Recunoasterea si Executarea Hotararilor Penale si Actelor Judiciare Straine

Extras din proiect Cum descarc?

Notiuni Introductive.
O hotarare judecatoreasca straina nu poate avea eficacitate in aceleasi conditii ca si o hotarare data de o instanta proprie. O hotarare straina nu poate avea de plin drept forta executorie si autoritatea de lucru judecat, deoarece se opune suveranitatea statului pe al carui teritoriu se invoca acea hotarare. In general, in cazul in care cel care a pierdut procesul nu executa de bunavoie obligatia hotararea judecatoreasca este investita cu formula executorie si se procedeaza la executarea silita.
Formula executorie este ordinul dat de instanta judecatoreasca organelor de executare silita, de a duce la indeplinire dispozitivul hotararii. In acest fel este pusa in miscare forta de constrangere a statului pentru realizarea justitiei. Forta de constrangere nu se poate desfasura decat pe teritoriul statului care o exercita, iar organele de executare ale unui stat nu se pot supune ordinului dat de instanta altui stat, deoarece statele sunt suverane si egale. De aceea, forta executorie a unei hotarari judecatoresti are un caracter strict teritorial, neputand opera de plin drept pe teritoriul altui stat decat acela a carui instant a investit hotararea cu formula executorie.
Hotararea judecatoreasca straina dobandeste, in general, forta executorie, intocmai ca si hotararea proprie a statului pe teritoriul caruia se cere executarea, daca se obtine exequatur-ul. 
Hotararea judecatoreasca straina produce efecte in alta tara daca se indeplinesc cerintele stabilite de legea statului unde se invoca acele efecte. Aceste cerinte legale constau, de regula, in recunoasterea hotararii judecatoresti straine sau in obtinerea exequatur-ului pentru acea hotarare.
In anumite conditii, o hotarare judecatoreasca straina poate sa produca unele efecte si independent de indeplinirea cerintelor legale mentionate.
1. Formele de cooperare judiciara internationala in materie penala prevazute de actuala legislatie a Romaniei.
1.1 Forme preavazute in legea speciala
Potrivit prevederilor legii nr.302/2004, cu modificarile si completarile ulterioare , formele de cooperare judiciara internationala in materie penala sunt urmatoarele :
-extradarea ;
-predarea in baza unui mandat european de arestare ;
-transferul de proceduri in materie penala ;
- recunoasterea si executarea hotararilor ;
-transferul persoanelor condamnate ;
-asistenta judiciara in materie penala ;
-alte forme de cooperare judiciara internationala in materie penala.
Dupa o alta parere , formele de cooperare judiciara internationala in materie penala sunt :
-extradarea;
- predarea in baza unui mandat european de arestare ;
- transferul de proceduri in materie penala ;
- recunoasterea si executarea hotararilor in materie penala ;
- transferarea persoanelor condamnate ;
- comisiile rogatorii ;
- infatisarea martorilor, expertilor si a persoanelor urmarite ;
-notificarea actelor de procedura care se intocmesc ori se depun intr-un proces penal; 
-cazierul judiciar
1.1.1. Extradarea
Elaborata intr-o maniera noua, extradarea contine reglementari moderne, armonizate cu dispozitiile Conventiei privind procedurile simplificate de extradare intre statele membre ale Uniunii Europene din 10 martie 1995 si ale Conventiei de extradare intre statele membre ale Uniunii Europene din 27 septembrie 1996 . Trebuie spus ca aceste doua instrumente comunitare (inlocuite deja in relatia dintre statele membre de decizia- cadru privind mandatul european de arestare) vin in completarea instrumentelor adoptate sub egida Consiliului Europei - Conventia europeana de extradare din 13 decembrie 1957 si Protocoalele sale aditionale . 
Asadar, noua reglementare a institutiei extradarii este realizata in baza pevederilor Constitutiei, a Codului penal dar in primul rand a dispozitiilor din Conventiile internationale ratificate de Romania, sediul materiei fiind prevazut in Titlul II din legea nr.302/2004, privind cooperarea judiciara internationala in materie penala, cu modificarile si completarile ulterioare .
In cadrul acestui titlu, sunt prevazute in acord cu legislatia europeana in domeniu intreaga procedura referitoare la extradarea activa si pasiva, categorii de persoane care pot fi extradate, persoane ce nu pot fi extradate etc.
1.1.2. Predarea in baza unui mandat european de arestare
Mandatul european de arestare este o decizie judiciara emisa de autoritatea judiciara competenta a unui stat membru al Uniunii Europene, in vederea arestarii si predarii catre un alt stat membru a unei persoane solicitate in vederea efectuarii urmaririi penale, a judecatii sau in scopul executarii unei pedepse sau a unei masuri privative de libertate.
Dupa cum rezulta chiar din definitia stabilita de lege, procedura in sine, este valabila numai in interiorul Uniunii Europene.


Fisiere in arhiva (1):

  • Recunoasterea si Executarea Hotararilor Penale si Actelor Judiciare Straine.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* Pretul este fara TVA.


Hopa sus!