Cuprins
- 1. Definitie si tipuri de taxe
- 2. Evolutia taxelor de mediu
- 2.1 Taxele pe energie si transport in Romania
- 2.2 Taxarea energiei. Poluare si eficienta energetica in Romania
- 3. Taxele de poluare si folosirea resurselor in Romania
- 4. Concluzii
- Bibliografie
Extras din proiect
1. DEFINITIE SI TIPURI DE TAXE
Taxarea activitatilor cu un impact asupra mediului face parte din clasa mai larga a instrumentelor Bazate pe Piata (IBP) si reprezinta unul din cele mai puternice instrumente de schimbare a modelului de folosirea a resurselor de care dispune orice stat. Avansarea oricarei definitii precise care sa acopere în mod exhaustiv taxele de mediu este problematica din mai multe motive. În primul rând, multe din aceste taxe au fost create si impuse din alte considerente decât cele legate de mediu, iar principalii beneficiari ai veniturilor generate de aceste taxe nu sunt neaparat interesati de considerentele de mediu. De asemenea, nivelul unor taxe a fost stabilit fara a lua în considerare ce tip de efecte asupra mediului va fi produs de o anumita schimbare. Nu în ultimul rând, schimbarea definitiei exacte asupra tipului de activitati care genereaza o anumita obligatie fiscala poate avea efecte disproportionate atunci când efectele potentiale din perspectiva mediului nu sunt luate atent în considerare.
În schimb, excluderea din definitie a taxelor impuse fara o motivatie legata de protectia mediului sau al caror nivel nu este stabilit în legatura cu impactul lor asupra mediului, conduce la o serie de probleme de cuantificare. Acesta este motivul pentru care definitia agreata la nivel international se refera la tipul de baza de taxare si nu la intentia sau utilitatea respectivului instrument. OECD, Agentia Internationala pentru Energie si Comisia Europeana folosesc o definitie comuna a taxelor impuse acelor activitati cu impact asupra mediului:
“acele taxe si plati obligatorii catre guvernul central impuse
unei baze de taxare cu relevanta deosebita pentru mediu”
In Romania, in ultimii ani problemele protectiei mediului inconjurator s-au regasit printre obiectivele importante ale programelor de dezvoltare economico-sociala, urmarindu-se alinierea politicii si practicii de mediu la directivele Uniunii Europene.
Cheltuielile bugetare pentru protectia mediului in Romania sunt indreptate refacerea mediului afectat si spre prevenirea distrugerii lui in viitor. In perioada 2000-2006 bugetul de stat a alocat, pentru mediu si ape, intre 2,32% si 4,78% din totalul cheltuielilor pentru actiuni si obiective economice. Ponderea cheltuielilor publice pentru protectia mediului in bugetul general consolidat a reprezentat intre 0,2% si 0,3% din PIB.
In baza principiilor europene "Poluatorul plateste" si "Responsabilitatea producatorului", toate tarile cu economie in tranzitie au constituit un Fond pentru mediu pentru rezolvarea problemelor de protectie a mediului.
In Romania, acest fond a inceput sa functioneze din iunie 2002, cand s-a infiintat Administratia Fondului pentru Mediu, unitate cu personalitate juridica, in coordonarea Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor, care raspunde de gestionarea Fondului pentru mediu.
Fondul pentru mediu este un instrument economico - financiar destinat sustinerii si realizarii proiectelor prioritare pentru protectie a mediului, in conformitate cu normele si standardele de mediu in vigoare.
Conform art.9 alin.(1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu (publicata in M.Of. nr. 1193/30 decembrie 2005), aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2006 (publicata in M.Of. nr. 393/ 8 mai 2006), Legea nr. 292/2007 (publicata in M.Of. nr. 758/ 8 noiembrie 2007) si Ordonanta de Guvern nr.25/27 august 2008 (publicata in M.Of. nr. 628/ 29 august 2008), taxele si contributiile la veniturile Fondului pentru mediu, se constituie din:
A1) o contributie de 3% din veniturile realizate din vanzarea deseurilor feroase si neferoase de catre detinatorii de astfel de deseuri, persoane fizice sau juridice. Sumele se retin prin stopaj la sursa de catre operatorii economici colectori si/sau valorificatori, autorizati potrivit legislatiei in vigoare privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, care au obligatia sa le vireze la Fondul pentru mediu (perioada: 30 decembrie 2005 – 01 septembrie 2008);
A2) o contributie de 3% din veniturile realizate din vanzarea deseurilor metalice feroase si neferoase, precum si a bunurilor destinate dezmembrarii, obtinute de catre detinatorul deseurilor, respectiv detinatorul bunurilor, persoana fizica sau juridica. Sumele se retin prin stopaj la sursa de catre operatorii economici autorizati potrivit legislatiei in vigoare pentru colectarea si/sau valorificarea deseurilor, care au obligatia sa le vireze la Fondul pentru mediu (perioada: 01 septembrie 2008 - pana in prezent);
B1) taxele pentru emisiile de poluanti in atmosfera, incasate de la operatorii economici, in cuantumul prevazut in anexa nr. 1 (perioada: 30 decembrie 2005 – 11 mai 2006);
B2) taxele pentru emisiile de poluanti in atmosfera, provenite de la surse fixe si mobile, incasate de la operatori economici, in cuantumul prevazut in anexa nr. 1 (perioada 11 mai 2006 – 11 noiembrie 2007);
B3) taxele pentru emisiile de poluanti in atmosfera, datorate de operatorii economici detinatori de surse stationare a caror utilizare afecteaza factorii de mediu, in cuantumul prevazut in anexa nr. 1 (perioada 11 noiembrie 2007 - pana in prezent);
C) taxele incasate de la operatorii economici utilizatori de noi terenuri pentru depozitarea deseurilor valorificabile, in limitele prevazute in anexa nr. 2 (perioada: 30 decembrie 2005 – pana in prezent).
Preview document
Conținut arhivă zip
- Taxele de Mediu in Romania.docx