Raspunderea Carausului in Contractul de Transport

Extras din proiect Cum descarc?

Capitolul I
Cadrul legal si formele raspunderii carausului
1.Introducere
La inceput de secol XXI, volumul de marfuri tranzactionate pe piata interna si internationala a crescut considerabil, ducand la o intensificare insemnata a transportului de marfuri la nivel mondial. 
Astfel, contractul comercial de transport de marfuri reprezinta principalul instrument juridic menit sa asigure si sa faciliteze circulatia marfurilor intre operatorii de comert. Prin incheierea unei asemenea conventii, in sarcina partilor se naste un intreg set de obligatii a caror neexecutare, executare defectuoasa, sau cu intarziere va atrage raspunderea partii in culpa.
Lucrarea de fata isi propune sa abordeze institutia raspunderii juridice a carausului, analizand, la nivel sintetic, urmatoarele aspecte: cadrul legal si formele raspunderii transportatorului, cauzele de antrenare a raspunderii acestuia precum si particularitatile care ii confera o fizionomie aparte in peisajul juridic ( spre exemplu: caracterul limitat al intinderii despagubirilor ce pot fi pretinse in caz de pierdere, avarie sau intarziere a marfii transportate) , toate acestea impreuna cu aspectele procesuale legate de angajarea raspunderii transportatorului.
Intrucat dispozitiile legale in materie sunt inca insuficient elaborate, solutiile jurisprudentiale, precum si uzantele comerciale joaca un rol important in stabilirea raspunderii juridice a carausului si a consecintelor acesteia.
2. Cadrul legal 
Activitatea de transport este reglementata printr-o varietate de norme juridice aplicabile, fiind incidente in materie atat norme de drept comun, cuprinse in Codul civil, cat si norme ale dreptului comercial, cuprinse in Codul comercial si in alte acte normative speciale. 
Raportandu-ne la natura juridica a activitatatii de transport, distingem intre transporturile civile si cele comerciale . Cele dintai reprezinta exceptia, fiind nesemnificative economic, in timp ce transporturile comerciale constituie regula si se 
manifesta cel mai adesea ca fapte de comert obiective, mai exact, intreprinderile de transporturi. Acestea din urma constau intr-o activitate de transport ce se deruleaza intr-
un cadru organizat de catre un comerciant a carui profesiune principala este carausia.
Detaliind si mai mult, in randul transporturilor comerciale, transporturile de marfuri se bucura de o reglementare legala mai elaborata fata de transportul de persoane, aceasta datorita complexitatii acestui tip de transport.
Reglementarea de drept comun a activitatii de transport de marfuri se regaseste in Codul comercial, Titlul XII, intitulat "Despre contractul de transport ", art. 413-441, reglementare ce inceteza a se mai aplica atunci cand sunt incidente dispozitii speciale pentru fiecare tip de transport.
In privinta normelor de drept comun, acestea fixeza notiunile generale in materie, respectiv definitia si formele contractului de transport, partile si obligatiile acestora, regulile generale privind executarea, modificarea si raspunderea contractuala (conditii, cauze de antrenare si de exonerare), si, nu in ultimul rand, prescriptia extinctiva a actiunilor nascute din contractul de transport .
In raporturile juridice dintre participantii la activitatea de transport, carausul este subiectul de drept caruia ii revine obligatia constituind prestatia caracteristica in materie, si anume executarea deplasarii marfurilor, respectiv a persoanelor, obligatiei principale subordonandu-i-se obligatia de paza a marfii, respectiv de asigurare a securitatii persoanei. In acest context, institutia raspunderii carausului isi afirma rolul sau esential. 
Codul comercial reglementeaza in articolele 418- 429 raspunderea carausului si cauzele sale de responsabilitate, in articolul 430; 431 si 438 modul de stabilire a pagubei suferite de expeditor, in articolul 432-435 actiunea in despagubire iar in articolul 441 se interzic unele cauze prin care s-ar diminua raspunderea carausului. 
Dispozitiile C.comercial referitoare la raspunderea carausului pentru neindeplinirea obligatiilor si cele privind evaluarea daunelor au un caracter dispozitiv, partile putand deroga de la ele, cu doua exceptii:
-conform articolului 417 C.comercial orice conventie a partilor prin care s-ar limita raspunderea stabilita prin articolul 417- 419; 425; 427; 430; 432; 433; 436; 440, este nula chiar daca ar fi permisa prin reglementari generale sau particulare, cu exceptia cazului cand prin tarife speciale se stabilesc preturi mai mici decat cele prevazute in tarifele ordinare.
-conform articolului 430 C.comercial nu se poate deroga de la regulile stabilite referitoare la raspundere in caz de dol sau culpa grava a carausului deoarece ar fi imoral sa se acorde beneficiul limitarii raspunderii in aceste cazuri ca si atunci cand ele ar lipsi.
In fine, in cazul transporturilor maritime, potrivit articolului 506 din C.comercial carausul nu va raspunde daca va putea face dovada ca neindeplinirea obligatiilor se datoreaza unor "obstacole provenite din caz fortuit sau forta majora".


Fisiere in arhiva (1):

  • Raspunderea Carausului in Contractul de Transport.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!