Politici de protecție a mediului - studiu comparativ România-UE

Proiect
8.3/10 (3 voturi)
Domeniu: Ecologie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 26 în total
Cuvinte : 11565
Mărime: 59.53KB (arhivat)
Puncte necesare: 9
Proiectul a fost prezentat in cadrul Sesiunii de Cercetare Stiintifica, ASE, 2007.

Cuprins

  1. I. Introducere.2
  2. II. Politica de protectie a mediului in UE.3
  3. II.1. Momente cheie.3
  4. II.2. Baza legala.4
  5. II.3. Actorii instituţionali ai politicii de mediu.4
  6. II.4. Obiective.6
  7. II.5. Principii.6
  8. II.6. Programe de actiune.6
  9. II.7. Instrumente de aplicare a politicii de mediu.9
  10. II.8. Strategii ale politicii de mediu.11
  11. II.9. Aspecte problematice, tendinţe şi provocări.15
  12. III. Politica de protectie a mediului in Romania.17
  13. III.1. Scurt istoric.17
  14. III.2. Etapele politicilor de mediu.18
  15. III.3. Cadrul instituţional.20
  16. III.4. Obiective.20
  17. III.5. Programe de sprijin a politicii naţionale de mediu.21
  18. Bibliografie.25

Extras din proiect

I. INTRODUCERE

Daca anii ’70 au fost anii în care problemele de protecţie a mediului s-au impus atenţiei, sfârşitul anilor ’80 aduce şi primele seturi de măsuri, pe care le putem numi “politici de protecţie a mediului”.

Ideea de bază care se regăseşte astăzi în toate aceste politici este ideea “dezvoltării durabile”. Aceasta reprezintă dezvoltarea care răspunde necesităţilor prezentului, fără a compromite capacitatea de a fi satisfacute necesitatile generatiilor viitoare.

Din definitie rezulta trei elemente care formeaza impreuna dezvoltarea durabila, si anume:

• Mediul inconjurator, care trebuie sa fie pe deplin integrat dezvoltarii economice, deoarece, conform definitiei, dezvoltarea economica prezenta trebuie sa lase generatilor viitoare un “capital ecologic” cel putin egal cu cel pe care l-am preluat noi de la generatiile anterioare;

• Echitatea – dezechilibrele lumii contemporane participa in buna masura la dezoltarea mediului;

• Viitorul – dezvoltarea durabila impune o alta scala a timpului. Intreprinderile opereaza sub presiunea concurentei si vizeaza obtinerea de profituri pe termen scurt, in timp ce scopul dezvoltarii durabile este securitatea ecologica pe termen lung.

Foarte importante în analiza conceptului de dezvoltare durabilă sunt şi problemele mediului înconjurător, care au un caracter internaţional din ce în ce mai marcat, pe măsură ce amploarea fenomenelor de poluare creste. Astfel, deciziile luate nu mai pot ignora efectele asupra colectivitatii umane, in sensul cel mai larg al cuvantului.

Prin adoptarea strategiei dezvoltării durabile, politica de mediu este permanent conectată la tendinţele globale de protecţie a mediului, aşa cum apar ele în urma evenimentelor internaţionale precum summit-urile de la Rio (1992) şi Johanesburg (2002), a protocolului de la Kyoto, etc. În plus, aceasta conectare şi implicare în progresele internaţionale de mediu transformă Uniunea Europeană în promotor global al dezvoltării durabile.

Prin însuşi caracterul ei, dezvoltarea durabilă reprezintă nevoia de responsabilizare şi

educaţie pentru protecţia mediului, iar acest aspect este reflectat de evoluţia politicii comunitare în ultimii ani, politică marcată de trecerea de la o abordare bazată pe constrângere şi sancţiune, la una mai flexibilă, bazată pe stimulente. Astfel, se acţionează în direcţia unei abordări voluntare, în scopul de a promova această responsabilizare faţă de mediu şi a de a încuraja utilizarea sistemelor de management al mediului. Politica de mediu nu acţionează independent, ci reflectă interesul societăţii civile în această direcţie, manifestat prin crearea a numeroase mişcări şi organizaţii de mediu. Mai mult, în unele ţări s-a ajuns la crearea şi dezvoltarea unor partide politice „verzi”, cu un real succes în arena politică. Nu trebuie însă uitate nici rezistenţa – sau, mai bine spus reţinerea şi inerţia care se manifestă, atunci când obiectivele de mediu par a limita competitivitatea industrială şi creşterea economică; însă acest aspect nu face decât să sublinieze o dată în plus nevoia unei abordări concertate la nivel european şi necesitatea existenţei unei politici de mediu active şi integrate, capabilă să răspundă provocărilor care apar în plan economic.

