Sisteme de Publicitate Imobiliara Aplicabile pe Teritoriul Romaniei

Cuprins proiect Cum descarc?

1. Consideratii generale 1
2. Publicitatea imobiliara viitoare in dreptul romanesc. Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996 3
3. Registrele de transcriptiuni si inscriptiuni.*Sistemul personal de publicitate imobiliara 4
4. Cartile funciare.*Sistemul real de publicitate imobiliara* 9
5. Caracteristicile Decretului-Lege nr. 115/1938, dispozitii privitoare la unificarea cartilor funciare. Corelatia cu Legea nr. 7/1996 13
6. NOILE CARTI FUNCIARE 14


Extras din proiect Cum descarc?

Consideratii generale :
Existenta unui sistem de publicitate imobiliara este determinata de necesitatea cunoasterii situatiei precise a bunurilor imobile, atat din punctul de vedere al elementelor de identificare, cat si, mai ales, al aspectelor juridice interesand titularii drepturilor de proprietate, transferurile juridice avand ca obiect aceste bunuri, existenta dezmembramintelor de proprietate sau a unor sarcini care greveaza aceste bunuri.
Realizarea unui sistem de publicitate imbiliara este nu numai necesara, dar si posibil de infaptuit, datorita asezarii fixe si existenta unor elemente precise de identificare a bunurilor imobile, spre deosebire de bunurile mobile care, prin definitie, sunt lipsite de o asezare fixa in spatiu si de mai multe ori si de elemente de identificare.
Publicitatea imobiliara isi justifica utilitatea prin multiple considerente:
- bunurile imobile au o valoare materiala mult mai mare decat cele mobile;
- stapanirea unui bun imobil poate corespunde dreptului de proprietate, unui alt drept real principal sau unei stari de fapt, o posesiune. Cum in materie imobiliara posesiunea nu valoreaza titlu de proprietate, numai proprietarul poate instraina bunurile sale imobile, de aici si interesul tertilor dobanditori de a cunoaste cu exactitate situatia juridica a bunurilor imobile.
Ca si concept, publicitatea imobiliara desemneaza totalitatea mijloacelor juridice ce au ca scop evidenta si opozabilitatea fata de terti a actelor juridice prin care se constituie, se transmit sau se sting drepturi reale imobiliare .
Dupa Unirea din 1918, s-a pus problema crearii unui sistem unitar de publicitate pe intregul teritoriu al tarii. Au existat mai multe demersuri in acest sens, dar izbucnirea celui de-al doilea razboi mondial si apoi instaurarea regimului de guvernare comunist au determinat lipsa de eficacitate a acestora .
Datorita conditiilor istorice, in tara noastra nu a existat, pana in prezent, un sistem unic de publicitate imobiliara, ci au fost reglementate patru asemenea sisteme :
- cel al Registrelor de Transcriptiuni si Inscriptiuni, reglementat de Codul Civil si Codul de Procedura Civila, aplicat in Vechiul Regat (Muntenia, Moldova, Oltenia, Dobrogea).
- cel al Cartilor Funciare, reglementat in a doua jumatate a secolului al XIX-lea de legislatia austriaca si ungara, iar ulterior, de Decretul-Lege nr. 115/1938 pentru unificarea dispozitiilor privitoare la cartile funciare, aplicabil in provinciile romanesti anexate de fostul Imperiu austro-ungar (Transilvania, Banat, Crisana, Satu-Mare, Maramures si Bucovina);
- cel al Cartilor de Publicitate Imobiliara, numit si "Sistemul intermediar de publicitate", reglementat prin Legea nr. 242/1974 pentru transformarea cartilor provizarii in carti de publicitate funciara, aplicat intr-un numar redus de localitati din judetul Ilfov si Bucuresti, in care s-au efectuat masuratori si intocmit documente cadastrale;
- cel al Cartilor de Evidenta Funciara, care este tot un sistem intermediar, insa conceput ca provizoriu, reglementat de Legea nr. 163/1946 si aplicat in localitatile din Transilvania unde cartile funciare au fost distruse, sustrase sau pierdute din cauza celui de-al doilea razboi mondial.
Primele doua sisteme sunt cele mai raspandite, fiind socotite principalele sisteme de publicitate imobiliara din Romania, celelalte doua fiind de fapt varietati ale sistemului de publicitate ale cartilor funciare.
In alte opinii , celor patru sisteme li se mai adauga si sistemul Cartilor Funciare Centrale pentru Cai Ferate si Canaluri, prevazut de Legea 241/1974.
Initial, registrele de publicitate imobiliara s-au tinut de tribunal si apoi de catre judecatorii, iar ulterior, dupa 1960 de catre notariatele de stat. In anul 1995, o data cu transformarea activitatii notariale intr-un serviciu public autonom, prin Legea 36/1995 a notarilor publici si a activitatii notariale, atributiile de publicitate mobiliara si imobiliara, registrele de transcriptiuni si inscriptiuni, precum si cartile funciare au trecut la judecatoriile in circumscriptia carora se afla notariatele de stat .
Unificarea regimului juridic al publicitatii imobiliare a constituit o preocupare majora a legislativului dupa anul 1989. Ca urmare, in 1996 a fost adoptata Legea 7/1996 privind cadastrul si publicitatea imobiliara. Prin aceasta, sistemul cartilor funciare este extins la nivelul intregii tari, cu anumite schimbari fata de modul in care ele au fost reglementate prin Decretul-Lege nr. 115/1938.


Fisiere in arhiva (1):

  • Sisteme de Publicitate Imobiliara Aplicabile pe Teritoriul Romaniei.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!