive pentru refuzul executarii mandatului european de arestare.pag.11 
4. Neexecutarea propriilor cetateni. pag. 12
5. Principiul specialitatii. pag. 13
6. Durata procedurii.pag. 14
V. Mandatul european de arestare in Romania.pag. 14
1. Definitia mandatului european de arestare.pag. 15
2. Natura juridica a mandatului european de arestare. pag. 16
3. Aplicarea mandatului european de arestare. pag. 18
4. Autoritatile judiciare competente.pag. 20
4.1. Procedura punerii in aplicare a mandatului.pag. 21
4.2. Predarea persoanei solicitate.pag. 25
5. Continutul mandatului european de arestare.pag. 26
6. Conditii pentru emiterea mandatului european de arestare . pag. 26
7. Transmiterea mandatului european de arestare.pag. 28
8. Regula dublei incriminari. pag. 29
9. Conditii speciale pentru executarea mandatului european de arestare .pag. 30
10. Motive de refuz al executarii mandatului european de arestare . pag. 31
11. Regula specialitatii.pag. 37
12. Concursul de cereri.pag. 38
VI. Observatii si concluzii.pag. 40
Bibliografie.pag. 42


Extras din proiect Cum descarc?

I. Aparitia mandatului european de arestare, rolul sau in cadrul cooperarii judiciare internationale.
Circulatia libera a persoanelor in interiorul granitelor Uniunii Europene a deschis noi posibilitati pentru infractori, care se deplaseaza cu usurinta si coopereaza fara a tine seama de frontiere si de diferentele juridice care exista inca intre statele membre. Singura modalitate prin care se poate face fata cu succes provocarilor criminalitatii contemporane, caracterizata de aparitia unor noi forme de manifestare a activitatii infractionale, de mobilitatea fara precedent a infractorilor, dar si de dezvoltarea organizatiilor si retelelor criminale transnationale , este gasirea unor mijloace flexibile de cooperare internationala. Fenomenele de criminalitate depasesc astazi capacitatea de reactie a statelor luate izolat si nu pot fi combatute eficient decat prin unirea eforturilor tuturor statelor.
Reactia Uniunii Europene (UE) la acest fenomen este ilustrata de tratatul de la Amsterdam, obiectivul fiind stabilit prin Titlul VI (art. 29-42 fostele art. K-K9, Tratatul privind Uniunea Europeana - TUE), si anume cel de a asigura cetatenilor un nivel ridicat de protectie, intr-un spatiu de libertate, securitate si justitie, prin realizarea unei actiuni comune a statelor prin prevenirea si reprimarea rasismului si a xenofobiei .
Libera circulatie a persoanelor in Uniunea Europeana nu poate fi inchipuita fara asigurarea unor conditii de munca si viata sigure pe intreg teritoriul statelor membre. Cetatenii europeni trebuie protejati de infractionalitate transfrontaliera, trebuie sa aiba acces la justitie in mod egal si trebuie sa li se asigure drepturile si libertatile fundamentale.
Prin Decizia-cadru a Consiliului Uniunii Europene nr. 2002/584/JHA din 13 iunie 2002 privind mandatul european de arestare si procedurile de predare intre statele membre a fost concretizata hotararea luata in cadrul Consiliului de la Tampere din 1999 ca, intre statele membre ale Uniunii Europene, sa se inlocuiasca procedura formala de extradare cu o procedura de predare simplificata care se desfasoara intre autoritatea judiciara emitenta si autoritatea judiciara de executare, acestea putand fi asistate de o autoritate centrala, desemnata in statele membre, sau de punctele de contact ale Retelei Judiciare Europene.
Actele teroriste din 11 septembrie 2001 au reprezentat o provocare pentru Uniunea Europeana: era confruntata cu necesitatea unui raspuns prompt si eficient in domeniul securitatii interne, ceea ce presupunea adoptarea unor masuri necesare, mai ales in cadrul Pilonului III iar acest raspuns trebuia sa fie insotit de o actiune la fel de hotarata in planul securitatii externe, si trebuia sa isi demonstreze solidaritatea cu SUA, partenerul cel mai important al Uniunii Europene .
Mandatul European de arestare se doreste a fi solutia interna pentru o cooperare rapida si eficienta, si, totodata, un nou instrument juridic apt sa inlocuiasca toate instrumentele juridice precedente referitoare la extradare .
Dupa cum se arata in preambulul Deciziei-cadru, mandatul european de arestare este prima masura concreta in domeniul dreptului penal care implementeaza principiul recunoasterii reciproce.
Instituirea mandatului European de arestare a reprezentat un pas inainte pe calea combaterii infractionalitatii transnationale la nivel European. Daca extradarea este considerata ca fiind expresia cea mai vie a asistentei juridice in domeniul dreptului penal, cu certitudine ca mandatul European de arestare urmeaza a fi apreciat ca o formula de succes viabila a cooperarii judiciare in materie penala cu o perspectiva clara de extindere la nivel European, avand in vedere afluenta fenomenului infractional international care impune adoptarea unor masuri eficiente menite sa garanteze in mod durabil respectarea si realizarea justitiei in spatiul juridic European preconizat .


Fisiere in arhiva (2):

  • curprins.docx
  • Mandatul European de Arestare.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

o Decizia-cadru nr. 2002/584/JAI din 13 iunie 2002 a Consiliului Uniunii Europene
o Legea 302/2004 cu referire la mandatul european de arestare
o Legea 224/2006
o Legea 222/2008
o Codul de procedura penala
o Sorin Vasilescu, Mandatul de arestare european - Revista dreptul nr. 1/2007 
o Doru Mercan, Mandatul european de arestare - Procedura de executare, Revista de Drept Penal nr. 3/2007
o T. Stefan, Recunoasterea mutuala - in lucrarea Cooperarea judiciara in materie penala, Ed. Didactica si Pedagogica, Bucuresti, 2003
o C-tin Draghici, Cristian Eduard Stefan - Aspecte teoretice si practice referitoare la procedura executarii mandatului european de arestare - Revista Dreptul nr. 2/2007
o Corina Sabina Munteanu, Mandatul european de arestare - Caiete de Drept Penal, nr. 1/2007, Ed. C.H.Beck
o O.Mastacan, Cooperarea judiciara internationala in materie penala. Mnadatul european de arestare, Analele Fac. De Stiinte Juridice, Univ. Valahia, Targoviste, an IV - 2007
o Tratatul privind UE (TUE), incluzand modificarile aduse prin Tratatul de la Amsterdam (18 iunie 1997), in Documente de baza ale Comunitatii si UE, Ed. a-II-a, Ed. Polirom, Iasi 2002
o R.M. Stanoiu, Asistenta juridica internationala in materie penala - Ed. Academiei, Bucuresti 1975
o Geo Stroie, Drept penal european pentru Romania (Drept penal comparat), Ed. Dacoromana TDC, Bucuresti 2005
o F. Streteanu, Drept penal. Parte generala. Ed. Rosetti, Bucuresti 2003
o Gh. Mateut, M. Vasilescu, Transferul persoanelor condamnate, RD Pen. nr.3/2003


Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!