II. POLITICA DE PROTECTIE A MEDIULUI IN UE

II.1. Momente cheie

Politica de mediu a Uniunii Europene a apărut ca domeniu separat al preocupării comunitare în anul 1972, impulsionată de o conferinţă a Organizaţiei Naţiunilor Unite asupra mediului înconjurător, care a avut loc la Stockholm, în acelaşi an.

În 1973 a fost elaborat primul Program de Acţiune pentru Mediu – PAM (1973-1977), sub forma unei combinaţii de programe pe termen mediu şi de gândire strategică, care accentua nevoia de protecţie a apei şi a aerului şi care conţinea o abordare sectorială a combaterii poluării.

În 1978 a fost adoptat al doilea Program de Acţiune pentru Mediu - PAM 2 (1978-1982), structurat pe aceleaşi priorităţi ca şi PAM 1 şi fiind, de fapt, o reînnoire a acestuia.

Anul 1981 a marcat crearea, în cadrul Comisiei Europene, a Direcţiei Generale pentru Politica de Mediu, unitate responsabilă pentru pregătirea şi asigurarea implementării politicilor de mediu şi totodată iniţiatoarea actelor legislative din domeniu. Astfel, politica de mediu devine din ce în ce mai complexă şi mai strâns corelată cu alte politici comunitare.

În 1982 a fost adoptat al treilea PAM (1982 -1986), care reflectă influenţa dezvoltării pieţei interne în echilibrarea obiectivelor sale cu cele ale pieţei. În plus, acest program de acţiune marchează trecerea de la o abordare calitativă a standardelor de mediu, la una axată pe emisiile poluante.

Anul 1986 se individualizează prin adoptarea Actului Unic European (ratificat în 1997), document prin care protecţia mediului dobândeşte o bază legală în cadrul Tratatului Comunităţii Europene (Tratatul de la Roma, 1957). În 1987 a fost adoptat PAM 4 (1987- 1992), caracterizat prin aceeaşi tendinţă de coordonare cu evoluţia şi obiectivele pieţei unice ca şi programul precedent. Un element de noutate al PAM 4 îl constituie pregătirea terenului pentru strategia cadru de dezvoltare durabilă, adică promovarea conceptului de conservare a mediului şi a resurselor sale în vederea transmiterii aceleiaşi moşteniri naturale şi generaţiilor viitoare.

PAM 5 (1993 – 1999) a fost adoptat în 1992 şi face trecerea de la abordarea bazată pe comandă şi control la introducerea instrumentelor economice şi fiscale şi la consultarea părţilor interesate în procesul de decizie. De asemenea, PAM 5 a transformat dezvoltarea durabilă în strategie a politicii de mediu. Tot în acest an a fost semnat şi Tratatul Uniunii Europene (Maastricht), ceea ce înseamnă, în termeni de mediu, extinderea rolului Parlamentului European în dezvoltarea politicii de mediu.

În 1997, politica de mediu devine politică orizontală a Uniunii Europene (prin Tratatul de la Amsterdam), ceea ce înseamnă că aspectele de mediu vor fi în mod necesar luate în considerare în cadrul politicilor sectoriale.

Preview document

Politici de protecție a mediului - studiu comparativ România-UE - Pagina 1
Politici de protecție a mediului - studiu comparativ România-UE - Pagina 2
Politici de protecție a mediului - studiu comparativ România-UE - Pagina 3
Politici de protecție a mediului - studiu comparativ România-UE - Pagina 4
Politici de protecție a mediului - studiu comparativ România-UE - Pagina 5
Politici de protecție a mediului - studiu comparativ România-UE - Pagina 6
Politici de protecție a mediului - studiu comparativ România-UE - Pagina 7
Politici de protecție a mediului - studiu comparativ România-UE - Pagina 8
Politici de protecție a mediului - studiu comparativ România-UE - Pagina 9
Politici de protecție a mediului - studiu comparativ România-UE - Pagina 10
Politici de protecție a mediului - studiu comparativ România-UE - Pagina 11
Politici de protecție a mediului - studiu comparativ România-UE - Pagina 12
Politici de protecție a mediului - studiu comparativ România-UE - Pagina 13
Politici de protecție a mediului - studiu comparativ România-UE - Pagina 14
Politici de protecție a mediului - studiu comparativ România-UE - Pagina 15
Politici de protecție a mediului - studiu comparativ România-UE - Pagina 16
Politici de protecție a mediului - studiu comparativ România-UE - Pagina 17
Politici de protecție a mediului - studiu comparativ România-UE - Pagina 18
Politici de protecție a mediului - studiu comparativ România-UE - Pagina 19
Politici de protecție a mediului - studiu comparativ România-UE - Pagina 20
Politici de protecție a mediului - studiu comparativ România-UE - Pagina 21
Politici de protecție a mediului - studiu comparativ România-UE - Pagina 22
Politici de protecție a mediului - studiu comparativ România-UE - Pagina 23
Politici de protecție a mediului - studiu comparativ România-UE - Pagina 24
Politici de protecție a mediului - studiu comparativ România-UE - Pagina 25
Politici de protecție a mediului - studiu comparativ România-UE - Pagina 26

