Politici de Protectie a Mediului - Studiu Comparativ Romania-UE

Cuprins proiect Cum descarc?

I. Introducere.2
II. Politica de protectie a mediului in UE.3
II.1. Momente cheie.3
II.2. Baza legala.4
II.3. Actorii institutionali ai politicii de mediu.4
II.4. Obiective.6
II.5. Principii.6
II.6. Programe de actiune.6
II.7. Instrumente de aplicare a politicii de mediu.9
II.8. Strategii ale politicii de mediu.11
II.9. Aspecte problematice, tendinte si provocari.15
III. Politica de protectie a mediului in Romania.17
III.1. Scurt istoric.17
III.2. Etapele politicilor de mediu.18
III.3. Cadrul institutional.20
III.4. Obiective.20
III.5. Programe de sprijin a politicii nationale de mediu.21
Bibliografie.25


Extras din proiect Cum descarc?

I. INTRODUCERE
Daca anii '70 au fost anii in care problemele de protectie a mediului s-au impus atentiei, sfarsitul anilor '80 aduce si primele seturi de masuri, pe care le putem numi "politici de protectie a mediului".
Ideea de baza care se regaseste astazi in toate aceste politici este ideea "dezvoltarii durabile". Aceasta reprezinta dezvoltarea care raspunde necesitatilor prezentului, fara a compromite capacitatea de a fi satisfacute necesitatile generatiilor viitoare.
Din definitie rezulta trei elemente care formeaza impreuna dezvoltarea durabila, si anume:
o Mediul inconjurator, care trebuie sa fie pe deplin integrat dezvoltarii economice, deoarece, conform definitiei, dezvoltarea economica prezenta trebuie sa lase generatilor viitoare un "capital ecologic" cel putin egal cu cel pe care l-am preluat noi de la generatiile anterioare;
o Echitatea - dezechilibrele lumii contemporane participa in buna masura la dezoltarea mediului;
o Viitorul - dezvoltarea durabila impune o alta scala a timpului. Intreprinderile opereaza sub presiunea concurentei si vizeaza obtinerea de profituri pe termen scurt, in timp ce scopul dezvoltarii durabile este securitatea ecologica pe termen lung.
Foarte importante in analiza conceptului de dezvoltare durabila sunt si problemele mediului inconjurator, care au un caracter international din ce in ce mai marcat, pe masura ce amploarea fenomenelor de poluare creste. Astfel, deciziile luate nu mai pot ignora efectele asupra colectivitatii umane, in sensul cel mai larg al cuvantului.
Prin adoptarea strategiei dezvoltarii durabile, politica de mediu este permanent conectata la tendintele globale de protectie a mediului, asa cum apar ele in urma evenimentelor internationale precum summit-urile de la Rio (1992) si Johanesburg (2002), a protocolului de la Kyoto, etc. In plus, aceasta conectare si implicare in progresele internationale de mediu transforma Uniunea Europeana in promotor global al dezvoltarii durabile.
Prin insusi caracterul ei, dezvoltarea durabila reprezinta nevoia de responsabilizare si
educatie pentru protectia mediului, iar acest aspect este reflectat de evolutia politicii comunitare in ultimii ani, politica marcata de trecerea de la o abordare bazata pe constrangere si sanctiune, la una mai flexibila, bazata pe stimulente. Astfel, se actioneaza in directia unei abordari voluntare, in scopul de a promova aceasta responsabilizare fata de mediu si a de a incuraja utilizarea sistemelor de management al mediului. Politica de mediu nu actioneaza independent, ci reflecta interesul societatii civile in aceasta directie, manifestat prin crearea a numeroase miscari si organizatii de mediu. Mai mult, in unele tari s-a ajuns la crearea si dezvoltarea unor partide politice ,,verzi", cu un real succes in arena politica. Nu trebuie insa uitate nici rezistenta - sau, mai bine spus retinerea si inertia care se manifesta, atunci cand obiectivele de mediu par a limita competitivitatea industriala si cresterea economica; insa acest aspect nu face decat sa sublinieze o data in plus nevoia unei abordari concertate la nivel european si necesitatea existentei unei politici de mediu active si integrate, capabila sa raspunda provocarilor care apar in plan economic.
II. POLITICA DE PROTECTIE A MEDIULUI IN UE
II.1. Momente cheie
Politica de mediu a Uniunii Europene a aparut ca domeniu separat al preocuparii comunitare in anul 1972, impulsionata de o conferinta a Organizatiei Natiunilor Unite asupra mediului inconjurator, care a avut loc la Stockholm, in acelasi an.
In 1973 a fost elaborat primul Program de Actiune pentru Mediu - PAM (1973-1977), sub forma unei combinatii de programe pe termen mediu si de gandire strategica, care accentua nevoia de protectie a apei si a aerului si care continea o abordare sectoriala a combaterii poluarii.
In 1978 a fost adoptat al doilea Program de Actiune pentru Mediu - PAM 2 (1978-1982), structurat pe aceleasi prioritati ca si PAM 1 si fiind, de fapt, o reinnoire a acestuia. 
Anul 1981 a marcat crearea, in cadrul Comisiei Europene, a Directiei Generale pentru Politica de Mediu, unitate responsabila pentru pregatirea si asigurarea implementarii politicilor de mediu si totodata initiatoarea actelor legislative din domeniu. Astfel, politica de mediu devine din ce in ce mai complexa si mai strans corelata cu alte politici comunitare. 
In 1982 a fost adoptat al treilea PAM (1982 -1986), care reflecta influenta dezvoltarii pietei interne in echilibrarea obiectivelor sale cu cele ale pietei. In plus, acest program de actiune marcheaza trecerea de la o abordare calitativa a standardelor de mediu, la una axata pe emisiile poluante.
Anul 1986 se individualizeaza prin adoptarea Actului Unic European (ratificat in 1997), document prin care protectia mediului dobandeste o baza legala in cadrul Tratatului Comunitatii Europene (Tratatul de la Roma, 1957). In 1987 a fost adoptat PAM 4 (1987- 1992), caracterizat prin aceeasi tendinta de coordonare cu evolutia si obiectivele pietei unice ca si programul precedent. Un element de noutate al PAM 4 il constituie pregatirea terenului pentru strategia cadru de dezvoltare durabila, adica promovarea conceptului de conservare a mediului si a resurselor sale in vederea transmiterii aceleiasi mosteniri naturale si generatiilor viitoare.
PAM 5 (1993 - 1999) a fost adoptat in 1992 si face trecerea de la abordarea bazata pe comanda si control la introducerea instrumentelor economice si fiscale si la consultarea partilor interesate in procesul de decizie. De asemenea, PAM 5 a transformat dezvoltarea durabila in strategie a politicii de mediu. Tot in acest an a fost semnat si Tratatul Uniunii Europene (Maastricht), ceea ce inseamna, in termeni de mediu, extinderea rolului Parlamentului European in dezvoltarea politicii de mediu.
In 1997, politica de mediu devine politica orizontala a Uniunii Europene (prin Tratatul de la Amsterdam), ceea ce inseamna ca aspectele de mediu vor fi in mod necesar luate in considerare in cadrul politicilor sectoriale.


Fisiere in arhiva (1):

  • Politici de Protectie a Mediului - Studiu Comparativ Romania-UE.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Banii inapoi garantat!

Plateste in siguranta cu cardul bancar si beneficiezi de garantia 200% din partea Proiecte.ro.


Descarca aceast proiect cu doar 5 €

Simplu si rapid in doar 2 pasi: completezi adresa de email si platesti.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:



* La pretul afisat se adauga 19% TVA.


Hopa sus!