Principiul Legalitatii in Elaborarea Actelor Administrative de Catre Organele Administratiei Publice

Cuprins proiect Cum descarc?

CAPITOLUL 1 4
PRINCIPIUL LEGALITATII CA DIMENSIUNE A STATULUI DE 4
DREPT 4
1.1. Constitutionalizarea statului de drept 4
1.2. Reflectarea principiului legalitatii in constitutiile tarilor din Uniunea Europeana 5
1.3. Reflectii asupra consacrarii principiului legalitatii in Tratatul privind o Constitutie pentru Europa. 15
CAPITOLUL 2 18
LEGALITATEA ACTELOR ADMINISTRATIVE 18
2.1. Principiul legalitatii. Consideratii generale 18
2.2. Izvoarele legalitatii 19
2.3. Aspecte actuale privind multiplicarea izvoarelor legalitatii la nivel European 22
CAPITOLUL 3 26
CONDITIILE DE LEGALITATE ALE ACTELOR ADMINISTRATIVE 26
3.1. Doctrina romaneasca despre conditiile de legalitate a actelor administrative 26
3.2. Doctrina straina despre conditiile de legalitate a actelor administrative. 30
3.3. Conditia generala de legalitate potrivit careia actul administrativ trebuie sa fie emis de autoritatea competenta si numai in limitele competentei sale 32
CAPITOLUL 4 38
CONDITIA GENERALA DE LEGALITATE POTRIVIT CAREIA ACTUL ADMINISTRATIV TREBUIE SA FIE EMIS IN FORMA SI PROCEDURA PREVAZUTA DE LEGE 38
4.1 Forma actelor administrative nomative si individuale 38
4.2 Procedura de elaborare a actelor administrative 40
CAPITOLUL 5 49
RELATIA LEGALITATE - OPORTUNITATE 49
5.1 Relatia legalitate - oportunitate in doctrina romaneasca 49
5.2. Aspecte de drept comparat cu privire la relatia legalitate - oportunitate 54
CAPITOLUL 6 58
PROPUNERI DE LEGE FERENDA 58
BIBLIOGRAFIE 63


Extras din proiect Cum descarc?

CAPITOLUL 1
PRINCIPIUL LEGALITATII CA DIMENSIUNE A STATULUI DE
DREPT
1.1. Constitutionalizarea statului de drept
Statele care isi atribuie calificativul de stat de drept nu au creat inca un model unanim acceptat , dar au aderat Ia ideea ca exprima pe de o parte o conditie ce priveste puterea si o miscare de rationalizare si de ordonare a acesteia, iar pe de alta parte exprima si o conceptie noua privind dreptul care are in vedere caracterul sau ambivalent atat ca mijloc de actiune a statului, dar si ca mijloc de limitare a puterii acestuia.
Aceasta este constanta care a prins contur intre solutiile tehnice diferite propuse, constanta care, in majoritatea cazurilor, are un caracter constitutional, deoarece constitutiile sunt cele care " trebuie sa prevada distribuirea autoritatii si limitele in care se poate extinde puterea, dar si mijloacele de contracarare, astfel incat sa se poata determina intotdeauna ce este legal sau ilegal si sa se prevada regimul de drept " .
In tratatul profesorului Ion Deleanu este mentionata ca si conditie imanenta a statului de drept institutionalizarea suprematiei Constitutiei fapt prin care se intelege subordonarea legislativului fata de asezamantul fundamental, prin urmare statul de drept devine astfel stat constitutional. Consacrarea principiului suprematiei Constitutiei si a obligativitatii legii in asezamantul fundamental are avantajul pe care intotdeauna o norma expresa o reprezinta fata de aceea rezultata din interpretare: certitudinea in mod strict, previzibilitatea in mod indubitabil.
Principiul suprematiei Constitutiei si al obligativitatii legii exprima pe de o parte suprematia Constitutiei cand legea exprima vointa, numai daca respecta norma constitutionala ca si consecinta a principiului constututionalitatii care cumuleaza si articuleaza mijloacele juridice care au ca scop asigurarea conforalitatii regulilor dreptului dispozitiilor constitutionale, iar pe de alta parte obligativitatea legii, preeminenta sa in reglementarea relatiilor sociale asigura ordinea de drept.
Principiul legalitatii, ca principiu juridic, exprima doua conditii ale statului de drept:
- obligatia subiectelor de drept de a respecta normele juridice in vigoare
- respectarea ierarhiei normelor juridice.
intaietatea legii in constitutiile tarilor accepta intelesul exhaustiv, fara a se face diferenta intre principiul legalitatii si cel al constitutionalitatii. Aceasta abordare este posibila, desi principiul constitutionalitatii trebuie exprimat atat din punct de vedere al raportarii regulilor dreptului la continutul reglementarilor constitutionale, dar si din punctul de vedere al raportarii la procedurile instituite de Constitutie pentru emiterea lor.
Utilizarea acceptiunii largi a principiului legalitatii este considerata posibila deoarece pilonul legalitatii este reprezentat de Constitutia fiecarui stat de drept.
1.2. Reflectarea principiului legalitatii in constitutiile tarilor din Uniunea Europeana
La data de 1 octombrie 1920 in Austria a fost votata Legea de instituire a Republicii Austriece ca federatie. Aceasta a suferit mai multe modificari esentiale in functie de contextul istoric pana in anul 1994 cand a fost oficial numita Legea Constitutionala Federala (Bundesverfas-sungsgesetz) prescurtat B-VG.
Unicitatea sistemului austriac in Europa deriva din faptul ca nu toate normele care au caracter constitutional sunt reunite intr-o Constitutie unica.


Fisiere in arhiva (1):

  • Principiul Legalitatii in Elaborarea Actelor Administrative de Catre Organele Administratiei Publice.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!