Conținut arhivă zip

  • Politici de Protectie a Mediului - Studiu Comparativ Romania-UE.doc

Alții au mai descărcat și

Dezvoltarea durabilă - strategii - politici de mediu

Introducere Economia mediului constituie, in principal, o parte centrala a teoriei economice, iar dilema umanitatii, in prezent, este cum sa se...

Strategii și politici de mediu în contextul integrării în UE - studiu de caz - România

I. Scurta prezentare a politicii de mediu a Uniunii Europene Legislaţia europeană este o noutate absolută pe plan internaţional. Este pentru prima...

Instituțiile Mediului în România

CAPITOLUL I • CONSIDERAŢII GENERALE 1.1. OCROTIREA MEDIULUI ÎNCONJURĂTOR - PROBLEMA VITALA A LUMII CONTEMPORANE Din cele mai vechi timpuri, omul...

Regimul Juridic al Deșeurilor

Regimul juridic national si international al deseurilor are ca obiective principale identificarea si analizarea instrumentelor juridice consacrate...

Politica de mediu, componentă a securității europene

I. Introducere Aşa cum remarcă reprezentanţii Şcolii de la Copenhaga în anii ‛80-‛90, abordarea conceptului de securitate doar din perspectiva...

Politica de Mediu în România

Scurt istoric În România, protecţia mediului a apărut ca un domeniu de sine stătător al politicilor naţionale în anul 1990, când a fost înfiinţat...

Măsuri de protecție a plajelor împotriva invaziilor de alge

Lucrarea de fata incearca sa evidentieze cauzele recentelor invazii de alge – de la litoralul romanesc al Marii Negre. Sunt aratate efectele...

Dezvoltarea durabilă și protecția mediului

I.Care sun t obiectivele dezvoltarii durabile? Obiectivele dezvoltarii durabile: 1.Obiective fundamentale cu caracter permanent 2.Obiective...

Te-ar putea interesa și

Tendințe în evoluția serviciilor de asigurări - studiu de caz - ING Group

INTRODUCERE De-a lungul timpului, multi oameni întelepti au facut referiri, în cugetarile lor, la asigurari. Motivul este legat de grija oamenilor...

Analiza Comparativă a Politicilor de Mediu din Statele Uniunii Europene și din România

INTRODUCERE Preocuparea pentru mediu dobândeşte un caracter distinct odată cu semnalarea, de către Clubul de la Roma (1970) a diminuării...

Implicații ale Aderării la Uniunea Europeană pentru Sectorul de Servicii din România

Introducere Tema aleasă pentru această lucrare este “Implicaţii ale aderării la Uniunea Europeană pentru sectorul de servicii din România”....

Relația Dintre Controlul Parental și Devianța Școlară

Capitolul I Norme generale de cunoaştere a fenomenului devianţei şcolare şi tendinţele acestuia 1.1. Devianţa juvenilă – expresie a disfuncţiilor...

România - furnizor de securitate și stabilitate în spațiul pontic-caucazian

Introducere De-a lungul timpului, conceptul „regiunea Mării Negre” a fost folosit în manieră flexibilă, în sens extins incluzând state din...

Tehnologiile Informaționale în Tranzacțiile de Comerț Exterior

INTRODUCERE Asistam la un proces de globalizare a afacerilor, care, în mod invariabil, influenteaza toate tipurile de firme, indiferent de arealul...

Ajutoarele de stat și efectele generate de acestea în economia națională

1. INTRODUCERE Prin această lucrare am încercat să surprind unele aspecte generale şi particulare ale ajutoarelor de stat, precum şi legaturile...

Politica publică din România în domeniul protecției mediului

1. Prezentarea cadrului legal de desfăşurare a politicii de protecţie a mediului Planul Naţional de Acţiune pentru Protecţia Mediului (P.N.A.P.M.)...

Ai nevoie de altceva?